ابزارهایی برای توسعه فرآیند سئوی موبایل
چند سال قبل بود که گوگل اعلام کرد بیشتر جستجوهایی که در این موتور جستجو انجام می شود اغلب بر روی دستگاه های موبایلی سرتاسر جهان است. سال گذشته نیز سایت Hitwise گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد ۶۰ درصد از جستجوهای انجام شده تنها از طریق موبایل بوده است. به همین خاطر گوگل نیز به سمت ایندکس اول موبایل یا mobile-first index رفته است. با اینحال تمامی ابزارهایی که برای سئو به کار می رود عملکرد یا گزینه هایی برای گزارش داده ها و نتایج متمرکز بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی را ندارند. واقعیت این است که به خاطر استفاده زیاد از موبایل ها در صنایع خاص، درک رفتارهای جستجوی موبایلی و بهینه سازی سایت بر اساس آن بسیار مهم است. به عنوان مثال، داده های به دست آمده از SimilarWeb نشان می دهد که این موضوع در حوزه هایی همچون رستوران ها و تحویل، سلامت، حیوانات خانگی و بخش زیبایی از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم ابزارهای مرتبط با سئوی موبایل را با هم بررسی کنیم. پس همراه باشید.
۱٫رفتار مخاطبان شما به هنگام جستجو در موبایل چگونه است؟
شما باید بتوانید کوئری هایی را به دست آورید که در حال حاضر از طریق موبایل ترافیکی را به سمت رقبایتان ارسال می کنند. باید بدانید چه صفحاتی در حال حاضر بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی دیده می شوند و ترافیکی را به خود جذب می کنند. همچنین دانستن اینکه سهم جستجوهای موبایلی کلماتی که می خواهید ارزیابی کنید و به کمک آن مخاطبان خود را هدف قرار دهید چقدر است بسیار مفید خواهد بود. برای پاسخ دادن به این سوالات می توانید از ابزارهای زیر بهره مند شوید.
- SimilarWeb
- Sistrix
- SearchMetrics
- SEMrush
- کنسول جستجوی گوگل
- گوگل آنالیتیکس
- گوگل کیورد پلنر
از منابع رتبه بندی موبایل که بسیار مفید هستند تا پیگیری رتبه بندی ها که از نتایج جستجوی موبایلی پشتیبانی می کنند، درک عملکرد سایت در جستجوهای موبایلی برای رتبه بندی و افزایش فرصت های موجود بسیار مهم است. ایا واژه های مناسبی را هدف قرار می دهید و برای صفحات مناسبی رتبه به دست می اورید؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.
- SimilarWeb
- Sistrix
- SearchMetrics
- SEMrush
- کنسول جستجوی گوگل
- گوگل آنالیتیکس
- org
- Moz
- SEOmonitor
- SERPWoo
- AccuRanker
- Stat
مهم است که بدانید دیده شدن شما در نتایج موبایلی چگونه است. به خاطر داشته باشید که اگر سهم زیادی در نتایج موبایلی، ترافیک و نرخ تبدیل از آن نداشتید بدین معنا نیست که هیچ فرصتی در اختیار ندارید. در این شرایط سایت رقبا را بررسی کنید و ببینید رفتار جستجوی مخاطبان آن ها در موبایل چگونه است. به کمک این تجزیه و تحلیل ها قادر خواهید بود استراتژی سئوی خود را برای موبایل و دستگاه های موبایلی توسعه دهید.
- SimilarWeb
- Sistrix
- SearchMetrics
- SEMrush
از تاییدکننده و شبیه سازهای موبایلی سطح صفحه تا مواردی که این فرایندها را تسهیل می کنند، تایید اینکه تمامی صفحات سایت واکنشگرا هستند و رتبه خوبی در نتایج به دست می آورند بسیار مهم است. شما باید اطمینان حاصل کنید که نسخه موبایلی از سایت خود دارید. برای اینکار از ابزارهای زیر استفاده کنید.
- کنسول جستجوی گوگل
- Chrome DevTools
- Google Mobile-Friendly Validator
- URLProfiler
- com
- MobileMoxie Device Emulator
با استفاده از داده های خزش قبلی، برخی از خزندگان سئو می توانند گزینه هایی را برای شبیه سازی نسخه ربات های گوگل بر روی گوشی های هوشمند ارائه نمایند. همچنین تجزیه و تحلیل فایل Log نیز در این موارد وجود دارد که به شما اجازه می دهد رفتار واقعی خزندگان جستجوی موبایلی را ارزیابی کنید. ایا خزندگان به جایی که شما می خواهید ارسال می شوند؟ آیا مواردی که باید مشاهده کنند را می بینند؟ از ابزارهای زیر استفاده کنید.
- Sistrix
- SEMrush
- کنسول جستجوی گوگل
- ScreamingFrog
- org
- Botify
- OnCrawl
- DeepCrawl
- Sitebulb
باید بتوانید اطلاعات مرتبط با سرعت صفحات را در سطح سایت و صفحه به دست آورید و توصیه هایی برای بهبود شرایط داشته باشید. ابزارهای زیر در این شرایط به شما کمک می کند.
