در این مقاله هشت ابزار و افزونه برای افزایش بهره وری را معرفی نموده ایم. ممکن است برای هر یک از این راهکارها، از قبل انتخاب‌های دیگری داشته باشید، اما مزیت اصلی تمامی موارد معرفی شده، قابلیت مجتمع شدن در محیط مرورگر گوگل و صرفه جویی زمان زیادی در درازمدت است. پس از آنجا که وقت طلاست، اهمیت این برنامه‌های اضافی بیش از پیش قابل لمس است.

۱. افزونه Screen Capture

8-chrome-extensions-1

برنامه‌های زیادی برای تهیه عکس از صفحه نمایش وجود دارند، اما مهم‌ترین خصوصیت Screen Capture آن است که می‌تواند در کم‌ترین کلیک ممکن، محتوای صفحات وب را برای شما ذخیره نماید. حقیقتاً عکسبرداری از صفحات طول و دراز وب هرگز به این سادگی نبوده است.

۲. افزونه Send with Gmail

8-chrome-extensions-2

اغلب ما برای آنکه وظایف و صفحات وبی که باید بعداً ملاحظه نماییم را از یاد نبریم، به جای ثبت آن در جایی، نشانی اینترنتی آن‌ها را برای خودمان ایمیل می‌کنیم. این برنامه نصب شدنی این قابلیت را می‌دهد تا در کم‌ترین زمان ممکن صفحات مورد نظر را با استفاده از سرویس پستی جیمیل برای خودمان ارسال کنیم.

۳. افزونه Write Space

8-chrome-extensions-3

امروزه برنامه‌های واژه پرداز مملو از تنظیمات و دکمه‌ها و پنجره‌های حواس پرت کن شده‌اند. بسیاری مواقع برای ماشین تحریرهای قدیمی که تنها از یک فونت ساده و برگه کاغذی معمولی برای نوشتن بهره می‌بردند دلتنگ می‌شویم. اگر به دنبال فضایی ساده و بی آلایش برای نوشتن هستید افزونه Write Space انتخابی هوشمندانه است.

این برنامه قابلیت تنظیم رنگ زمینه و فونت را داشته و کلیه محتوای مورد نظرتان را به صورت محلی بر روی دستگاه خودتان ذخیره می‌نماید. از این گذشته دارای قابلیت ذخیره خودکار است و هر از گاهی متون مربوطه را در محل پیش فرض ذخیره می‌نماید. حتی می‌توانید فایل متنی دیگری را نیز در آن بازکرده و آنرا ویرایش نمایید.

۴. افزونه Chroma

8-chrome-extensions-4

این برنامه مناسب طراحان و توسعه دهندگان وب است. به کمک Chroma می‌توانید با وارد کردن کد هگزادسیمال یا RGB، رنگ‌های مکمل آن را به دست آورید. بدین ترتیب نیازی نیست تا برای یافتن رنگ‌های مناسب هر بار به فتوشاپ رجوع نمایید و می توانید در کم‌ترین فاصله ممکن به نتیجه مطلوب برسید.

۵. افزونه Google Voice

8-chrome-extensions-5

اگر از سرویس Google Voice استفاده می‌کنید این افزونه همان ابزاری است که نیاز دارید! علاوه بر چک کردن صندوق صوتی،Google Voice به شما این قابلیت را می‌دهد تا هر شماره تلفنی که در صفحات وب درج شده را به سهولت شماره گیری نمایید. تنها کافی است بر روی آن کلیک کرده، تلفنی که مایل به استفاده هستید را مشخص کرده و منتظر شماره‌گیری باشید. این افزونه به خصوص برای شماره گیری تلفن‌های درج شده در آگهی‌های اینترنتی بسیار پرکاربرد است.

۶. افزونه LastPass

8-chrome-extensions-6

LastPass یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مدیریت کلمات عبور است، که با نصب افزونه مخصوص آن در مرورگر گوگل کروم می‌توانید کارایی بیشتری به وب‌گردی‌های خود دهید. این برنامه نه تنها شما را در ورود به سایت‌های عضو شده پیشین کمک می‌کند، که می‌توانید با استفاده از قابلیت پرکردن خودکار فرم‌های وبی، در عضویت‌های جدیدی که در سایر سایت‌ها خواهید داشت زمان زیادی را صرفه جویی نمایید.

۷. افزونه Print Friendly

8-chrome-extensions-7

امروزه با شایع شدن استفاده از تبلت ها و گجت های همراه، کمتر کسی اقدام به گرفتن نسخه چاپی از صفحات وب مورد علاقه خود می‌کند. اما اگر شما نیز از جامعه سنتی کتاب‌خوان‌ بوده یا واقعاً نیازمند گرفتن چاپ از مطالب وب هستید، با استفاده از افزونه Print Friendly می‌توانید صفحات مناسب چاپ را با چند کلیک آماده کرده و هر چه بیشتر در مصرف کاغذ صرفه جویی کنید. یادتان نرود که مصرف کاغذ کمتر به معنی حفظ و حراست از درختان بیشتر و در نتیجه محیط زیستی سالم‌تر خواهد بود.

۸. افزونه Tab Packager

8-chrome-extensions-8

اگر به عنوان یک خبرنگار، محقق و یا دانشجو زمان زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت و تحقیق پیرامون موضوعات مختلف می‌نمایید، حتماً به این مشکل برخورده اید که با این همه تب‌های (زبانه) باز مرورگر چه می‌توان کرد. نخستین راهکاری که به ذهن همه می‌رسد، کپی کردن تک تک نشانی‌های وب یا ذخیره آن‌ها در فهرست علاقمندی ها است. اما راهکار ساده‌تری نیز برای رفع این نیاز وجود دارد. با استفاده از افزونه Tab Packager می‌توانید کلیه زبانه‌های باز مرورگر کروم خود را در یک صفحه منحصر به فرد ذخیره نموده و بعداً به سادگی به آن رجوع نمایید.


بی شک با گشت و گذار در فروشگاه کروم می‌توانید ابزارهای کاربردی بسیاری بیابید که کار‌ها را بسیار ساده می‌کنند. بسته به نیازتان می‌توانید وب‌گردی و حتی کارتان را به تجربه‌ای شیرین‌تر، ساده‌تر و سریع‌تر تبدیل کنید. بی شک افزونه‌های کاربردی کروم به این ۸ مورد محدود نمی‌شوند.

اگر شما هم افزونه‌های دیگری را می‌شناسید که برایتان مفید بوده‌اند، آنها را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع Mashable لینک مطلب