از جمله پردازنده‌های جدید ARM می‌توان به Mali 450 پردازنده‌ای برای گوشی‌های متوسط، پردازنده ۴ هسته‌ای T604 و پردازنده ۸ هسته‌ای T658 اشاره کرد که بر پایه ساختار Midgard شرکت ARM طراحی شده‌اند. ۲ پردازنده قدرتمند T658 و T604 مدت‌هاست معرفی شده‌اند اما هنوز در هیچ‌کدام از محصولات موبایل بکار گرفته نشده‌اند. حال شرکت ARM سه پردازنده دیگر را نیز به لیست خود اضافه نموده است: پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای T624 و ۲ پردازنده T628 و T678 که قادر به پشتیبانی از ۸ هسته‌ می‌باشند.

نکته حائز اهمیت این است که ARM قول افزایش ۵۰ درصدی در عملکرد با مساحت سیلیکون یکسان و مصرف برابر با نسل قبل را داده است. به بیان دیگر این پردازنده‌های موبایل برای نخستین بار توانایی ارایه گرافیکی در سطح کنسول‌های بازی را دارند و می‌توانند فیلم‌هایی با کیفیت 4K و یا حتی 8K را پخش نموده و رابط کاربری 60 فریم در ثانیه را در دستگاه‌های مختلف مانند تبلت، موبایل و تلویزیون هوشمند، تضمین نمایند. مدل پرچمدار این شرکت T678 به طور خاص برای تبلت‌ها طراحی شده و به جز پشتیبانی از 8 هسته، همزمان قدرت پردازش محاسبه‌ای هر هسته آن نیز 2 برابر یک هسته از مدل T624 است.

mali-diagram3

اما نکته جالب دیگری که در نسل جدید پردازنده‌های ARM وجود دارد این است که این شرکت قسمت کوچکی از این پردازنده‌ها را (حدود 2 درصد) به طور اختصاصی برای پردازش یک Codec فشرده‌سازی گرافیکی در نظر گرفته است. این Codec با نام ASTC (فشرده‌سازی با قابلیت بزرگنمایی بافت‌ها) خوانده می‌شود و به این معنا است که دیگر نباید نگران تنوع رزولوشن در دستگاه‌های اندروید و دیگر سیستم‌عامل‌ها باشیم.

شرکت ARM ادعا می‌کند که این Codec از انواع مختلف بافت‌ها، استانداردهای رنگ و bit-rateهای گوناگون پشتیبانی می‌کند و به زودی به یک استاندارد بی‌رقیب در بازار تبدیل خواهد شد.

اگر ادعای این شرکت درست باشد باید منتظر موج جدیدی از بازی‌ و برنامه‌های قدرتمند باشیم که به راحتی و با کیفیت مناسب در تمامی دستگاه‌ها اجرا می‌شوند و توسعه‌دهندگان دیگر نیازی به صرف ماه‌ها زمان  برای بهینه‌سازی محصولاتشان برای اجرا برروی دستگاه‌های مختلف نخواهند داشت.


منبع Engadget لینک مطلب