ترکیب بندی

اگر دقت کرده باشید، برخی عکس ها گیرایی و جذابیت خاصی دارند که دلیل آن ها نیز نامحسوس می باشد. برای ثبت چنین عکس هایی باید علاوه بر دانستن و رعایت قوانین پایه، از خلاقیت خود نیز استفاده کنید. ولی قبل آن، باید اصول کادربندی و ترکیب بندی را بلد باشید و بعد سراغ به کارگیری خلاقیت بروید.

برای یادگیری قوانین ترکیب بندی ویدیوها و مطالب زیادی با یک سرچ ساده به دست می آید. ولی با خواندن این مطلب، در چند دقیقه ی کوتاه می توانید در باره ی کلیت و حتی نحوه ی به کارگیری ترکیب بندی اطلاعات کسب کنید. برای صرفه جویی در وقت، می توانید ویدیوی زیر را که شامل نه نکته در ترکیب بندی می باشد را تماشا کرده و برای درک بهتر و به کار گیری آن، مطلب را مطالعه فرمایید.


ترکیب بندی

قانون یک سوم در ترکیب بندی:

در این قانون اگر تصویر را به شش قسمت فرضی تقسیم کنید و سعی کنید که بخش های مهم و گیرای عکس را در یک یا چند مربع قرار دهید، می توانید چشم مخاطب را درگیر عکس خود کنید. چون ما در کشورمان از راست به چپ می خوانیم، بهتر است برای راحتی مخاطب نقاط گیرا و طلایی عکس را در سمت راست تصویر قرار دهید. همچنین نباید نقطه و موضوع اصلی کادرتان در بخش های کناری یا حتی وسط کادر قرار گیرد. چراکه حواس مخاطب را به عناصر غیر مهم پرت می کند. حین عکاسی با دوربین های دیجیتالی نقاطی را در منظره یاب مشاهده می کنید که همان نقاط طلایی می باشند و در حقیقت، به شما کمک می کنند که قانون یک سوم را راحت تر انجام دهید. هرچند عکاسان حرفه ای به این قابلیت نیازی ندارند. به یاد داشته باشید، می توانید از این قانون چه در عکس های افقی و چه در عمودی، بهره ببرید. البته در عکاسی پرتره که چهره ی سوژه کل کادر را دربر گرفته نیازی نیست از این قانون استفاده کنید.

قانون یک سوم

محور افقی یا عمودی؟

در ترکیب بندی دانستن اینکه از چه زاویه و با چه محوری عکاسی کنید بسیار مهم است. محور افقی، برای ثبت مناظر و چشم انداز ها پرکاربرد هستند.

محور عمودی قامت سوژه را برجسته تر نمایان می کند و برای عکاسی از بناها و مجسمه ها، مناسب می باشد.

فضاهای خالی اضافی

به یاد داشته باشید برای حضور هر عنصری در کادر تصویر، باید دلیلی وجود داشته باشد. حضور فضای خالی یا عناصر اضافه مثل شاخه ی درخت یا پرنده در کادر، فقط از کیفیت عکس شما می کاهد. پس از شرشان خلاص شوید و همواره سعی کنید، عناصر موردنظر خود را داخل کادر جای دهید. اصولا برای ثبت مناظر از لنز واید استفاده می کنند که بتوانند بخش وسیعی را به صورت اغراق شده در کادر خود جای دهند. در این صورت، برای رهایی از شر عناصر یا فضای خالی اضافه، نباید زیاد به سوژه نزدیک شوید چون باعث ایجاد اعوجاج یا مشکلات دیگر در عکس می شود. در این مواقع بهتر است از لنز تله استفاده کنید تا عناصر مدنظرتان را به صورت فشرده در کنار هم، ثبت کنید.

زوایای دید در ترکیب بندی:

یافتن زاویه ی دید مناسب در عکاسی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث افزایش بسزای کیفیت در تصویر می شود.

به طورکلی زوایای دید در عکاسی به سه دسته تقسیم می شوند:



زاویه دید از روبه رو: اگر بخواهید در ابعاد یا حجم سوژه تغییری ایجاد نشود باید از روبه رو عکاسی کنید.



زاویه دید از پایین: اگر از پایین، از سوژه عکس بگیرید، در تصویر ابهت و قامت او را برجسته تر نشان می دهید. حال یک شخص باشد یا یک بنا و مجسمه.



زاویه دید از بالا: اگر از بالا از یک سوژه عکاسی کنید، از ابهت آن کاسته و سوژه کوچک تر نشان داده می شود. پس مراقب باشید، حین عکاسی از بچه ها از بالا عکاسی نکنید.



استفاده از خطوط افقی، عمودی و مورب در عکس:

اگر حین عکاسی از خطوط ممتدی استفاده کنید، می توانید توجه مخاطب را به سوژه ی اصلی متمرکز کنید.

خطوط مورب در عکاسی

افزودن عناصر به پس زمینه در عکس:

 گاهی لازم است برای برجسته تر نمودن سوژه ی اصلی در پیش زمینه، عناصری را در پس زمینه اضافه کنید. این روش حتی به حرفه ای تر شدن مفهوم و مضمون عکس شما کمک می کند.

افزودن عناصر به پس زمینه

نمایش بخشی از عکس برای تصویر کردن کل عکس:

در این روش فقط بخشی از عکس و نه کل آن را در تصویر نشان می دهند تا مخاطب با دیدن آن، بتواند بقیه ی اجزای تصویر را در ذهن خود تصور کند. در این صورت باید آن بخشی از سوژه را ثبت کنید تا به کمک آن ذهن مخاطب درگیر شود.

نزدیک شدن به سوژه:

زوم کردن خوب است، اما بهترین زوم پاهای شما می باشند. بهتر است برای افزودن حال وهوا و زندگی به عکس، خودتان نیز به سوژه نزدیک شوید و یک عکس لایف استایل ثبت کنید.

نزدیک شدن به سوژه

استفاده ی مفید از خط افق:

برای تراز کردن عکس خود، دوربین را موازی خط افق قرار داده و عکاسی کنید. برای این کار، می توانید از خطوط عمودی دیوار های اطراف برای پیدا کردن خط افق استفاده کنید.

خطوط هدایت کننده

حال اگر تمایل به خواندن مطالب بیشتری در این باره دارید می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید یا کتاب ترکیب بندی در عکاسی را از فروشگاه اینترنتی نورنگار تهیه کرده و از مطالب آن در حرفه ی خود استفاده نمایید.

پنج راه برای افزایش مهارت ترکیببندی در عکاسی