در هفته گذشته میلادی، اتفاق های جالبی در دنیای عکاسی افتادند که ما اغلب آن ها را در وب سایت نورنگار به اطلاع شما رساندیم. ممکن است از برخی از آن ها با خبر شده یا بعضی از آن ها را هم از دست داده باشید. ما معمولا در مجله نورنگار، اتفاق های مهم را پوشش می دهیم، اما بعضی از خبرهای عکاسی و فیلم برداری هم هستند که ممکن است در هیاهوی دنیای دیجیتال از آن ها بی خبر مانده باشید.

 

1-لنز ساخت شرکت Zenit برای مانت E با دیافراگم f/0.95

 

طی ماه های گذشته دو برند کانن و نیکون با دوربین های فول فریم بدون آینه خود و لنزهای سریع با دیافراگم خیلی باز حسابی فعال بودند. اما در هفته گذشته شرکت Zenit که ما آن را با دوربین های آنالوگ قدیمی اش به یاد داریم یک لنز جدید 50 میلی متری با دیافراگم کمتر از یک، برای دوربین های فول فریم سونی نشان داد که گفته سونی درباره قابلیت های دوربین هایش برای استفاده از این لنز ها، چندان هم بیراه نبوده است. این لنز دارای دیافراگمی با حداکثر بازشدگی f/0.95 است. این لنز به طور کلی فاقد هیچ گونه اجزای الکترونیکی است و طبیعتا به صورت کاملا دستی فوکوس می کند.

 


لنز برای دوربین های بدون آینه سونیلنز برای دوربین های بدون آینه سونی

لنز 50 میلی متر ZENIT برای دوربین های فول فریم سونی


 

دیافراگم این لنز دارای 14 پره است و به گفته زنیت بوکه کاملا دایره ای شکل را ایجاد می کند. بخش اپتیک این لنز از 9 عدسی در هشت گروه تشکیل شده و البته به این دلیل که تمامی ساختار این لنز از شیشه و فلز تشکیل شده است، وزن نسبتا بالایی دارد. لنز  Zenitar 0.95 MM50 دارای وزن 1.1 کیلوگرم است این لنز که در روسیه ساخته شده هم اکنون با قیمت 50 هزار روبل عرضه می شود که معادل 770 دلار می شود. این لنز هنوز وارد بازارهای جهانی نشده است، اما حدس می زنیم با توجه به مشخصاتی که دارد، به زودی آن را در بازارهای بین المللی هم ببینیم.

 

مطلب مرتبط: چگونه به بهترین تنظیمات لنز برسیم؟

 

2-ششمین لنز سامیانگ برای دوربین های سونی، این بار مخصوص پرتره

 

شرکت زنیت تنها برندی نبود که در هفته پیش یک لنز جدید برای دوربین های فول فریم بدون آینه سونی معرفی کرد. در این هفته شرکت سامیانگ هم یک لنز مخصوص پرتره برای دوربین های فول فریم سونی را معرفی کرد که دارای فاصله کانونی 85 میلی متر است. این لنز با دیافراگم f/1.4 یکی از سریع ترین لنز های ساخته شده برای عکاسی پرتره با این دوربین هاست و البته ششمین لنز شرکت سامیانگ با فوکوس خودکار است که از دو سال پیش تا به حال برای دوربین های فول فریم سونی معرفی شده. شرکت سامیانگ در این لنز از یک موتور فوکوس پیشرفته به نام (Dual Linear Sonic Motor (DLSM  استفاده کرده است که تقریبا شبیه به موتور های STM در لنز های کانن (موتورهای Stepping یا پله ای) است و می تواند با سرعت زیاد و بدون صدا فوکوس کند که برای فیلم برداری و عکاسی با Live View بسیار پرکاربرد است.

 


لنز برای دوربین های سونیلنز برای دوربین های سونی

لنز 85 میلی متر سونی برای دوربین های بدون آینه سونی


 

سامیانگ در این لنز از یازده عدسی در هشت گروه استفاده کرده است که شامل یک عدسی (Extra Low Dispersion (ED و چهار عدسی (High Refractive (HR می شود. این لنز از دیافراگم 9 پره ای استفاده می کند که برای ایجاد بوکه دایره ای شکل در مناطق خارج از فوکوس طراحی شده است. بدنه آلومینیومی این لنز در برابر شرایط بد محیطی عایق شده است و سامیانگ روی سطح عدسی های آن از یک پوشش ‏اختصاصی خودش به نام (Ultra Multi Coating (UMC استفاده کرده است تا بازتاب نور روی سطح عدسی ها را کاهش دهد. این لنز 568 گرم وزن دارد، اما قیمت آن هنوز مشخص نشده است.

