اپل در طراحی محصولاتش هنرمندی بی‌رقیب است

9-difference-mac-pc-1اپل سال‌های متمادی را برای طراحی محصولاتش و این‌که یک محصول دنیای مدرن باید چگونه به‌ نظر برسد صرف کرده است. به تمام جزییات در طراحی محصولات این شرکت توجه می‌شود تا جایی که تماشای چیدمان داخلی محصولات اپل نیز حقیقتا تماشایی است. طراحی کامپیوترهای شخصی ویندوز که توسط سازندگان مطرح دنیا صورت می‌گیرد معمولا در مقایسه با مک اقتصادی و ساده به‌نظر می‌رسند. با این‌ حال اخیرا شاهد عرضه اولترابوک‌های بسیار جذابی از دل و اسوس بوده‌ایم.

ویندوز دارای مجموعه نرم‌افزارهایی است که بیشتر در دسترس عموم قرار دارند


با این که در زمینه نرم‌افزارهای جانبی فاصله این دو رقیب بسیار کم شده است ولی PC در وضع بهتری نسبت به مک قرار دارد. برای مثال مجموعه آفیس منتشر شده برای ویندوز از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری نسبت به نسخه مک برخوردار است. این مورد برای نرم‌افزار معروف Auto CAD نیز صدق می‌کند.

مک معمولا گران‌تر است

9-difference-mac-pc-3به‌ طور میانگین، باید برای خرید مک هزینه بیشتری نسبت به PC پرداخت کرد. اگر سری به سایت bestbuy.com بزنید، با اولترابوک‌هایی با مشخصات سخت‌افزاری مناسب روبه‌رو می‌شوید که صدها دلار از مک‌بوک‌ایر ارزان‌تر هستند.

البته در این بین مک‌بوک پروی رتینا با قیمت پایه ۲۲۰۰ دلار گل سرسبد محصولات گران‌قیمت اپل می‌باشد. چون در این مقاله قصد داریم فقط به بیان تفاوت‌ها بپردازیم، درمورد درستی یا عدم درستی قیمت‌های بالای محصولات اپل یا انحصارگرایی این شرکت بحثی نخواهیم داشت. فقط به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که شما در برابر هزینه بالایی که بابت محصولات اپل از جمله کامپیوترهای این شرکت می‌پردازید، با محصولی با طراحی فوق‌العاده و کیفیت بالای ساخت مواجه می‌شوید که به‌ اندازه کافی رضایت خاطر شما را فراهم می‌سازد.

خوره‌های بازی‌ با ویندوز راحت‌ترند

9-difference-mac-pc-4به‌دلیل تنوع زیاد محصولات ویندوز و قابلیت بالای ارتقا و تغییر وضعیت سخت‌افزاری این محصولات، علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای به PC تمایل بیشتری نشان می‌دهند. دست شما برای ارتقای کارت گرافیک دستگاه یا حافظه RAM و دیگر اجزای PC برای پشتیبانی از بازی‌های جدید باز است. در مقایسه، مک برای ارتقای سخت‌افزاری محدودیت‌های بزرگی دارد که در نهایت شما را مجبور به خرید یک دستگاه جدید با صرف هزینه زیاد برای پشتیبانی از بازی‌های روز دنیا می‌کند.

مک دربخش خدمات پس از فروش و پشتیبانی از خریدار دست نیافتنی شده است

9-difference-mac-pc-5زمانی که مک شما دچار مشکل می‌شود با مراجعه به نزدیک‌ترین فروشگاه اپل، بدون هیچ دردسر و استرسی به خواسته خود خواهید رسید. معمولا مک شما در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون پرداخت هزینه تعمیر می‌شود. مایکروسافت نیز فروشگاه‌ها و مراکز خدمات پس از فروش مناسبی را در این زمینه تدارک دیده ولی نسبت به تعدد و کیفیت فروشگاه‌های اپل فرسنگ‌ها فاصله دارد. علاوه بر این بسیاری از سازندگان سخت‌افزاری PC در این زمینه امکانات مناسبی را برای مشتریان تدارک ندیده‌اند و بدین‌ ترتیب میزان رضایت مشتریان PC از خدمات پس از فروش به‌ مراتب پایین‌تر از مک می‌باشد.

هر دو ظاهر متفاوتی دارند ولی کار کردن با آن‌ها ساده است

معمولا کابران PC برای مهاجرت به مک با مشکل کاهش اعتماد به‌ نفس و‌ ترس رو‌به‌رو می‌شوند، در صورتی که تجربه کار با مک جای هیچ دلهره و استرسی را باقی نمی‌گذارد. به جای منوی استارت در ویندوز، اپل Finder را به شما پیشنهاد می‌دهد که تمامی‌برنامه‌ها، سندها و فایل‌های شما در آن‌جا قرار دارند. هم مک و هم PC رابط کاربری مناسبی برای یک کاربر تازه‌کار و حرفه‌ای فراهم نمود‌ه‌اند که هر کاربر بنا بر نیازش به سهولت به اهداف خود می‌رسد.

