قبل از معرفی پنل جدید OLED سامسونگ، اطلاعات مختصری در زمینه LED ها مرور می کنیم.

LED های موجود در بازار

تلویزیون های LCD با نور پس زمینه LED ،  که امروزه توسط بسیاری از تولید کننده های تلویزیون LED TV  نامیده می شوند نوعی از LCD TV  ها هستند که از نور پس زمینه ال ای دی (LED backlight) به جای نور فلورسنت استفاده می کنند.

LED ها انواع مختلف هستند: داینامیک RGB LED که در آن LEDها در پشت پنل قرار می گیرند و Edge-LED که در آن LEDها در کنار پنل قرار گرفته و نور را به پشت پنل می تابانند. اطلاعات بیشتر در مورد انواع LED  های موجود در بازار را در اینجا در اینجا مشاهده کنید.

تفاوت LED های فعلی بازار و OLED ها

OLED که مخفف کلمه  Organic Light Emitting Diode است به دسته ای از LED ها گفته می شوند که به صورت Organic یا مجموعه ای در کنار یکدیگر قرار داده شده اند. OLED ها نیاز به نور پس زمینه نداشته و خود OLEDها صفحه نمایش را تشکیل می دهند. OLED ها در نمایشگرهای مختف همچون تلویزیون ، مانیتور کامپیوتر ، وسایل قابل حمل و سبک همچون موبایل و تبلت ، ساعت و ... استفاده می شوند. از آنجایی که نمایشگر های OLED  نیازی به نور پس زمینه ندارد، می توانند رنگ مشکلی عمیقی ایجاد کنند. این نمایشگر ها همچنین باریک تر و سبک تر از پنل های کریستال مایع (LCD) یا LED backlight ها باشند. نمایشگر های OLED کنتراست بیشتری نسبت به LED Backlight  و LCD خواهند داشت.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در این زمینه و دانستن مزایا و معایب این تکنویوژی می توانید به این لینک مراجعه فرمایید.

بعد از بررسی این دو تکنولوژی و مشاهده تفاوت آن ها به بررسی پنل جدید OLED سامسونگ می پردازیم.

تلویزیون 55 اینچ OLED  سامسونگ

امروزه تولید تلویزیون های بزرگ OLED، غیر ممکن است. چراکه تولید کنندگان، خط تولید پنل های سایز بالای OLED را ندارند. سامسونگ تصمیم به تغییر این روند دارد و در May 2011 تصمیم به راه اندازی کارخانه جدید تولید OLED خود دارد. این پنل ها ، پنل های نسل 8 خوانده می شوند.

8gsubstrat-1

با ایجاد خط تولید پنل های نسل 8 ، سامسونگ قادر خواهد بود پنل های تلویزیون OLED در سایز های بزرگ را تولید کند. بنابراین بیشتر تلویزیون های LCD با سایز 40  تا 55 اینچ توسط خط تولید نسل هشتم، تولید خواهند شد. به نظر می رسد سامسونگ بیش از پیش به سوی تولید پنل های OLED  سایز 40 تا 55 اینچ روی خواهد آورد. اولین تولید این کارخانه برای این نسل پنل ها ، تعداد 4000 دستگاه OLED TV  در ماه خواهد بود که تعداد بسیار کمی است. مسلما این تلویزیون ها قیمت بالایی خواهند داشت و در سال 2011 یا 2012 روانه بازار خواهند شد.

samsung55goled-1

ساموسنگ با اجرای این پروژه نشان خواهد داد که قادر است پنل های سایز بالای OLED را تولید کند. در صورت موفقیت وی در این پروژه، سامسونگ تولید بیشتر پنل های خود را به سمت نسل 8 پیش می برد.

از دیگر مزایای این پنل های این است که علاوه بر مصرف کمتر برق، طول عمر آن ها به 100,000 ساعت افزایش می یابد.

منبع : FlatpanelsHD