Trackpad های Multi-Touch قابلیت درک دستورات همزان بیش از یک انگشت را دارند برخی از آنها دستورات سه انگشت و یا بیشتر را نیز درک می کنند. این قابلیت کنترل بیشتری را به شما می دهد بعنوان مثال خیلی راحت می توانید با کشیدن انگشتان خود برروی صفحه Touchpad و دور کردن آنها از یکدیگر، بزرگنمایی روی صفحه داشته باشید.

حالا Apple تاچ پد جداگانه ای را ساخته است که برروی هر کامپیوتری قابل نصب است تاچ پد ها معمولا بخشی از نوت بوک ها و نت بوک ها هستند ولی این یکی که Apple Magic Trackpad نام دارد بصورت جداگانه به فروش می رسد. ترک پد جادویی سه مزیت و دو مشکل دارد.

در مقایسه با تاچ پد های استفاده شده در کامپیوترهای قابل حمل، Magic Trackpad سطح بسیار بزرگتری دارد سطح آن 13 در 11 سانتی متر است. ارتباط این تاچ پد از طریق سیستم بی سیم Bluetooth انجام می شود پس خبری از سیم نیست و هر جای میز که خواستید می توانید قرارش دهید.

صفحه نقره ای براق این تاچ پد دقت بسیار خوبی دارد و می توانید به خوبی نشانگر ماوس را هر جای صفحه که بخواهید حرکت دهید. هرچند با لمس کردن صفحه  تاچ پد می توانید کلیک کنید ولی دو دکمه مکانیکی راست و چپ نیز در آن وجود دارد. مشکی که در دکمه ها وجود دارد این است که برای کار کردن دکمه ها می بایست کمی بیشتر از حد معمول برروی آن فشار وارد کنید.

بزرگترین مشکلی که در این Trackpad وجود دارد تاخیری است که در اجرای دستورات دارد، بعنوان مثال چند میلی ثانیه طول می کشد تا پس از رها کردن یک آیکون نتیجه آن را مشاهده کنید. بهتر بود این تاخیر قابل تنظیم می بود ولی در تنظیمات آن هیچ اثری از تنظیم مدت تاخیر وجود ندارد.

نتیجه گیری:

خود Apple نیز قبول دارد که این Trackpad جایگزین ماوس نیست ولی ما کلمه "هنوز" را به آن اضافه می کنید چون شاید در آینده Trackpad ها بطور کامل جای ماوس را بگیرند. در نهایت امکانات بسیار خوبی نظیر Multi-Touch، بی سیم بودن و سطح مناسب و بزرگ آن جالب و کارآمد است. مشکل بزرگ آن نیز تاخیر ارسال دستورات است.

قیمت Apple Magic Trackpad حدود 90 دلار است.

منبع: PC Advisor Mag Dec 2010