اگر از طرفداران هدست  واقعیت مجازی سؤال کنید، به تراکم پیکسل کم نمایشگر این نوع هدست اشاره می کنند. تراکم پیکسل کم باعث می شود کاربران روی نمایشگر، نقطه هایی مشاهده کنند که فاصله میان پیکسل ها هستند. حالا به نظر می رسد این مشکل در آینده توسط سامسونگ و دانشگاه استنفورد حل خواهد شد. سامسونگ و دانشگاه استنفورد نوعی نمایشگر OLED تولید کرده اند که تراکم آن به 10,000 پیکسل بر هر اینچ می رسد. این مقدار بالاتر از تراکم تقریبا تمام صفحات نمایشی است که درحال حاضر وجود دارد. این میزان تراکم پیکسل در هدست Oculus Quest 2 هم دیده نمی شود.


مقاله های مرتبط:


بازار نمایشگرهای OLED گوشی های هوشمند همچنان در دستان سامسونگ
سامسونگ الکترونیک به صورت مستقل از سامسونگ دیسپلی نمایشگر تاشو تولید خواهد کرد


این تکنولوژی جدید برای انتشار نور سفید، از فیلمی نازک در بین صفحات منعکس کننده استفاده می کند؛ یک لایه نقره و یک لایه منعکس کننده فلزی با شیارهایی در ابعاد نانو. این تکنولوژی باعث می شود قسمت های منعکس کننده اجازه نشان دادن یک رنگ خاص به پیکسل ها بدهند. این طراحی برای نمایشگرهایی با تراکم پیکسلی بالا به کار می رود؛ تراکمی بسیار بالاتر از آن چیزی که امروزه در صفحه OLED گوشی های هوشمند شاهد آن هستیم. تکنولوژی جدید سامسونگ و دانشگاه استنفورد روی میزان روشنایی نمایشگر تأثیر نمی گذارد و با میزان روشنایی صفحه ‍نمایش OLED تلویزیون ها یکسان است.

این ویژگی ها در نهایت منجر به ایجاد نمایشگری با کیفیت بسیار بالا می شود که هرچه چشم خود را به آن نزدیک کنید، خبری از «اثر در صفحه» یا تشخیص پیکسل ها به صورت مجزا نخواهد بودکه این نمایشگرها را برای ساخت هدست واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به گزینه ای ایده آل تبدیل می کند. ممکن است هنوز سال ها با عرضه ی تجاری این تکنولوژی فاصله داشته باشیم و نیاز به قدرت پردازشی بالا، سدی در راه آن باشد؛ اما نکته ی مهم این است که سامسونگ با نمونه ی آزمایشی این صفحه نمایش ثابت کرد تکنولوژی اولد دیگر مانعی برای رسیدن به تراکم پیکسل بالا نخواهد بود.

سامسونگ در حال حاضر روی نمایشگری در اندازه کامل کار می کند که میزان تراکم پیکسلی آن 10 هزار پیکسل بر هر اینچ است. تنها سؤال این است که کی می توانیم چنین نمایشگری را مشاهده کنیم.