 

3-دوربین تاشو شرکت Insta360، تا می شود

 

شرکت Insta360 یک دوربین بسیار جالب تاشو به نام EVO معرفی کرده است که طراحی بسیار عجیبی دارد. این دوربین به لطف طراحی عجیب تاشو خودش، می تواند هم ویدیوهای سه بعدی 180 درجه ای ضبط بکند و هم ویدیوهای 360 درجه فراگیر. دوربین EVO دارای حسگری با رزولوشن 18 مگاپیکسل برای عکاسی است که مانند مدل قبلی خود یعنی Insta360 One X می تواند ویدیو های با رزولوشن 5.7 K ضبط کند. علاوه بر این دوربین EVO دارای یک تکنولوژی لرزشگیر به نام FlowState است که می تواند لرزش های ناشی از حرکت را به صورت نرم افزاری برطرف کند. این دوربین از امکاناتی مانند Bluetooth 4.0 و  5Ghz Wi-Fi برخوردار است ، اما به دلیل طراحی خاصی که دارد، فاقد نمایشگر می باشد.

 


فیلمبرداری 360 درجهفیلمبرداری 360 درجه

دوربین EVO


 

از آنجایی که این دوربین بدون نمایشگر ساخته شده برای کنترل آن باید از نرم افزار مخصوص تلفن های همراه برای گوشی های اندروید یا iOS استفاده کنید. دوربین EVO می تواند با عینک های واقعیت مجازی Oculus Go, HTC Vive Focus  و  Samsung Gear VR به راحتی کار کند تا ویدیو های ضبط شده با آن را به صورت سه بعدی یا 360 درجه ببینید. علاوه بر این شرکت Insta360 یک فریم مخصوص برای گوشی های iPhone X/Xs, iPhone X Max  و  iPhone XR معرفی کرده است که 30 دلار قیمت دارد و با قرار دادن آن روی صفحه گوشی می توانید ویدیو های سه بعدی را به راحتی با چشم غیرمسلح ببینید. دوربین EVO 420 دلار قیمت دارد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه کارت حافظه تقلبی را تشخیص دهیم؟

 

4-کارت های CFexpress با ابعاد مختلف، برای دوربین های آینده

 

به زودی کارت های CFexpress با استانداردهای جدیدی وارد بازار خواهند شد. اما تغییرات این کارت ها صرفا در سرعت های خواندن و نوشتن آن ها نیست. به نظر میرسد این کارت ها قرار است استاندارد جدیدی را در حوزه تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات برای تجهیزات مختلف ارائه کنند. هم اکنون شرکت های مختلفی مانند  Apacer, Delkin, Lexar, ProGrade Digital, SanDisk,  و Sony در حال کار روی این کارت ها هستند و محصولاتی مختلفی را هم وارد بازار کرده اند. بنابراین این استاندارد جدید، احتمالا رقیبی جدید برای کارت های SD خواهد بود.

 


کارت حافظه CFکارت حافظه CF

کارت های CFexpress


 

نکته مهم اینجاست که این کارت ها برای هماهنگی با دوربین های آینده قرار است در سه اندازه مختلف ارائه شوند. دقیقا همانند کارت حافظه SD که در سه اندازه miniSD, microSD   و SD استاندارد عرضه می شوند، کارت های CFexpress هم در سه اندازه Type A, Type B و Type C ارائه خواهند شد. در این میان کارت هایType B اندازه استاندارد و عمومی تر محسوب می شوند و تقریبا همان اندازه کارت های XQD را دارند که برای استفاده در دوربین های DSLR و بدون آینه حرفه ای مثل دوربین های فول فریم ارائه می شوند. Type A برای دوربین های کوچک کامپکت و دوربین های اکشن عرضه می شود و Type C که دارای بیشترین سرعت انتقال اطلاعات است برای دوربین های فیلم برداری رده بالا ارائه خواهد شد. این کارت ها از اواخر سال 2019 به بازار عرضه می گردند.

 

این ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی ها، آموزش ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.