در ابتدا برای انتخاب دوربینی که میخواهید تهیه کنید باید 5 سئوال از خود بپرسید. این 5 سئوال را با در نظر گرفتن جوانب موجود بسنجید و پاسخ آن را به خاطر بسپارید تا در هنگام نتیجه گیری دچار سردرگمی نشوید.

سئوال اول) بیشترین کاربرد شما از این دوربین در چه مواقعی است؟

مواقع تفریح و سرگرمی

اگر تنها زمانی که در حال تفریح هستید عکس میگیرید و این عکس ها را معمولا برای فیس بوک و وبلاگ خود استفاده می کنید، و میخواهید عکس ها از کیفیت دوربین موبایلتان بیشتر باشند، احتیاج به یک دوربین نیمه فشرده دارید و تنها چیزی که برای این دوربین لازم دارید یک دکمه است که با فشار دادن آن عکس گرفته شود.

گاهی اوقات (زمان خاصی ندارد)

اگر دوست دارید زمانی که از خانه خارج می شوید و با دوستانتان هستید دائما عکس بگیرید، و اگر هر منظره و هر شخصیتی شما را به وجد می آورد که یک عکس در آن لحظه داشته باشید، یک دوربین باریک و شیک که در به راحتی در کوله پشتی شما قرار گیرد ، مناسب شماست.

در جاده ها

اگر شما جزو دسته ای هستید که دائما در سفرهستید و دوست دارید عکسهایتان در جاده و خیابان به زیبایی هر چه تمام تر باشد، یک دوربین دیجیتال SLR  با ویژگی های بالا و لنز های داخلی با رنج فاصله کانونی گسترده (28 تا 200 میلیمتر) ، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

استفاده حرفه ای

اگر شما فارغ التحصیل در رشته ای مربوط به عکاسی هستید و یا دوست دارید عکس های حرفه ای تری بگیرید، دوربین های حرفه ای که دیجیتال SLR باشند و لنز های قابل تغییر داشته باشند (2 یا 3 و یا تعداد بیشتری لنز) همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

سئوال دوم) چقدر می خواهید هزینه کنید؟

80$ تا 100$

اگر  شما کمتر از 100$ دلار (حدود 100 هزار تومان) برای خرید دوربین در نظر گرفته اید، نترسید. شما می توانید چند مدل زیبا و نیمه فشرده  بیابید که در این رنج قیمت باشند. این مدل ها مناسب عکس گرفتن در تاریکی نیستند و اگر می خواهید عکس هایتان کیفیت خیلی بالایی داشته باشند و با چندین مرحله بزرگنمایی کیفیت خود را از دست ندهند باید هزینه خود را کمی افزایش دهید. ولی برای گرفتن عکس های معمولی و متوسط گزینه مناسبی هستند.

اگر تا اینجای مطلب مطمئنید که بیشتر از 100 دلار نمی توانید هزینه کنید به شما پیشنهاد می کنم یکی از 2 مدل پیشنهادی زیر را انتخاب کنید. زیرا که بهترین مدل ها در این رنج قسمت هستد:

Canon-a495-blue_2_xl

Casio-EX-Z16

دوربین Canon Powershot A495 که 10.0 مگاپیکسلی بوده و در سه رنگ موجود است و قیمت این مدل تنها 90$ دلار است. برای مشاهده مشخصات بیشتر روی این لینک کلیک کنید.

دوربین Casio Exilim EX-Z16 که 12.0 مگاپیکسل بوده و در 4 رنگ موجود است. قیمت این مدل هم 100$ دلار است.

بنابراین اگر قصد ندارید بیش از 100 دلار هزینه کنید، با مشاهده مشخصات فنی ، یکی از دو دوربین بالا را انتخاب کنید.

100$ تا 200$

اگر بین 100 تا 200 دلار برای هزینه دوربین در نظر  گرفته اید، شانس با شماست. شما می توانید یک دوربین با قابلیت Zoom 4x+ داشته باشید که به اندازه کافی سریع باشند. ولی این دوربین ها قابلیت فیلم برداری HD ندارند و از نظر طراحی نیز مشابه سایر دوربین ها هستند(یک بدنه مستطیل شکل و لنز وسط آن). این دوربین ها مناسب عکس برداری های صاف و ساده هستند. دو نمونه از این دوربین ها در ادامه معرفی شده اند که می توانند انتخاب را برای شما آسان تر کنند.

k1odak-m380-red_front_645x370p1anasonic-lumix-dmc-fp1a

وربین Kodak  مدل Kodak EasyShare M380  که 10.2 مگاپیکسل بوده و قیمت آن تقریبا 160$ دلار است.

دوربین DMC-FP1A  پاناسونیک که 12.1 مگاپیکسل است و  حدود 150$ دلار قیمت دارد.

