Windows Live Essentials مجموعه ای از ابزارهای مختلف رایگان است که تمرکز اصلی آنها بر اینترنت، به اشتراک گذاری و شبکه های اجتماعی است.

کریس جونس از مایکروسافت گفت: [blockquote]بسیاری از شما از ما خواستید تا قابلیت چت فیس بوک به Windows Live Messenger اضافه شود و نهایتا این کار انجام شد. بیش از نیمی از کاربران تمام مسنجرهای دنیا عضو فیس بوک هم هستند با قابلیت جدید چت فیس بود شما می توانید از طریق MSN Messenger  همزمان با دوستان خود در MSN و Facebook چت کنید[/blockquote]

زمانی که آخرین نسخه Windows Live Messenger را دانلود و سپس نصب کنید از شما پرسیده می شود که در صورت تمایل دوستان خود در Facebook را به لیست اضافه کنید اگر قبلا Windows Live Messenger برروی سیستم شما نصب باشد می توانید از طریق صفحه پروفایل خود می توانید اتصال به Facebook را برقرار کنید.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که نسخه جدید سریع تر از نسخه قبلی است و کارایی بهتری در چت ویدیوی دارد که باعث می شود 30 درصد کمتر از CPU استفاده کند.

در نهایت این عمل قدرت بالای پروتوکل XMPP ( که سیستم چت فیس بوک از آن استفاده می کند) را نشان می دهد که علاوه بر امکان چت قابلیت ارتباط با پلت فرم های مختلف چت را نیز دارد.

منبع: PC Advisor Magazine Nov 2010