زمان ثبت نام و شرکت در دور سوم جشنواره نورنگار به پایان رسید و اکنون نزدیک به 26 هزار عکس در دسته های مختلف دریافت شده است. اما این تعداد با احتساب عکس هایی که بازگردانده شدند نیست. در واقع اگر بنا بود مسئولان ثبت عکس ها، بسیاری از این عکس ها را برگشت نزنند، احتمالا این تعداد، به 30 هزار عکس می رسید. اما سوال خیلی از کاربران این است که چرا برخی از تصاویر برگشت می خوردند. در واقع مسئولان برگزاری جشنواره، با بررسی عکس ها تشخیص می دادند که برخی از عکس ها در دسته اشتباهی ثبت شده اند. مثلا عکسی که با دوربین کانن 70D گرفته شده بود، به اشتباه در دسته عکاسی با موبایل آپلود شده بود و طبیعتا از دور مسابقه خارج می شد. اما آنها دقیقا از کجا می فهمیدند که چه عکسی با چه دوربینی گرفته شده است؟ پاسخ سوال بسیار ساده است: از روی اطلاعات Exif عکس ها!
همه عکس ها به طور طبیعی دارای یک سری اطلاعات مخفی به نام Exif هستند که معمولا شامل مشخصات دوربینی که با آن عکس گرفته شده است، شماره سریال دوربین، تنظیمات نوردهی و حتی در برخی موارد شامل اطلاعات جغرافیایی محل عکس برداری هم می شود. طبیعتا مانند بسیاری از اطلاعات دیگر، می توانید این اطلاعات را از روی عکس پاک کنید، خصوصا اگر قصد دارید که عکس هایتان را در فضاهای مجازی یا اینترنت منتشر کنید بهتر است مشخصات Exif عکس را از روی آن حذف کنید.

[porto_content_box]فراموش نکنید، پاک کردن اطلاعات Exif عکس هایی که به جشنواره ها ارسال می شوند، به معنی دستکاری یا پنهان کاری در مورد اطلاعات عکس محسوب شده و طبیعتا، آن عکس را از دور مسابقه خارج می کند.[/porto_content_box]

برای پاک کردن اطلاعات Exif عکس روش های مختلفی وجود دارد، اما یکی از سریع ترین روش ها برای این کار استفاده از نرم افزار کوچک و کم حجم JPEG & PNG Stripper است. کافیست فایل عکس هایی که می خواهید اطلاعات Exif شان را حذف کنید، انتخاب کنید و به داخل پنجره برنامه بکشید و رها کنید. بلافاصله این اطلاعات حذف می شوند.

پاک کردن اطلاعات Exif عکس اگر از آن دسته از کاربران هستید که به طور پیوسته عکس های مختلفی را روی اینترنت منتشر می کنید، بد نیست به جای باز کردن برنامه، لینک آن را در منوی راست کلیک ویندوز قرار دهید. با کلیک کردن روی کادر ” Add To Explorer” در برنامه، لینک ” Scan with JPEG & PNG Stripper” به منوی راست کلیک ویندوز اضافه می شود و می توانید برای پاک کردن اطلاعات Exif عکس ، تنها روی آن راست کلیک کنید و این لینک را بزنید.

پاک کردن اطلاعات Exif عکس برای دیدن اطلاعات Exif یک عکس هم کافیست روی آن راست کلیک کرده و گزینه Properties را بزنید. در پنجره باز شده روی برگه Detail کلیک کنید. البته اگر عکسی را روی اینترنت دیدید، لازم نیست برای دیدن اطلاعات Exif عکس، آن را دانلود کنید. وب سایت های زیادی مانند findexif.com وجود دارند که کافیست آدرس URL عکس را در کادر جستجوی آنها کپی کنید و دکمه OK را بزنید تا بلافاصله تمام اطلاعات Exif عکس را به شما نشان دهند.
نکته مهم: شما فقط اجازه دارید اطلاعات Exif عکس های خودتان را پاک کنید. پاک کردن اطلاعات Exif عکس هایی که مستقیما توسط شما عکاسی نشده اند، نوعی تخلف محسوب می شود و در بسیاری از کشور ها به عنوان جرم محسوب می گردد. همچنین بهتر است از پاک کردن اطلاعات Exif عکس هایی که در کامپیوترتان نگه می دارید خودداری کنید. بسیاری از برنامه های مدیریت عکس ها مانند لایتروم یا پیکاسا، از همین اطلاعات برای دسته بندی و مدریت عکس ها استفاده می کنند و پاک کردن اطلاعات Exif عکس مانند تاریخ، مدل دوربین یا موقعیت عکس برداری، می تواند عملکرد مجموعه های عکس در این برنامه ها را مختل کند.