- Google Analytics
- Chrome DevTools
- PageSpeed Insights
- URLProfiler
- ScreamingFrog
- org
- Botify
- OnCrawl
- DeepCrawl
- Sitebulb
شما می توانید به کمک ابزارهای زیر رندر شدن سایت در سطح صفحه را تایید کنید یا آن را در سطح سایت شبیه سازی نمایید.
- Google Search Console
- Chrome DevTools
- ScreamingFrog
- Sitebulb
- com
برخی از اوقات بنیان ها و اساس سئو زمانی که سایت های موبایلی مستقل را به کار می برید فراموش می شوند. باید ببینید عناوین، توضیحات متا و سرتیترها به درستی بر روی سایت های موبایلی تنظیم شده است؟ ایا کوئری های مرتبط هدف قرار داده می شود؟
- Sistrix
- SEMrush
- Chrome DevTools
- ScreamingFrog
- org
- Botify
- OnCrawl
- DeepCrawl
- Sitebulb
باید مطمئن شوید که به درستی صفحات سایتی که به نسخه های AMP ارجاع داده می شود را پیکربندی کرده اید.
- SEMrush
- Google Search Console
- Chrome DevTools
- AMP Validator
- AMP Test
- AMP by Example Playground
- ScreamingFrog
- org
- Botify
- OnCrawl
- DeepCrawl
- Sitebulb
- com
خوب در این مرحله باید ببینید صفحاتی که در گوگل رتبه ای دارند بر روی دستگاه های موبایلی چگونه ظاهر می شوند. ایا عنوان به درستی نشان داده می شود؟ ایا به خاطر اسنپیت های برجسته رقبای خود، دیده شدن سایت در نتایج موبایلی را از دست داده اید؟ از این ابزارها استفاده کنید تا ببینید چرا بر روی دستگاه های موبایلی نرخ کلیک پایین تری کسب می کنید.
- Chrome DevTools
- SEOmonitor
- AccuRanker
- Stat
- SERPChecker
- MobileMoxie Search Simulator
باید ببینید برای چه کوئری هایی صفحات AMP شما نمایش داده است. عملکرد این صفحات برای کوئری های مرتبط چگونه بوده است؟ سهم ترافیک طبیعی که این صفحات به سایت شما وارد کرده اند چه بوده است؟
- Google Search Console
- Google Analytics
- SEOmonitor
- Stat
ایا تلاش های سئوی شما بر روی دستگاه های موبایلی باعث بازگشت سرمایه گذاری شده است؟ رتبه بندی سایت در نتایج موبایلی را بررسی کنید تا بتوانید از این موارد برای پیگیری نرخ تبدیل بهره مند شوید.
- Google Analytics
- SEOmonitor
ابزارهایی که در این مقاله بیان کردیم تنها لیست کوچکی از ابزارهای موجود در بازار بود. اگر شما نیز ابزارهایی را برای بررسی نتایج موبایلی و عملکرد سایت در این نتایج می شناسید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.
برچسب هاmobile-first index ابزار سئو ایندکس اول موبایل جستجوی موبایلی خزش خزندگان رقبا سئو کنسول جستجوی گوگل گوگل آنالیتیکس نسخه موبایلیدسته بندی : سئو
مقالات مرتبط
- ۵ دلیل برای افت رتبه بندی سایت های تجارت الکترونیک
- انواع فاکتورهای موفقیت موتورهای جستجو
- ۵ نکته، ترفند و ابزار برای درک نیت کاربران
- چگونه بر چالش های سئو غلبه کنیم؟
- شخصی سازی و رتبه بندی در موتورهای جستجو
- ۵ خطری که می توانید در حوزه سئو انجام دهید
- نقشه سایت XML و ارتباط آن با سئو
- چگونه از طریق سئو، سرنخ تولید کنیم؟
- راهنمای شناسایی و بازیابی پنالتی گوگل برای افراد مبتدی
- لینک بیلدینگ داخلی
- ۶ اشتباه بزرگی که در نوشتن متادیسکرپشن می کنید
- راهنمای سئو برای سایت های تجارت الکترونیکی
- ۵ مفهوم کلیدی سئو برای سال جدید
- محتوا و فاکتورهای موفقیت در موتورهای جستجو
- ساخت لینک و رتبه بندی در موتورهای جستجو
- سئوی موبایل در سال ۲۰۱۷
- ۱۰ موردی که هنگام ثبت دامنه های از قبل خریداری شده باید مدنظر داشته باشید
- ساختار سایت چگونه می تواند بر روی سئو تاثیر داشته باشد؟
- تصمیم گیری استراتژیک در مورد سئو قبل از طراحی و ساخت سایت
- چگونه خزیدن سایت توسط گوگل را آسان تر کنیم؟
منبع : وب ایده