سازمان اداری و استخدامی کشور به استناد نقشه راه دولت الکترونیک سال 1393 و همچنین مصوبه شورای عالی اداری در اسفندماه 1395، مسئول طراحی و پیاده سازی «سامانه مدیریت خدمات دولت» شد.

سامانه مدیریت خدمات دولت به نشانی mardom.ir، درگاه واحدی برای اطلاع رسانی خدمات دستگاه های اجرایی به مردم است و شامل چهار زیرسامانه با عناوین «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاه های اجرایی»، «سامانه ملی خدمات دولت؛ ویژه مردم»، «سامانه پیگیری خدمت؛ ویژه مردم» و «سامانه راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاه های اجرایی» می شود. مردم می توانند با مراجعه به سامانه مدیریت خدمات دولت به طور آسان، سریع و جامع، به خدمات دستگاه های اجرایی، اطلاعات متمرکز و به روز و شیوه ی ارائه ی خدمات دسترسی پیدا کنند؛ از جمله جزئیات در خصوص مدارک لازم برای دریافت خدمات، شرایط دریافت خدمات، هزینه های هر خدمت و قوانین و مقرراتی که به موجب یک خدمت ارائه می شود. همچنین قابلیت پیگیری خدمات در سامانه ی جدید دولت وجود دارد.

به گفته ی رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور، در این سامانه 161 دستگاه اجرایی اعم از دستگاه دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله بانک ها، شهرداری ها و استان داری ها، همچنین 2578 کاربر که نمایندگان دستگاه های اجرایی در این سامانه هستند، به ارائه ی 5785 خدمت می پردازند.


مقاله های مرتبط:


سامانه واحدی برای ارسال پیامک از دستگاه های اجرایی به مردم راه اندازی می شود
درگاه شفافیت برای انتشار عمومی داده های آماری دستگاه های اجرایی راه اندازی می شود


سامانه مدیریت خدمات دولت سال گذشته در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد و اطلاعات به روز و قابل اتکایی برای دستگاه های اجرایی در راستای سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه ی دولت الکترونیک تأمین می کند. به گفته ی شراره بخت جو، رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی، این سامانه می تواند موازی کاری ها دستگاه های اجرایی را نیز شناسایی کند. بخت جو در خصوص شیوه ی استفاده ی مردم از سامانه ی مذکور می گوید:

«این سامانه، مردم را در خصوص شیوه ی ارائه ی خدمات راهنمایی می کند؛ مثلا اگر خدمت الکترونیکی باشد، لینک دریافت خدمت هم وجود دارد و افراد با کلیک روی لینک، به سامانه ی دستگاه اجرایی ارائه دهنده ی خدمت هدایت می شوند. اگر خدمت به صورت غیر الکترونیکی باشد، اطلاع رسانی درخصوص خدمت و بخشی از شناسنامه ی آن در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.» به گفته ی او، امکان پیگیری وضعیت خدمت درخواستی و نظرسنجی درخصوص آن هم برای مردم وجود دارد؛ اما در حال حاضر تنها در تعدادی از دستگاه های اجرایی و سه استان به اجرا گذاشته شده است.

سامانه راهبری میز خدمت به موجب ماده (17) مصوبه حقوق شهروندی و دستورالعمل میز خدمت حضوری و الکترونیک راه اندازی شده است و کلیه ی دستگاه های اجرایی موظف شده اند میز خدمت حضوری خود را مستقر و میز خدمت الکترونیکی را راه اندازی کنند. این موضوع به دلیل کندی در روند ارزیابی فرم های میز خدمت پیگیری شد و اکنون کلیه ی مراحل ارزیابی میز خدمت حضوری و الکترونیکی دستگاه ها در سامانه ی راهبری میز خدمت امکان ­پذیر است؛ همچنین شبکه ای از ارزیابان میز خدمت در کشور وجود خواهد داشت. سامانه راهبری میز خدمت فعلا به صورت آزمایشی در 30 دستگاه ستادی و واحدهای استانی قزوین، هرمزگان و خوزستان به اجرا گذاشته شده است.

به گفته ی رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور، عملکرد دستگاه های اجرایی در سامانه مدیریت خدمات دولت به طور مستمر رصد می شود و در ارزیابی عملکرد سالانه ی آنان تأثیر بسزایی دارد.