بررسی لنز EF 11-24mm کانن
برخی کارشناسان لنز Canon EF 11-24mm f/4L USM را بهترین لنز زوم واید می نامند. این لنز یکی از بازترین زاویه های دید و البته یکی از معدود فواصل کانونی را در بین تمامی لنز های فول فریم دارد و به دلیل ساختار خاصی که دارد بسیار مورد توجه عکاسان معماری و طبیعت است. تا پیش از ارائه این لنز، وایدترین لنزها در این سطح، لنز EF 14mm f/2.8L II در میان لنز های پرایم و لنز EF 16-35mm L در بین لنز های زوم بودند. بنابراین اگر کسی به زاویه ای بازتر و فاصله کانونی کمتری نیاز داشت، می بایست به سراغ لنز های فیش آی برود که عملکرد آن ها با توجه به اعوجاج شدیدی که دارند برای هر کاری مناسب نیست و البته هر کسی هم نمی تواند از پس اعوجاج عجیب وغریب این قبیل لنز ها برآید. خصوصا در عکاسی معماری، برطرف کردن اعوجاج شدید لنز های فیش آی می تواند منجر به از دست رفتن بخش بزرگی از تصویر شود. به عنوان مثال لنز EF 8-15mm f/4 L یکی از وایدترین زوایا را در بین لنز های کانن دارد، اما متأسفانه این لنز وارد محدوده فیش ای شده و اعوجاج آن کار را برای ویرایش تصویر سخت می کند.
اینجا بود که کانن لنز زوم فوق العاده EF 11-24mm را معرفی کرد که هم از سری L است و همان کیفیت و عایق بندی و امکانات پیشرفته این گروه از لنز ها را دارد، و هم اینکه دارای دیافراگم ثابت f/4 است که برای عکاسی در نور کم هم دیافراگم نسبتا مناسبی محسوب می شود. ساخت عدسی ای با این امکانات قطعا کار بسیار مشکلی بوده است. دست کم درباره این لنز با 16 عدسی مستقل که در 11 گروه ترکیب شده اند، می تواند نشان دهنده پیچیدگی ساختار اپتیک لنز باشد. کانن در این لنز سری L از یک عدسی Super UD، یک عدسی UD و 4 عدسی Aspherical استفاده کرده تا بتواند پراکندگی نور و تیرگی دور عکس را تا حد زیادی برطرف کند.
لنز کانن EF 11-24mm f/4L USM با 11 سانتی متر قطر و حدود 13 سانتی متر طول و البته حدود 1.18 کیلوگرم وزن، یکی از سنگین ترین لنز های واید زوم این شرکت محسوب می شود. عدسی بیرونی این لنز به صورت کاملا حبابی شکل طراحی شده و یک هود گلبرگی نیز دورتادور لنز را محافظت می کند. طبیعتا این لنز امکان نصب فیلتر های کروی را ندارد و در صورت نیاز به استفاده از فیلتر، می بایست از خشاب فیلتر پشت لنز استفاده شود.
همراه با این لنز فوق حرفه ای، یک کیف حمل برای نگهداری لنز نیز ارائه می شود.
تصویر این لنز روی هر دو فرمت فول فریم و APS-C کانن بسیار شارپ ثبت می شود. البته وقتی از آن روی دوربین های APS-C استفاده کنید، فاصله کانونی آن با x1.6 بزرگنمایی به معادل فاصله حدود 18 تا 38 میلی متر افزایش پیدا می کند که دیگر این زاویه دید باز را نخواهد داشت. شارپنس این لنز در مرکز تصویر فوق العاده بالاست و همان طور که می توان حدس زد، با حرکت به سمت گوشه های تصویر، خصوصا در حالت های خیلی واید و بازترین دهانه دیافراگم، کمی از دقت شارپنس اطراف تصویر، نسبت به مرکز کاسته می شود. بااین حال، شارپنس گوشه های تصویر به قدری بالاست که نمی توانید باور کنید با عدسی ای تا به این حد واید خصوصا در 11 میلی متری کار می کنید.
