همه ما بر روی این موضوع متفق القول هستیم که ویندوز ۸ سیستم عاملی متفاوت است، از ظاهر تازه آن که بگذریم، نحوه ی نصب و راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی نیز با گذشته فرق دارد. ده برنامه زیر کاربردهای متفاوتی داشته و می‌توانند موجب از بین رفتن موارد نامطلوبی شوند که در این سیستم عامل وجود دارد. بیایید با هم نگاهی به این برنامه‌ها بیاندازیم:

DVD Playback

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

از آنجا که مایکروسافت برنامه ویندوز مدیا پلیر (Windows Media Player) را از سیستم عامل خود حذف کرده، به طور پیشفرض ویندوز ۸ قادر به اجرای دیسک‌های DVD نیست. برای همین اگر نخواهید برنامه ثالثی نصب نمایید تنها راه برای مشاهده این دست دیسک‌ها استفاده از ویندوز مدیا پک (Windows Center Pack) است. با این حال باز هم به امکانات برنامه پیشفرض پخش ویندوزی دسترسی ندارید.

حال اگر تمایلی به خریداری نسخه‌های بروزرسانی ندارید، بهتر است به فکر برنامه‌های جایگزینی چون VLC Media Player یا SMPlayer باشید، که هر دوی این برنامه‌ها رایگان بوده و با ویندوز ۸ سازگاری کاملی دارند.

Start Menu

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونیمشکلی که پس از کار با ویندوز ۸ به آن پی می‌برید، فقدان وجود دکمه دوست داشتنی استارت در این سیستم عامل است. اینکه چطور یاران استیو بالمر توانستند با سنگ دلی این بخش دوست داشتنی و نوستالژیک را از تازه‌ترین محصول خود حذف کنند، گلایه‌ای هفتاد منی است که مجال آن نیست. مایکروسافتی‌ها صفحه استارت را جایگزین این دکمه بی آزار کرده‌اند، که شاید باب طبع شما بیافتد. اگر این طور نیست، و‌ ترجیح می‌دهید تا برای دسترسی به تنظیمات و برنامه‌ها به همان روال سابق اقدام کنید، چاره اینجا است.

بهترین برنامه‌ای که تا به امروز برای جایگزینی استارت ویندز ۸ تهیه و عرضه شده Start8 محصول Stardock است. و به کمک آن می‌توانید به برنامه‌های رومیزی و مترو در یک مکان دسترسی داشته باشید. تنها نقطعه ضعف برنامه این است که هنوز در فاز آزمایشی (بتا) قرار دارد و به احتمال زیاد پس از عرضه نسخه آلفا، دیگر رایگان نخواهد بود. جایگزین رایگان آن برنامه فوق العاده Classic Shell است.

Gadgets

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

از ویندوز ۸ به بعد مایکروسافت دیگر از گجت‌های رومیزی پشتیبانی نخواهد کرد، این بدین معنی است که دیگر نمی‌توانیم به سادگی از وضعیت آب و هوا با خبر شویم یا اینکه دلمان برای آن ساعت آنالوگ ویندوز ۷ تنگ می‌شود. کاربران حرفه ای برای این مشکل، چاره‌ای می‌اندیشند، اما راهکار ما برای تمامی‌کاربران قابل استفاده است.

اگر واقعاً به گجت‌ها وابسته شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برنامه ثالثی را نصب نمایید. برنامه Rainmeter انتخاب خوبی در این بین است که به طور پیشفرض برخی گجت‌ها را نیز در خود نصب شده دارد.

Blue Screen

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

برنامه بلو اسکرین در عین اینکه اطلاعات شسته رفته‌تری را پیرامون کرش‌های سیستم در اختیارمان قرار می‌دهد، قادر به نمایش کد خطا نیز می‌باشد. آنها در این برنامه سعی کرده‌اند اطلاعات اضافی که می‌تواند برای عموم کاربران گیج کننده باشد را با اطلاعات قابل درک و ملموس‌تری جایگزین کنند. اما اگر فکر می‌کنید به آن اطلاعات بلند بالا احتیاج دارید کافی است Blue Screen View محصول Nirsoft را نصب نمایید.

Aero Glass

5

ویندوز ۷ دارای یک ویژگی چالش برانگیز بود که سر وصدای زیادی به پا کرد. پنجره‌های شفاف با وجودی که طرفداران بسیار زیادی را برای خود دست و پا کرد، موجب شد تا عده ای نیز به آن خرده بگیرند. به همین خاطر در ویندوز ۸ دیگر خبری از این خصوصیت که به Aero Glass نیز معروف شده، نیست.

