چندین سال است که پژوهشگران در سراسر جهان روی ارتباط بین علائم افسردگی و افزایش خطر بروز سکته مغزی مطالعه می کنند و مشخص شده است که بین این دو عارضه ارتباط معناداری وجود دارد. مطالعه ای جدید در آمریکا شواهد بیشتری از ارتباط بین افسردگی و خطر سکته ی مغزی را ارائه می دهد. در این پروژه، عوامل نژادی در رابطه افسردگی با سکته ی مغزی بررسی شده است.

درک ارتباط موجود بین افسردگی و خطر سکته ی مغزی برای پژوهشگران دشوار بوده است. در مطالعه ی کنونی، مشخص شد که افسردگی می تواند در افراد موجب بروز رفتارهای ناسالم شود که این رفتارها خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون زیاد را در فرد افزایش می دهند. این بیماری ها در گروه عوامل افزایش دهنده خطر بروز سکته مغزی قرار دارند.

متاآنالیز (جمع آوری داده ها و بررسی نتایج با روش های آماری) در سال 2012 نشان داد که تأثیر افسردگی بر خطر سکته مغزی احتمالا مستقل از سایر عوامل خطرساز این عارضه ازجمله فشارخون زیاد و دیابت عمل می کند. در سال 2014، این ایده در بررسی متمرکز و منسجمی تأیید و مشخص شد که افسردگی بدون درنظرگرفتن هرگونه مشکل بالینی مانند بیماری عروق مغزی و بیماری های قلبی و عروقی خطر سکته ی مغزی را می تواند افزایش دهد.

شواهد دیگری از نوعی رابطه ی نوروفیزیولوژیک بین افسردگی و سکته ی مغزی در شرایطی به نام «افسردگی پس از سکته» دیده می شود. از هر سه بیمار سکته ی مغزی، یک نفر دچار افسردگی پس از سکته ی مغزی می شود. این نوع افسردگی می تواند خطر مرگ پس از سکته را تا 10 برابر افزایش دهد.

ویرجینیا هوارد، نویسنده ی ارشد این مطالعه می گوید:

تاکنون، تعدادی از عوامل خطر بروز سکته مغزی شناخته شده اند که ازجمله ی آن ها می توان به عواملی مانند فشار خون زیاد و دیابت و بیماری های قلبی اشاره کرد. با شروع مطالعات در زمینه ی افسردگی و ارتباط آن با سکته ی مغزی، علائم افسردگی نیز در فهرست عوامل خطرساز برای بروز سکته مغزی قرار گرفته اند. 

این مطالعه با عنوان «دلایل تفاوت جغرافیایی و نژادی در بروز سکته مغزی» از سال 2003 آغاز شده است و تیم پژوهشی هوارد آن را ادامه دادند. یکی از اهداف پروژه ی جدید، یافتن پاسخ برای این پرسش بود که آیا افسردگی در افزایش میزان سکته ی مغزی افراد سیاه پوست جعمیت ایالات متحده مؤثر است یا خیر

در مطالعه ی جدید، علائم افسردگی تقریبا در 25 هزار نفر با استفاده از مقیاسی معروف به CES-D-4 اندازه گیری شد. براساس این آزمون، نمره ی افسردگی در افراد مختلف بین 0 تا 12 محاسبه می شود. در این مقیاس، افراد با نمرات بیش از 4 علائم افسردگی را نشان می دهند.


مقاله های مرتبط:


افسردگی چیست نشانه ها و راه های درمان
اختلال افسردگی عمده؛ عامل 20 بیماری دیگر در بدن


در دوره ای 9 ساله که این افراد بررسی شدند، کسانی که در آزمون افسردگی نمراتی بین 1 تا 3 کسب کردند، در مقایسه با افراد هم گروه خود که علائم افسردگی نداشتند، 39 درصد بیشتر درمعرض خطر بروز سکته ی مغزی قرار دارند. همچنین، نتایج این مطالعه نشان داد کسانی که نمرات آن ها در آزمون افسردگی بیشتر از 4 محاسبه شد، بیش از 54 درصد بیشتر از سایرین در معرض سکته ی مغزی قرار دارند.

در نتایج این پژوهش، مشخص شد که تفاوتی بین افسردگی و ارتباط خطر سکته ی مغزی بین گروه های نژادی مختلف وجود ندارد. این امر نشان می دهد که علائم افسردگی می تواند عامل خطر مستقلی برای سکته ی مغزی در بین جمعیت های نژادی و قومی مختلف به شمار آید.

باتوجه به نتایج به دست آمده ، هوارد پیشنهاد می کند:

معنی بررسی ها این است که پزشکان باید افسردگی را به عنوان عامل خطرناک مهمی در سکته ی مغزی تشخیص دهند و ارزیابی های مربوط به افسردگی درباره ی خطر سکته ی مغزی باید در غربالگری های روزمره ی سلامت بیمار در نظر گرفته شود.

 نتایج این مطالعه جدید در مجله ی Neurology: Clinical Practice منتشر شده است.