استفاده از این لنز روی دوربین های غیر فول فریم، به دلیل حذف شدن گوشه های تصویر، موجب می شود تا تمامی سطح تصویر حتی در گوشه ها هم شارپ باشد. کاهش دیافراگم به f/5.6 نیز موجب افزایش شارپنس می شود، اما ادامه کاهش تا f/16 یا f/22 می تواند موجب سافت شدن تصویر شود. به همین شکل، میزان اشکالات پراکندگی نور مانند CA در لبه های پرکنتراست هم در حسگر های APS-C کمتر دیده می شود. پراکندگی رنگ ها یا Chromatic Abberation در سرتاسر فاصله زوم لنز بسیار کم دیده می شود که البته مقدار آن در دیافراگم های باز مانند f/4 که حجم نور ورودی خیلی زیادتر است و نیز در فاصله کانونی کم، بیشتر می شود. خوشبختانه به روش های نرم افزاری می توان این هاله های رنگی باریک را به راحتی برطرف کرد و تأثیر آن ها در عکس های چاپی دیده نمی شود.
کاملا می توان انتظار داشت که گوشه های تصویر این لنز دارای وینیتینگ (تیرگی گوشه ها) است. خصوصا در فاصله کانونی کم بین 11 تا 12 میلی متر و f/4 مقدار این تیرگی بیشتر است. میزان این تیرگی در شدیدترین حالت نزدیک به -1/25 استاپ است که با بستن دیافراگم و همچنین افزایش فاصله کانونی به حدود -0.5 استاپ در فاصله کانونی 24 میلی متر کاهش می یابد. مقدار تیرگی دور، در دیافراگم های بسته بسیار کمتر می شود به طوری که در دیافراگم های f/16 و بسته تر، حتی در فواصل کانونی 11 یا 12 میلی متر هم مقدار تیرگی از -0.5 EV بالاتر نمی رود.
همان طور که می توان حدس زد، مقدار تیرگی دور در مورد دوربین های با حسگر APS-C چندان محسوس نیست، اما در دیافراگم های باز و فاصله کانونی 11 میلی متر، کمی تیرگی به اندازه حدود -0.5 EV در گوشه های تصویر محسوس است که با بستن دیافراگم تا حدود f/8 تقریبا به طور کامل حذف می گردد.
اعوجاج در تصاویر لنز کانن EF 11-24mm f/4L USM در فواصل کانونی بین 11 تا 18 میلی متر، از نوع اعوجاج Barrel (بشکه ای) و مقدار متوسطی (حدود +0.5% در کناره های تصویر) است. بیشترین مقدار در فاصله کانونی 11 میلی متر و برابر +1% اعوجاج بشکه ای است و در محدوده بین 11 تا 18 میلی متر میزان اعوجاج Pincushion (بالشتکی) بسیار ناچیز است. این میزان اعوجاج به راحتی توسط پروفایل همین لنز در نرم افزار ویرایشگر فایل خام و در مورد فایل JPEG در خود دوربین به راحتی قابل برطرف کردن است.
همان طور که از اغلب لنز های سری USM کانن دیده ایم، این لنز نیز دارای موتور فوکوس فوق العاده سریع و بی صدا است. تغییر نقطه فوکوس از میزان حداقل، تا فوکوس بی نهایت در این لنز در کمتر از 1 ثانیه تغییر می کند. روی بدنه لنز یک دکمه AF/MF وجود دارد که در حالت MF فوکوس خودکار به طورکلی از کار می افتد، رینگ فوکوس دستی در این لنز، به طور پیوسته قابل استفاده است و هر زمان، حتی وقتی لنز روی حالت فوکوس خودکار قرار دارد، می تواند فوکوس را به صورت دستی کنترل کند. رینگ فوکوس این لنز حدود 1.5 سانتی متر پهنا دارد و مانند دیگر لنز های سری L، به نرمی و با دقت بسیار زیاد فوکوس را کنترل می کند. روی بدنه لنز یک پنجره مدرج برای تخمین فوکوس نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توانید فاصله نقطه فوکوس و عمق میدان را محاسبه کنید.
