همه اشتباه می کنند. اما اشتباهات در عکاسی کسانی که تازه دوربین گرفته اند احتمالا بیشتر از بقیه است. در این مقاله من درباره اشتباهاتی که در اوایل کار باعث می شد تا عکس هایم خراب شوند برای تان توضیح می دهم. امیدوارم بتوانید از این نکات استفاده کنید و عکس های خیلی بهتری بگیرید.

1- اولین مورد از اشتباهات در عکاسی ، تنظیمات نادرست “وای، من امروز چند عکس فوق العاده با سرعت بالای شاتر گرفتم.” به این دلیل که هنگام عکاسی در نور کم و بدون سه پایه حساسیت دوربین شما بالا رفته. این اتفاق بارها افتاده است. همچنین اگر به هر دلیلی فرمت عکاسی خودرا از RAW به JPEG تغیر دادید ،مطمئن شوید که دوباره دوربین را روی فرمت RAW تنظیم کرده اید. وایت بالانس؟ حالت های نوردهی؟ حالت AF؟ جبران نوردهی؟ حالت های اندازه گیری؟ قبل از شروع به عکاسی تنظیمات دوربین خودرا دوباره چک کنین.

2- دومین مورد از اشتباهات در عکاسی ، اشیاء مزاحم پس زمینه اگر شما می خواهید از اعضاء خانواده، دوستتان و یا از حیوان خونگیتان عکس بگیرید به پس زمینه آنها توجه کنید .اگر یکم پاهایتان را جابه جا کنید می توانید تفاوت بین یک پرتره عالی و پرتره ای که در خیابان زیر تیر چراغ برق می گیرید را ببینید. هنگامی که اینستاگرام و فیس بوک خودرا چک می کنید می بینید که تعدادی از پرتره ها ناخواسته دید بصری خوبی دارند.

 

اشتباهات در عکاسی

3- سومین مورد از اشتباهات در عکاسی ، لنز کثیف در واقع لکه ها و گرد وغبار زیادی بر روی لنز یا فیلتر شما وجود دارد که درعکسی که می گیرید تاثیر می گذارند، گاهی اوقات یک خراش کوچیک می تواند نور را به سمت راست خیره کند، با این حال یک لنز تمیز دلیلی بر عکاسی خوب نمی شود. هرچند که یک روز که در حال عکاسی در یک منطقه صنعتی متروکه بودم، متوجه یک شعله عجیب در عکس هایم شدم و بعد از چک کردن LCD دوربینم به سراغ فیلتر رفتم تمیز بود، سنسور را هم چک کردم تمیز بود، من عکس را برای دوستانم فرستادم و آنها بسیار تعجب کردند، در قسمت انتهایی لنزم یک لکه بزرگ بود ، همیشه لنزتان را تمیز نگه دارید.

11dirt

4- چهارمین مورد از اشتباهات در عکاسی ، فرمت نکردن کارت حافظه همیشه قبل از اینکه کارت حافظه خودتان را فرمت کنین یک صدایی از پشت سرتان به شما می گوید “چرا قبل از فرمت کردن عکس ها، 1دقیقه برنمی گردید تا مطمئن شوید همه عکس ها را از کارت حافظه به کامپیوتر منتقل کردید؟” من یکبار این صدا را نادیده گرفتم و عکس هایم را گم کردم. خداروشکر، من برنامه بازیابی (Recovery) را دانلود کردم و توانستم اکثریت عکس ها را بازگردانم، اما می توانست خیلی بدتر از این شود، اگر عکس های خودتان را فرمت کردید، اطلاعات ممکن است هنوز باقی مانده باشد، ولی همیشه به آن صدا گوش دهید.

اشتباهات در عکاسی

5- پنجمین مورد از اشتباهات در عکاسی ، تغیر وضعیت بدنی ما همه دنیا را از چشمانمان می بینیم . من اغلب پیشنهاد می کنم که وضعیت بدنی خودتان را عوض کنید تا به یک دیدگاه جدید برسید ، اما اغلب خودم در تغییر این وضعیت دچار مشکل می شوم، این لزوما یک اشتباه نیست، ولی مطمئنم که با تغیر وضعیت بدنی ام می توانم عکس های بهتری بگیرم، با نوشتن این مطلب نه تنها می خواهم این روش را پیشنهاد بدهم بلکه می خواهم به خودم نیز یادآور شوم که این روش را تمرین کنم.

 

اشتباهات در عکاسی

6- ششمین مورد از اشتباهات در عکاسی ، تمام شدن باطری یا پر شدن حافظه این دو کاملا باهم متفاوت هستند، ولی نتیجه یکسانی دارند، در قدیم اگر فیلم دوربین شما تمام می شد فیلم را عوض میکردید ولی در حال حاضر اگر باطری دوربین شما تمام شود یا کارت حافظه آن پر شود در حقیقت دوربین شما با یک اسباب بازی فرقی ندارد، یک دوستی به من می گفت زمانی که برای سفری وسایلش را جمع می کرد همه لباس هایی که فکر می کرد نیاز دارد را جمع می کرد و نصف لباس هارا در کوله پشتی گذاشت و این کار برای سفر عکاسی مناسب نیست، حرف آخر، باطری و کارت حافظه بیشتر از چیزی که نیاز هست بردارید.

 

اشتباهات در عکاسی

7- هفتمین مورد از اشتباهات در عکاسی ، عکس های تار با سه پایه : سه پایه ممکن است احساس اطمینان کاذب به شما بدهد، این که دوربین شما روی سه پایه محکم بسته شده به این معنی نمی باشد که موقع عکس گرفتن نمی تواند لرزش داشته باشد ، از سه پایه استفاده کنید و قسمت پایینی سه پایه را محکم کنید و سپس مطمئن شوید دوربین روی حالت (mirror lock-up) باشد و یا در حالت بدون آینه (mirrorless) و در دوربین های کامپکت درحالت (point-and-shoot to timer ) باشد یا از ریموت کنترل شاتر استفاده کنید. اگر می خواهید بیشتر دقت کنین اول دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید که فکوس انجام شود و بعد عکس را بگیرید.
باد دشمن سه پایه است ، در باد یک وزنه سنگین به پایین سه پایه آویزان کنید یا سعی کنید یک حفاظ در مقابل باد برای سه پایه قرار دهید ، و برای عکاسی بهتر ، وقتی که شاتر باز است سه پایه را تکان ندهید.

 

اشتباهات در عکاسی

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”8784″ number=”1″]