Aero Lite Tweaker برنامه‌ای است که این ویژگی را به ویندوز ۸ بازمی‌گرداند. گرچه این برنامه رایگان نیست اما به قیمتش می‌ارزد.

CD/DVD Burning

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

قابلیت کار با درایوهای نوری و رایت سی‌دی و دی‌وی‌دی در ویندوز ۸ به صورت محدود وجود دارد. با این حال اگر تصور می‌کند که امکان رایت فایل‌ها و فرمت ایزو برای شما کفایت نمی‌کند، لازم است تا از برنامه‌های ثالث کمک بگیرید.

برای نیل به این مهم استفاده از برنامه رایگان ImgBurn انتخابی هوشمندانه است که می‌تواند کلیه نیازهای شما را در کار با انواع دیسک‌های نوری مرتفع سازد.

Windows Explorer

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

برنامه ویندوز اکسپلورر که مجهز به رابط کاربری ریبون‌دار شده است به طور پیش‌فرض به صورت کمینه در حال کار است. آنچه که فقدانش به چشم می‌آید، داشتن کادری دوتایی است که بتوان با آن به نحو ساده‌تری فایل‌ها را مدیریت کرد. جایگزین‌های خوبی برای ویندوز اکسپلورر وجود دارند که از آن میان می‌توان به برنامه‌هایی چون Ultra Explorer و Q-Dir اشاره کرد.

مقوله امنیت

8

در ساختار داخلی ویندوز ۸ قابلیت‌های امنیتی چون ویندوز دیفندر (Windows Defender) و بهره از ویروس‌کش مایکروسافتی Microsoft Security Essentials پیش‌بینی شده است. با وجودی که چنین مواردی می‌تواند شروع خوبی به حساب آید، شاید بخواهید تا برنامه‌های اضافی دیگری را برای ایمنی سیستم خود نصب نمایید.

از نصب برنامه‌های ویروس کشی چون Avast Free Antivirus یا AVG Free که بگذریم، می‌توانید مواردی چون EMET (برنامه ای برای کاهش خطرات امنیتی) را نیز نصب نمایید. همچنین برای اسکن کردن فضای دیسک سخت نیز از برنامه Malwarebytes Anti-malware ،Superantispyware یا Dr. Web Cure It بهره ببرید.

پشتیبان گیری

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

گرچه ویندوز ۸ دارای مجموعه ای از قابلیت‌های تازه ای چون همگامسازی مبتنی بر کلاد برای تنظیمات کاربران است، هنوز فاقد ابزاری قدرتمند برای پشتیبان گیری است. به همین منظور قویاً پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه نسخه‌های یدکی از برنامه‌ها و اطلاعات تان از ابزارهای پشتیبان گیری ثالث استفاده کنید.

RecImage برنامه ای رایگان است که می‌تواند فایل‌های سیستمی‌ و مرکزی ویندوز ۸ و برنامه‌های کاربردی نصب شده را پشتیبان‌گیری نماید. از این گذشته دارای قابلیت‌هایی چون رفرش و ریست خصوصیات ویندوز ۸ است.

ویرایشگر تصاویر

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

برنامه پیش فرض Paint هنوز آن طور که باید و شاید قدرتمند نیست و در قالب مبتدی باقی مانده است. به همین خاطر نمی‌تواند انتخابی کاربردی برای اغلب نیازهای ما به حساب آید. از این گذشته حتی نمی‌توان تصویربرداری‌های معمول از صفحه (که هر از گاهی پیش می‌آید) را با آن مدیریت نمود.

برنامه‌های جایگزینی که پیشنهای می‌کنیم عبارتند از Paint.net یا Gimp.

نتیجه گیری

یکی از مهمترین مزایای سیستم عامل ویندوز وجود برنامه‌های ثالث متنوع برای آن است. به طوری که هر چند وقت یکبار این برنامه‌ها به روز شده و نسخه‌های بالاتری از آنها عرضه می‌شوند. در همین به روزرسانی‌ها است که خصوصیات مغفول مانده پوشش داده شده و برنامه‌ها تکمیل می‌گردند. به همین خاطر است که از بابت ویندوز جدید مایکروسافت خیالمان راحت است، چرا که همچون ویندوزهای قبلی مطمئنیم که برنامه‌های مورد نیازمان را یافته و نصب خواهیم نمود.


منبع CNET لینک مطلب