شما با یک لنز ماکرو می توانید زیبایی های طبیعت را کشف و آشکار کنید. می توانید از جزئیات ظریفی عکاسی کنید که هرگز به حالت طبیعی دیده نمی شوند. فوکوس روی یک بخش از یک گیاه و عکاسی از آن می تواند منجر به خلق ترکیبات زیبایی شوند که چشم مخاطب را با خود همراه می کند.

 

شاید باورتان نشود ولی برخی گیاهان نیز هستند که در درگاه شما رشد کرده اند و با گرفتن عکس ماکرو می توانید به آن ها پی ببرید. در زمستان گیاهانی که پشت در خانه ی شما رشد می کنند، سپید رنگ بوده و درون بافت و ساختار اشیاء اطرافمان وجود دارند.

 

عکاسی ماکرو

 

حال به برخی مراحل برای گرفتن عکس ماکرو می پردازیم:

 

1-برای اینکه پراکندگی رنگی یا نوری را در عکس های خود کاهش دهید، سعی کنید از یک پس زمینه ی سفید برای عکاسی ماکرو استفاده کنید. یک دیوار سفید مسطح یا یک کارت سفیدرنگ می تواند روش خوبی باشد. اگر شما نور طبیعی را در عکس هایتان ترجیح می دهید، نزدیک یک پنجره ی بزرگ نورگیر عکاسی کنید.

 

2-اگر نور فلاش را ترجیح می دهید، یک فلاش اکسترنال در یک طرف سوژه قرار دهید. برای جلوگیری از ایجاد سایه های خاکستری رنگ، نور فلاش را از طریق یک رفلکتور منتشر کنید. به این ترتیب یک نوردهی ملایم و روشن خواهید داشت.

 

3-در عکاسی ماکرو، هر چه به سوژه نزدیک تر شویم، عمق میدان محدود تر و کمتر می شود. پس با دیافراگم f/5.6 تا f/8 شروع کنید. برای یک ترکیب بندی هنری تر، می توانید از یک دیافراگم باز برای ایجاد پس زمینه ی تار در عکس استفاده کنید.

 

4-در پردازش ثانویه تمام رنگ ها را پاک کرده و تصویر را سیاه وسفید کنید. اگر رنگ پاک شود، جزئیات بیشتری نمایان می شوند و جلوه ی آن ها برجسته تر خواهد بود. برای افزایش توناژ و بافت سوژه، کنتراست را نیز بالا ببرید.

 

گرفتن عکس ماکرو

 

و در آخر نکته ای که بیشتر از هر چیزی به شما کمک خواهد کرد تمرین است. شما یک سوژه ماکرو عالی، زاویه عالی، و ترکیب بندی عالی دارید. فوکوس خود را چک کرده اید، و بر روی نقطه مناسب قرار دارد. انگشت شما در بالای دکمه شاتر است، پس از خراب شدن عکستان نترسید اگر یک فشار سریع وارد کنید، عکس شما آماده است.