اوضاع برای دوربین های آماتوری  و مستقل کامپکت خوب پیش نمی رود. هم زمان که دوربین های موجود در تلفن های همراه باکیفیت تر می شوند و ارتقا میابند، فروش دوربین کامپکت با رکود و نزول مواجه شده است. یک آمار فروش به روز در سال 2016 نشان می دهد که دوربین های کامپکت، نفس های آخر خود را می کشند و دوره شان به اتمام رسیده است.

یک عکاس به نام “سون اسکفیسک”، آخرین داده های مربوط به موسسه CIPA  درباره تولید وسایل عکاسی و تصویربرداری را دریافت کرده و جدولی  که در عکس زیر می بینید را تهیه نموده است. با نگاهی اجمالی به این جدول متوجه می شویم که فروش دوربین های کامپکت روبه زوال است و ظاهرا فروش دوربین های DSLR (دوربین های دیجیتالی تک لنزی) و دوربین های بدون آیینه نیز بدون پیشرفت یا پسرفت کمی راکد شده است.

آیا دوست دارید بدانید چرا فروش دوربین کامپکت روبه زوال رفته است؟ کافی است به این جدول آپدیت شده نگاهی کرده و به نمودار آغاز فروش تلفن های همراه مجهز به دوربین نیز دقت کنید.

این هم عکس کوچک تری از نمودار بالا است، که به شما کمک می کند راحت تر نمودار ها را ببینید و فروش ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

اسکفیسک در این رابطه به خبرگزاری پتا پیکسل می گوید ” خلاصه بگویم، یک نگاهی به اینستاگرام یا اسنپ چت کنید؟ خب چه نتیجه ای می گیرید؟ 98.4 درصد دوربین هایی که در سال 2016 فروخته شدند، در غالب تلفن همراه مجهز به دوربین بوده اند. درحالی که فقط 0.8 درصد کامپکت، 0.5 درصد دوربین  DSLR و 0.2 درصد دوربین بدون آیینه فروش رفته”.

او در این باره می افزاید:” خب میدانید چه پیش خواهد آمد؟ یک پیشگویی ساده نشان می دهد که دوربین های تلفن همراه روزبه روز باکیفیت تر می شوند و فروش دوربین کامپکت هم به تدریج به صفر می رسد.” البته که افرادی هم وجود دارند که عاشق دوربین واقعی تر وجدی تر هستند، نه دوربین تلفن همراه. و کمپانی های تولید دوربین نیز به خواسته ها و نیاز های این افراد گوش می دهند و همیشه تلاش می کنند تا محصولاتشان را برای این دسته از مشتری های خود، ارتقا دهند. اما این دقیقا شبیه به همان اتفاقی است که برای دوربین های نگاتیوی افتاد. نورنگار پیشتر در مطلبی به مقایسه شانه به شانه: دوربین کامپکت کانن در مقابل دوربین گوشی های هوشمند پرداخته است که مطالعه ان را نیز پیشنهاد می کنیم.

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”15198″ number=”1″]