طبق اعلام مایکروسافت، کنسول ایکس باکس سری ایکس با قیمت 499 دلار و ایکس باکس سری اس با قیمت 299 دلار بیستم آبان در بازار جهانی عرضه می شود. حال باتوجه به اینکه ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) و پلی استیشن 5 (PlayStation 5) تنها یک هفته تا زمان عرضه فاصله دارند، بحث درباره ی کنسول های نسل بعدی مایکروسافت و سونی بیش از هر زمان دیگری داغ شده است.

هر دو کنسول با وجود شباهت های اساسی که یکی از آن ها بهره مندی از فناوری AMD است، تفاوت های زیادی نیز با یکدیگر دارند. از یک سو، مایکروسافت برای جبران شکست در نسل پیش (نسل 8) با تمام قدرت و خرید استودیوهای بزرگ و کوچک درکنار کنسولی بسیار قوی وارد رقابت شده است و از سوی دیگر، سامورایی ها تلاش می کنند با خلاقیت و بازی های نابشان از جایگاه خود دفاع کنند.

دیوید کیج، مدیرعامل و بنیان گذار کوانتیک دریم (Quantic Dream)، سازنده های سری بازی های معرف دیتروید (Detroit) ، هسته های سایه زن ایکس باکس سری ایکس را برای کارهای یادگیری ماشین محصولی بهتر خطاب می کند که می تواند به کنسول امکان انجام روش بازسازی تصویر مانند عملکرد DLSS را بدهد. دیوید کیج می گوید:


مقایسه ی سخت افزار همیشه دشوار است؛ زیرا همیشه مزایا و معایبی دارند. این فقط CPU یا فرکانس نیست و بیشتر درباره ی سازگاری اجزا و امکانات ویژگی های پیشرفته است. پردازنده مرکزی دو کنسول از معماری یکسانی بهره می برد؛ اما در ایکس باکس کمی سریع تر است. هنچنین، پردازنده ی گرافیکی ایکس باکس قدرتمندتر به نظر می رسد؛ زیرا 16 درصد سریع تر از پردازنده ی گرافیکی پلی استیشن 5 و پهنای باند آن نیز 25 درصد سریع تر است. بااین حال، سرعت انتقال از SSD در PS5 دوبرابر بیشتر ایکس باکس نسل نهمی است.

هسته های سایه زن ایکس باکس نیز برای یادگیری ماشین (Machine Learning) می توانند مناسب تر باشند. اگر مایکروسافت موفق شود معادل Nvidia’s DLSS (راه حل پیشرفته شبکه ی عصبی برای هوش مصنوعی) را اجرا کند، می تواند مزیت به حساب آید. به طور کلی، فکر می کنم تجزیه و تحلیل خالص سخت افزار مزیتی برای مایکروسافت است؛ اما تجربه به ما می گوید که سخت افزار، تنها بخشی از معادله است. سونی در گذشته نشان داد که کنسول هایش می تواند بهترین بازی ها را ارائه دهد؛ زیرا آن ها در معماری و نرم افزار بسیار سازگار و کارآمد بودند.


باتوجه به صحبت های دیوید کیج و مهندسان مایکروسافت، به نظر می رسد این همان چیزی است که مایکروسافت درحال حاضر روی آن تمرکز کرده است. اوایل هفته ی گذشته، مشخص شد ایکس باکس سری اس و ایکس، تنها کنسول های نسل بعدی هستند که از معماری کامل AMD RDNA 2 استفاده می کنند.

مهندسان مایکروسافت می گویند:

حتی بیشتر از حد ممکن نوآوری های نسل بعدی مانند قابلیت های یادگیری ماشین، سخت افزاری تسریع شده برای هوش بهتر NPC، انیمیشن واقعی تر و کیفیت بصری بهبودیافته ازطریق تکنیک هایی مانند «وضوح فوق العاده» مجهز به ML را معرفی کرده ایم.

در تکمیل صحبت های مایکروسافت باید گفت AMD نیز مشغول کار روی جایگزیی کراس پلتفرم برای DLSS انویدیا است که می تواند در سخت افزارهای PC و Xbox نیز استفاده شود. به هر حال، جدا از هرگونه رقابت و مقایسه ی سخت افزاری، هر دو کنسول نسل نهمی ایکس باکس و پلی استیشن به ترتیب 20 و 22 آبان دراختیار دوستداران صنعت گیم قرار خواهد گرفت.