در سال 2012 سیگما اعلام کرد که خط تولید لنز های خودش را در سه گروه یا دسته بندی جدید Contemporary،Art  و Sport وارد بازار خواهد کرد. این شرکت لنز های جدیدش را به طور خلاصه این طور توصیف می کنند: سری لنز های Contemporary، لنز های کوچک و چندمنظوره هستند. سری لنز های Art، لنزهای باکیفیت با دیافراگم های باز و ثابت هستند و سری لنز های Sport اشاره به لنز های زوم بلند و باکیفیت این شرکت دارند. سیگما تأکید می کند که از این پس هر یک از لنز هایی که معرفی می کند، در یکی از این دسته بندی ها قرار خواهند گرفت. در اغلب مشخصات لنز های جدید سیگما درباره اتصال آن ها به Sigma USB dock یا داک USB سیگما گفته شده است.

sigma-usb-dock-1داک USB سیگما یک وسیله جانبی برای لنز های سیگما است که تقریبا شبیه به یک درپوش لنز ضخیم به نظر می رسد. این وسیله از یک سو دارای دهانه ای شبیه به دهانه مانت دوربین است و لنز های سیگما می توانند روی آن نصب شوند. داک USB سیگما به وسیله یک کابل USB به کامپیوتر متصل می شود و می تواند با نرم افزار اختصاصی سیگما به نام Sigma Optimization Pro ارتباط برقرار کند. به این ترتیب، نرم افزار Optimization Pro سیگما می تواند با لنز های این شرکت ارتباط برقرار کند و کارهایی از قبیل به روزرسانی نرم افزار داخلی لنز های سیگما، تصحیح پارامترهای فوکوس یا کالیبره کردن و تسریع موتور فوکوس را انجام دهد. این به روزرسانی ها صرفا روی لنز های سیگما انجام می شود و نمی توان از آن برای ارتباط با لنزهای شرکت های دیگر مانند Canon و Nikon استفاده کرد و ضمنا تغییرات در مورد تمامی لنز های سیگما نیز یکسان نیست.

sigma-usb-dock-2نرم افزار Sigma Optimization Pro برای کامپیوتر های Mac و ویندوزی قابل نصب است و می توانید آن را از وب سایت  Sigma Global Vision دانلود کنید. تغییراتی که این نرم افزار می تواند انجام دهد به این ترتیب است:

sigma-usb-dock-3تنظیمات فوکوس:


4 گروه از سفارشی سازی ها برای لنز های با فاصله کانونی ثابت
16 گروه از سفارشی سازی ها برای لنز های زوم (در واقع 4 نوع تنظیمات برای فاصله کانونی ضربدر 4 تنظیمات برای فاصله عکس برداری)

برای سری لنز های Sport سیگما:


تنظیمات فوکوس خودکار: 3 مد تنظیمات
محدودکننده فاصله فوکوس: سفارشی سازی محدوده فوکوس خودکار
تنظیمات لرزشگیر: 3 مد تنظیمات


جدول هماهنگی بین لنز ها و داک USB سیگما نوع لنز مدل سری لنز به روزرسانی فرم ویر تنظیمات فوکوس تنظیمات لرزشگیر تنظیمات سرعت فوکوس محدودیت فوکوس DG 20mm F1.4 DG HSM Art O O X X X 24mm F1.4 DG HSM Art O O X X X 35mm F1.4 DG HSM Art O O X X X 50mm F1.4 DG HSM Art O O X X X 24-35mm F2 DG HSM Art O O X X X 24-105mm F4 DG OS HSM Art O O X X X 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sports O O O O O 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Sports O O O O  O DC 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM Contemporary O O X X X 30mm F1.4 DC HSM Art O O X X X 18-35mm F1.8 DC HSM Art O O X X X 18-200mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM Contemporary O O X X X 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM Contemporary O O X X X 50-100mm F1.8 DC Art O O X X X * OS Function, AF Speed و Focus limiter تنها روی لنز هاییکه دارای سوییچ Custom Mode هستند قابل استفاده است. ** در حال حاظر لنز های سری DL سیگما توسط داک USB سیگما پشتیبانی نمی شوند.