اگرچه این لنز را میزان بزرگنمایی x0.16 در فاصله کانونی 24 میلی متر، نمی توان یک لنز ماکرو به شمار آورد، اما حداقل فاصله فوکوس 28 سانتی متر در این لنز می تواند برای گرفتن عکس های قدی عروسی و حتی عکس های هنری دراماتیک در محیط داخلی نتیجه جالبی داشته باشد. در توضیحات این لنز آمده است که می تواند با اکستنشن تیوب مدل Canon EF12II (و نه مدل بزرگ تر Canon EF25 II) برای عکاسی با فاصله فوکوس نزدیک تر نیز استفاده شود. البته خود کانن تاکید می کند که وقتی با این اکستنشن تیوب روی فاصله کانونی 24mm هستید، بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.
![hy5a2155](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2017/01/HY5A2155.jpg)
نخستین چیزی که درباره این لنز به چشم می آید، بزرگی و سنگینی آن است. بنابراین به هیچ وجه نمی توانید به عنوان یک لنز عمومی روی دوربین قرار داده و در طی یک روز کاری همراه خودتان به این سو و آن سو ببرید. بدنه آن از آلیاژ فلزی ساخته شده و پوششی سیاه رنگ با یک خط باریک قرمز نشان می دهد که از سری لنز های L است. کیفیت ساخت بدنه این لنز مانند دیگر لنز های سری L فوق العاده بالا و با عایق بندی عالی است. روی سطح بیرونی عدسی های بیرونی این لنز با پوشش فلورین پوشیده شده است که تا حد زیادی مانع از جذب لکه های چربی، اثر انگشت یا لکه آب می شود.
از آنجا که عدسی بیرونی این لنز بسیار محدب است، هود گلبرگی روی آن ثابت است و جدا نمی شود. بالانس این لنز روی بدنه های بزرگ کانن مثل سری EOS 5D یا EOS 1D تعادل فوق العاده ای دارد. اگرچه می توانید آن را روی بدنه های کوچک مانند EOS 750D یا EOS 1300D نیز ببندید، اما احتمالا ترکیب چنین لنز سنگینی با بدنه های سبک کمی کار کردن با آن ها را سخت تر می کند.
نکته دیگر اینکه سیگما هم به تازگی یک لنز زوم با فاصله کانونی نزدیک به لنز Canon EF 11-24mm f/4L USM معرفی کرده که به لحاظ قیمت می تواند تا حدی وسوسه انگیز باشد. لنز Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art از سری Art این شرکت و دارای تکنولوژی های پیشرفته ای است که آشنایی با آن نیز به شما پیشنهاد می شود.
[porto_content_box border_top_color=”blue”]
درباره لنز سیگما Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art Lens – Canon
[/porto_content_box]
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- اولین نقدهای نوشته شده بر رمانهای ویرجینیا وولف
- کرونا و بیماری های مزمن؛ آیا کرونا منجر به بیماری های مزمن می شود؟
- نحوه خوابیدن برای کمردرد
- آیا همه چیز قابل توضیح است؟
- تاریخ انگلستان و کمی هم بقیه جهان!
- کامپیوتر ۴ اینچی اینتل با پردازنده قدرتمند Core i3 و قیمت ۴۰۰ دلار
- دی سی مجموعه کمیکی Suicide Squad پس از ددشات را نشان داد
- بررسی بازی Microsoft Flight Simulator از دید سایت های معتبر دنیا
- bitly فیلتر شد
- رنگ آمیزی عکس سیاه و سفید
- تویوتا GR یاریس 2021 معرفی شد
- 8 ماده غذایی انرژی زا برای مبارزه با خستگی و بی حالی روزانه
- آموزش عکاسی با بودجه پایین
- «خلاقیت»، کلیدواژهی فهم ادبیات کودک امروز
- قیمت تبلت Surface مایکروسافت: ۵۹۹ دلار مدل Win RT و ۹۹۹ دلار مدل Win 8 Pro
- راهنمای انتخاب بهترین رنگ مو برای عروس
- پروندهای دربارهی کتاب «هویت» فوکویاما
- بررسی مشخصات و اعلام قیمت لپ تاپ سه بعدی سونی سری F در بازار ایران
- هر آنچه که از مشکلات مو و راهکارهای درمانی آن باید بدانیم!
- بستر امن ادبیات
منبع : تیاندا