200$ تا 350$

اگر قرار است از 200 تا 350 دلار هزینه کنید باید چند نکته را بدانید. قابلیت zoom  یا بزرگنمایی دوربین شما باید حداقل 5X باشد. این دوربین باید ضد ضربه و ضد آب نیز باشد تا بتوانید در زیر آب نیز عکس بگیرید. ضمنا این دوربین فیچر های زیادی به شما ارائه خواهد کرد. بنابراین مدل های زیر را به عنوان نمونه به شما معرفی می کنیم. توجه کنید که این دوربین ها به اندازه ای کوچک هستند که در جیب شلوار جین شما جای می گیرند.

Sony-HD5VPentax-optio-w90-black

دوربین Sony Cyber Shot DSC-HX5V   با رزولوشن 10.1 مگاپیکسل و قیمت 330$ دلار

دوربین Pentax Optio W90 با رزولوشن 12.1 مگاپیکسلی ضد ضربه،ضد سرما، ضد آب و ضد ... که مشخصات فنی آن در لینک داده شده بین شده است

$400 تا 600$

اگر شما دوست دارید در حیات وحش و از حیوانات یا از لحظه های خاص عکس برداری کنید، باید یک دوربین با لنز داخلی SuperZoom تهیه کنید که رنج Focal آن گسترده باشد تا بتوانید از پهنای یک کوه (فاصله کانونی 24 میلیمتر) و یا کوچکترین موجودات (فاصله کانونی 400 میلیمتر) عکس بگیرید. در این رنج قیمت همچنین می توانید یک دوربین دیجیتال SLR با لنز قابل عوض کردن تهیه کنید.

در این رنج دو نمونه از بهترین دوربین ها مدل های زیر هستند:

panasonic-dmc-lx5-panasonicpanasonic-dmc-g10k دوربین Panasonic LUMIX DMC-LX5  که 10.1 مگاپیکسل بوده و 413$ دلار قیمت دارد. دوربین Panasonic LUMIX G10  که 12.1 مگا پیکسل است و 420$ دلار قیمت دارد

600$   تا   1000$

با این هزینه شما می توانید یک دوربین بسیار مستحکم که قادر به گرفتن فیلم HD  است تهیه کنید. کیفیت DSLR  با تعدادی از ویژگی های اتوماتیک آسان و کنترل های قابل تنظیم بیشتر در این مدل وجود دارد. شما می توانید از کمپانی های بسیاری همچون Nikon, Canon, Olympus  و Pentax محصول خود را خریداری کنید. در این رنج قیمت دو دوربین زیر به شما پیشنهاد می شود.

o1lympus-E-P2C1anon-T2i-Digital_SLR

دوربین Olympus EP2 که 12.3 مگاپیکسل بوده و 606$ دلار قیمت دارد. 

دوربین Canon EOS Rebel T2i  که 18 مگاپیکسل بوده و 900$ دلار قیمت دارد. 


1000$   تا   1600$

عکاسان حرفه ای برای گرفتن عکس های دلخواهشان باید هزینه بیشتری برای یک دوربین DSLR  و یک جفت لنز پرداخت کنند. DSLR ها در این رنج محکم تر بوده و در برابر نم و رطوبت هم مقاوم هستند. مواد به کار رفته در ساخت این دوربین ها بیشتر منیزیم است و سرعت این دوربین ها بالاست. عکس هایی همچون رقص رنگ ها و تصاویر بسیار ریز و حساس با این دوربین ها گرفته می شود.

نمونه ای از این نوع دوربین را می توانید در زیر مشاهده کنید.

5d_markii_586x186 دوربین EOS 5D Mark II که 21 مگا پیکسل بوده و بدنه آن به تنهایی 2500$ دلار برای شما آب می خورد

سئوال سوم) چه برندی مورد نظر شماست؟

شاید قبلا این طور تصور می شد که باید دوربین دیجیتال را تنها از چند برند خاص تهیه کنید. مثلا دوربین های دیجیتال به غیر از برند های Nikon    و   Canon    و Olympus و Pentax خیلی خوب نیستند و نباید به غیر از این برند ها خرید کرد. ولی این گفته امروزه فقط برای خرید دوربین های حرفه ای به کار می رود. به طور کل اگر تصمیم به خرید دوربین دیجیتال حرفه ای دارید به شما توصیه می کنیم از برند های مذکور (یا یکی از برند های قدیمی)دوربین تهیه کنید. ولی برای خرید یک دوربین خوب و نیمه حرفه ای لازم نیست از برند های گران قیمت خرید کنید. برای این منظور به فروشگاه مورد نظر بروید و دوربین را در دست بگیرید. هر چه دوربین در دست شما راحت تر باشد و حس بهتری به دست شما دهد، برای شما مناسب تر است. ضمنا در مورد ویژگی های نرم افزاری دوربین هم سئوال کنید. هرچه ویژگی ها بیشتر باشد بهتر است. Shutter دوربین را نیز امتحان کنید و ببینید به اندازه کافی سریع باشد و به محض فشردن دکمه، عکس گرفته شود. هیچ چیز بدتر از یک دوربین کند نیست. زیرا لحظه های مناسبی که می خواهید عکس بگیرید را هدر می دهد.