9-difference-mac-pc-6

سیستم عامل اپل مزایای منحصر به‌ فردی دارد. مک‌ها معمولا نرم‌افزارهای مفیدی مثل iPhoto ،Mail ،Garage Band ،iMovie و... را به‌ طور پیش‌فرض با خود دارند، درحالی که ویندوز با نرم‌افزارهای اینچنینی کمتری ارایه می‌شود و در حالت مشابه با مک، کیفیت نرم‌افزارهای ذاتی ویندوز کمتر از رقیب پرقدرتش می‌باشد.

مک از نظر ساختاری در برابر ویروس و بدافزار ایمن‌تر است

9-difference-mac-pc-7با رواج بیشتر مک در میان کاربران، هکرها خوراک جدیدی را برای برنامه‌های مخرب خود یافته‌اند. در ماه آوریل، حمله‌ای به‌نام LuckyCall امنیت مک‌ را به چالش کشاند. LuckyCall از حفره امنیتی موجود در Microsoft Word ورژن مک بهترین استفاده را برای حمله به سیستم قربانی و دزدیدن اطلاعات وی کرد. به‌ همین دلیل اپل به سیستم‌عامل جدیدش، شیرکوهی، ویژگی‌های امنیتی بیشتری را اضافه کرده است. با این حال محتمل است که با گسترش استفاده از این سیستم عامل، باز هم هکرها راه‌های مؤثری را برای نفوذ به OS X پیدا کنند.

همان گونه که اشاره شد، مک‌ها با عرضه و فروش محدود فقط بخش خیلی کوچکی از فروش رایانه‌ در جهان را تشکیل می‌دهند و چون از لحاظ ساختاری در وضع مناسبی قرار دارند، هکرها آنچنان تمایلی برای صرف وقت و هزینه برای حمله به این سیستم‌ها ندارند. از سوی دیگر، PC سال‌های سال است که با انواع و اقسام ویروس،‌ تروجان و... درگیر بوده ، تا جایی که شرکت‌های امنیتی بزرگی در جهان برای حفظ امنیت PC هر سال نرم‌افزارهای قوی امنیتی متفاوتی را ارایه می‌کنند. هم اکنون نرم‌افزارهای آنتی ویروس و فایروال از ملزومات هر PC به‌شمار می‌روند به‌گونه‌ای که کار با یک PC بدون آنتی ویروس با‌ ترس و دلهره مضاعفی همراه است.

تنوع مدل‌های PC می‌تواند هر کاربر مشکل‌پسندی را نیز راضی کند

9-difference-mac-pc-8تعداد شرکت‌های سازنده PC و تنوع مدل‌های آن‌ها به قدری فراوان است که می‌توان ادعا کرد برای هر سلیقه‌ای، کامپیوتر شخصی متناسب با آن یافت می‌شود. مایکروسافت فقط به توسعه سیستم عامل ویندوز پرداخته و کمپانی‌های بزرگی همانند HP ،Acer ،Lenovo ،Dell ،Asus و دیگر سازندگان مطرح به ساخت سخت افزار مشغول می‌باشند. این تنوع در شرکت‌های سازنده موجب پیدایش مدل‌های متفاوت با ویژگی‌ها و قیمت‌های رقابتی و در نهایت ارضای نیاز مشتری با هر توان مالی می‌شود. نرم‌افزار و سخت افزار مک همه و همه با برند و تحت نظارت اپل صورت می‌پذیرد و مشتریان این شرکت گزینه‌های بسیار محدود‌تری چه از نظر مشخصات سخت‌افزاری و چه از نظر محدوده قیمتی برای انتخاب دارند .

اما اگر انحصار سخت‌افزاری مک و مشکلات ویندوز PC نمی‌توانند به‌ تنهایی فطرت تکنولوژیکی شما را ارضا کند، می‌توانید به سراغ کامپیوترهای به اصطلاح "Hackintosh" بروید. کار سختی نیست با قدری اطلاعات فنی و نصب سیستم‌عامل اپل، OS X، بر روی PC خود به بسیاری از اهدافتان نزدیک خواهید شد.

هر دو را می‌خواهید؟ بر روی مک، ویندوز نصب کنید

9-difference-mac-pc-9اگر کیفیت بالای ساخت مک و طراحی بی‌نظیر آن لحظه‌ای از جلوی چشمان شما دور نمی‌شود و به‌ همان‌اندازه نمی‌توانید از ویندوز دل بکنید تنها یک راه دارید و آن این‌که بر روی مک، ویندوز نصب کنید. شما قادرید چه به صورت نصب کامل و چه به‌ صورت ماشین مجازی، ویندوز را در کنار سیستم عامل اپل داشته باشید. خوشبختانه این قابلیت به طور پیش ‌فرض و با نام Boot Camp بر روی مک‌ نصب می‌باشد و کار شما را برای نصب ویندوز بسیار ساده می‌کند.

اگر تفاوت‌های فاحش دیگری میان مک و PC در نظر دارید آن را با ما و دوستانتان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


منبع business insider لینک مطلب