هیئت وزیران در جلسه ی امروز، 13 مهر، تصویب نامه ی موضوع تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز موجود در کشور را به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و بانک مرکزی اصلاح کرد.

براساس این اصلاحیه، رمزارزهای استخراج شده ی ماینرهای دارای مجوز، تنها برای تأمین ارز واردات کشور و براساس مقرراتی قابل مبادله خواهند بود که بانک مرکزی تعیین کند.

بند مذکور مصوبه که اکنون اصلاح شده است، مرداد سال گذشته بدین شرح بود:

استفادهاز رمزارزها صرفا با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) متعاملان صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نیست و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

ماینرها همچنین موظف هستند تا رمزارز دست اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم (بدون واسطه) به کانال های معرفی شده ی بانک مرکزی عرضه کنند. در اصلاحیه ی امروز، سقف مجاز رمزارز استخراج شده و قابل مبادله ی هر واحد استخراج کننده طبق دستورالعملی که وزارت نیرو تدوین می کند، براساس میزان انرژی مصرف شده ی آن واحد تعیین و به صورت دوره ای به بانک مرکزی اعلام می شود.

متن کامل مصوبه ی اصلاح شده به شرح زیر است:


مقاله های مرتبط:


خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران غیرقانونی است
واردات ماینر ارز دیجیتال به مناطق آزاد تجاری مشروط به ثبت سفارش شد



هیئت وزیران در جلسه 1399/07/13 به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: متن زیر به عنوان تبصره به بند (1) تصویب نامه ی شماره ی 58144ات 55637ه مورخ 1398/05/13 اضافه می شود.

تبصره- رمزارزهای استخراج شده براساس مجوزهای صادره این تصویب نامه صرفا برای تأمین ارز واردات کشور و براساس مقرراتی قابل مبادله خواهند بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند. استخراج کنندگان باید رمرارز دست اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم بدون واسطه به کانال های معرفی شده ی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه کنند. سقف مجاز رمزارز استخراج شده و قابل مبادله ی هر واحد استخراج کننده براساس میزان انرژی مصرف شده ی آن واحد، طبق دستورالعملی که وزارت نیرو تدوین می کند، تعیین و به صورت دوره ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.