سئوال چهارم) چندمگاپیکسل مناسب شماست؟

به دلیل کم اطلاعی عده ای از کاربران، تصورات نادرستی در مورد مگاپیکسل وجود دارد. اگر شما عکس هایتان را به صورت Online به اشتراک می گذارید و یا میخواهید آنها را در صفحات 8.5x11 اینچ پرینت بگیرید، به دوربینی بیشتر از 6 مگاپیکسل نیاز ندارید. در واقع هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد به این معنا نیست که کیفیت بیشتر است. مگاپیکسل بالاتر یعنی شما می توانید عکس ها را در ابعاد بزرگتر مشاهده کنید و هر چه عکس را زوم کنید باز هم مربع-مربع نمی شود. این به معنی کیفیت تصویر بهتر نیست و کیفیت بهتر را تنها می توان با وضوح تصویر (Resolution) بالاتر به دست آورد. بنابراین اگر یک دوربین 50 مگاپیکسلی بخرید که وضوح تصویر خوبی نداشته باشد، نمی توانید عکس با کیفیتی داشته باشید. در واقع با این دوربین عکس هایی به اندازه بیلبورد و با کیفیت پایین خواهید داشت.

سئوال پنجم) سایز سنسور و میزان حساسیت دوربین چقدر برایتان مهم است؟

سایز سنسور در دوربین ها بسیار اهمیت دارد. هرچه سایز سنسور دوربین بزرگتر باشد، تعداد پیکسل ها افزایش می یابد و نویز نیز کاهش یافته و عکس بهتری در هنگام عکس گرفتن در نور کم خواهید داشت.

در دوربین های SLR و نیمه حرفه ای از سنسورهای بزرگ استفاده می شود ولی اگر دوربین Compact  شما سنسور بزرگتری داشته باشد عکس های بهتری در شب خواهید گرفت. بنابراین حتما اندازه Sensor را در مشخصات دوربین چک کنید و در مقایسه انتخاب هایتان این نکته را در نظر بگیرید. (در قسمت Specification  دوربین ویژگی ISO نشان دهنده حساسیت سنسور است و هر چه عدد بزرگتری باشد بهتر است).

سایر موارد مهمی که باید در خرید خود به آن ها توجه کنید

Zoom

به آنچه در مورد قابلیت زوم دوربین گفته می شود، توجه نکنید. 4X, 5X  و .. معمولا موارد مهمی نیستند. آنچه در مورد زوم دوربین مهم است این است که بدانید: میخواهید با دوربینتان بیشتر عکس های از راه دور بیاندازید یا عکس های وسیع و عکس منظره. اگر عکس منظره و عکس های وسیع و یا دسته جمعی برای شما مهم تر است باید اندازه کانونی یا Focal Length  دوربین حداقل 28 میلیمتر باشد. ولی اگر انداختن عکس هایی از راه دور برای شما بیشتر اهمیت دارد، بهتر است فاصله کانونی از 200 میلیمتر به بالا باشد. در این حالت است که زوم 4X و 7X و .. به درد می خورد. زیرا شما ترجیح می دهید با دوربینتان که قادر است مسافت زیادی را عکس برداری کند، کمی زوم کنید.

لنزهای سریع (و روشن)

سرعت لنز که به آن روشنایی لنز هم می گوییم هر چه بیشتر باشد، در نور کم، عکس های بهتری خواهید داشت. بسیاری از دوربین های فشرده دارای سرعت لنز f/2.8  هستند (که معمولی است). مثلا دوربینی با ویژگی f/2.0 و یا حتی f/1.8 بسیار بهتر بوده و میتواند عکس های شارپ تر و بهتری بگیرد. (هرچه این عدد کوچکتر باشد سرعت  و روشنایی لنز بیشتر است).

HD Video

داشتن ضبط HD برای یک دوربین یکی از محاسن بزرگ است. خیلی به این موضوع توجه نکنید که کیفیت ضبط دوربین شما 1080 است یا 720 . چراکه هر دوی این رزولوشن ها کیفیت خیلی خوبی دارند.

3D یا سه بعدی                                          

دوربین هایی که قابلیت ضبط تصاویر و یا عکس های HD دارند، به مرور در حال ورود به بازار هستند. البته این تکنولوژی هنوز کامل نیست و به شما توصیه می کنیم پول خود را صرف خرید این دوربین ها نکنید.

منبع : Wired.com