شامپو بدن یکی از مهم‌ترین محصولات بهداشتی برای شستشوی بدن است، که نقش موثری در تمیز و مرطوب شدن پوست بدن دارد. امروزه این محصولات بهداشتی به لطف برندهای مختلف موجود در بازار، از تنوع زیادی برخوردارند. شاید این تنوع، انتخاب محصول مناسب را برای شما دشوار ساخته باشد. به همین سبب در ادامه این مطلب نکات و راهنمایی‌هایی برای انتخاب بهترین شامپو بدن برای شما فراهم آورده‌ایم.

اولین نکته مهم در انتخاب شامپو بدن، توجه به ترکیبات سازنده آن است. پیش از خرید محصول مورد نظر خود، برچسب مواد تشکیل دهنده آن را به دقت بخوانید. معمولاً محصولات شوینده‌ای که در ترکیب مواد سازنده خود از مواد گیاهی و طبیعی استفاده می‌کنند بهترین انتخاب از بین محصولات شوینده هستند.

از سوی دیگر پیشرفت هر روزه علم و دانش و تحقیقات گسترده دانشمندان، اطلاعات و اخبار جدیدی برای نسل بشر رقم می‌زنند. تحقیقات علمی جدید که اخیراً بر ترکیبات شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی انجام شده، حاکی از آن است که برخی از این مواد شیمیایی ضررهای متعددی برای بدن دارند. بنابراین بسیاری از برندهای موجود در بازار اقدام به تغییر ترکیبات موجود در محصولات خود کرده‌اند.

پارابن یکی از همین محصولات شیمیایی است که تاکنون در ترکیبات بسیاری از مواد شوینده از جمله شامپو بدن دیده می‌شد. اما تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که این ماده ممکن است برای بدن مضر باشد. در واقع تحقیقات دانشمندان به وجود پارابن در برخی بافت‌های سرطانی اشاره می‌کنند. البته نتایج این ادعا هنوز اثبات شده نیست. بنابراین بهتر است برای احتیاط از محصولات فاقد پارابن استفاده کنید.

سدیم لوریل سولفات یکی دیگر از ترکیبات موجود در مواد شوینده است، که موجب کف کردن محصولات بهداشتی و شستشوی راحت‌تر بدن می‌شود. همچنین سوزش چشم‌ها در هنگام شامپو زدن موها هم به دلیل وجود همین ماده است. به علاوه این ماده شیمیایی ممکن است پوست‌های حساس را دچار خارش، سوزش و یا التهاب کند. پس اگر پوست حساسی دارید، بهتر از محصولات شوینده فاقد سولفات استفاده کنید.

انتخاب بهترین شامپو بدن باید پیش از هر چیز متناسب با پوست افراد صورت بگیرد. بسیاری از افراد از پوست خشک و کم آب برخوردار هستند، که نیاز به آب‌رسانی بیشتری دارد. در مقابل برخی افراد نیز پوست‌های چربی دارند، که باید به نوعی چربی بیش از اندازه آن را کنترل کنند.

اگر پوست حساس و خشکی دارید، بهتر است از شوینده‌های حاوی کره بدن یا روغن‌های چرب استفاده کنید. به این ترتیب کمبود چربی پوست خود را جبران می‌کنید.

اما اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، بهتر است از شوینده‌های فاقد چربی استفاده کنید. در این صورت با شستشوی روزانه پوست خود، کمبود مواد مورد نیاز پوست خود را تامین می‌کنید.

همچنین بهتر است هرازگاهی از شوینده‌های با خاصیت لایه برداری استفاده کنید. این نوع شوینده‌ها با وجود ترکیبات منحصر به فرد خود منجر به لایه برداری و تمیز شدن منافذ پوست می‌شوند.

انتخاب شامپو بدن مناسب بهتر است با توجه به سبک زندگی افراد صورت بگیرد. به عنوان مثال شناگران باید از شوینده‌هایی استفاده کنند که در از بین رفتن کلر آب مؤثر باشند و بوی نامطبوع آن را از بین ببرند. امروزه بسیاری از برندهای محصولات شوینده موجود در بازار، به صورت تخصصی برای ورزشکاران ساخته شده‌اند.

همچنین اگر به هر علتی دارای مفاصل دردناک هستید، بهتر است از شوینده‌های حاوی روغن‌های مخصوص از جمله اکالیپتوس و نعنا فلفلی یا رزماری استفاده کنید. این روغن‌ها با خواص منحصر به فرد خود در تسکین دردهای عضلانی و از بین بردن خستگی بدن نقش موثری دارند.

در میان شرکت‌هایی که در زمینه تولید لوازم بهداشتی نظیر شامپو بدن فعالیت دارند، می‌توان به برندهای نیوآ (Nivea)، ایو روشه (Yves Rocher)، استم سل (Stem Cell)، فولیکا (Fulica)، درماکلین (Derma Clean) و اکتیو (Active) اشاره کرد.