کتاب چک‌لیست استارتاپ در اجتناب از اشتباهات کمک می‌کند و شما را در زمینه‌ی کسب‌وکار، حتی ۱۰۰۰ درصد هوشمندتر می‌کند و ارتقا می‌بخشد. چک‌لیست درواقع فهرستی از نکته‌ها، سؤال‌ها، فعالیت‌ها یا ویژگی‌ها است که هر فعالیت را به کارهایی خُردتر تقسیم می‌کند. هدف از استفاده از چک‌لیست این است مطمئن شویم هیچ‌یک از جزئیات فعالیت فراموش نشده و به‌شکل استاندارد و با ترتیب درست و منطقی انجام شده است.

در کتاب معرفی کتاب «چک‌لیست استارتاپ؛ ۲۵ گام برای یک استارتاپ مقياس‌پذير با رشد سريع»، برای آن دسته از افرادی که از کتاب‌های موفقیت در کسب‌وکار خسته‌ و ناامید‌ شده‌اند، حداقل یک فصل وجود دارد که می‌تواند به‌طور چشمگیری مسیر موفقیت و شادی آن‌ها را تغییر دهد.

نویسنده در این کتاب، توضیح می‌دهد چگونه زمانی‌که کسب‌وکارتان فقط ایده‌ای خام است، به آن برسید و آن را پرورش دهید. همچنین، تلاش می‌کند یاد دهد چگونه برنامه و طرح را توسعه دهید و محصولتان را در بازار ارزیابی کنید، چگونه و چه زمانی استعداد مناسب را استخدام کنید و چگونه درباره‌ی تقسیم‌بندی حقوق و پاداش فکر کنید.

نویسنده کتاب شما را میان وظایف مختلف اداری می‌برد که می‌تواند خسته‌کننده به‌نظر برسد؛ اما توجه به آن‌ها، از اشتباه‌های بزرگی در آینده مانع می‌شود. نویسنده در کتاب چک‌لیست استارتاپ، تلاش می‌کند چگونگی رو‌به‌رو‌شدن با جمع‌آوری پول و سرمایه‌گذاران و منابع مختلف پول برای استارتاپ را مشخص کند. افزون‌براین، ۲۵ گام برای کسب‌وکار مقیاس‌پذیر با رشد سریع را بیان می‌کند. دیوید اس. رز این کتاب را نوشته است و مانند مشاوری دلسوز، شما را در مسیر راه‌اندازی استارتاپ و جذب سرمایه و داشتن خروجی موفق راهنمایی می‌کند.

دیوید اس. رز می‌گوید:


بیش از ۴۵ سال است که به‌عنوان کارآفرین سریالی، شرکت‌هایی راه‌اندازی و به‌عنوان سرمایه‌گذار فعال شخصا بیش از صد نفر دیگر را تأمین مالی کرده‌ام و به آن‌ها مشاوره داده‌ام. من بنیان‌گذار و مدرس یا مشاور بسیاری از برنامه‌های آموزش کارآفرینی پیشرو در آمریکا بوده‌ام و به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Guest از تجربه‌ای آموخته‌ام که ابزارهای استفاده‌شده‌ی بیش از نیم‌میلیون استارتاپ در سراسر دنیا فراهم کرده‌اند. همچنین، به بیش از چهارهزار سؤال از کارآفرینان مشتاق در ‌Quora، سایت پرسش و پاسخ آنلاین، جواب داده و درباره‌ی همه انواع مشکلات آن‌ها شنیده‌ام.

در طول مسیر، از همان ابتدا یاد گرفتم مشکلات می‌توانند به‌سرعت با شروع اولین قدم اشتباه رشد کنند. دامنه‌ی آن‌ها از مسائل بنیادی (شروع کسب‌وکاری که منطقی نیست) تا مسائل آزاردهنده (برخورد با افرادی که منافعشان با شما متفاوت است) تا مسائل غم‌انگیز (تخصیص عدالت و حقوق اشتباه در ابتدا که هرگز نمی‌تواند درست باشد) تمام مسیر را تا شرایط واقعا پرهزینه دربر‌ می‌گیرد.


«چک‌لیست استارتاپ؛ ۲۵ گام برای یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر با رشد سریع» مانند مشاوری دلسوز شما را در مسیر راه‌اندازی استارتاپ و جذب سرمایه و خروج موفق راهنمایی خواهد کرد. خواننده با مطالعه این کتاب، به دیدی کلی از مسیر خلق کسب‌وکار دست پیدا می‌کند و گام‌به‌گام می‌آموزد چگونه باید از هر مرحله عبور کند تا در این راه دچار اشتباهات بزرگ نشود.

در مورد نویسنده و ناشر کتاب

این کتاب حاصل تجربیات دیوید اس. رز (David S Rose)، کارآفرین سریالی با تجربه‌ی سرمایه‌گذاری روی بیش از صد استارتاپ است. نشریه‌ی فوربس از دیوید اس. رز به‌عنوان «فرشته‌ی بزرگ نیویورک» یاد کرده است. در سال ۲۰۱۶، انتشارات ویلی، این کتاب را با نام کامل The Startup Checklist: 25 Steps to a Scalable, High-Growth Business منتشر کرد.

در ایران نیز، انتشارات نوین آن را با عنوان «چک‌ليست استارتاپ؛ ۲۵ گام برای یک استارتاپ مقياس‌پذير با رشد سريع» و ترجمه‌ی پدرام فرزین و حسین سرای‌لو در ۳۴۸ صفحه به بازار عرضه کرده است. پدرام فرزین در دانشگاه تهران MBA خوانده و بیش از چهار سال است که در حوزه‌ی استارتاپ‌ها فعالیت‌های مشاوره‌ای انجام می‌دهد و کارگاه برگزار می‌کند. او کارگاه‌های طراحی ارزش پیشنهادی و توسعه‌ی مشتری و رهبری و رشد استارتاپ را در دانشگاه‌های شریف، تهران، امیرکبیر و الزهرا برگزار کرده است.