اینتل و AMD سال ها است در رقابت جدی با هم هستند و هنوز اینتل سهم بیشتر بازار پردازنده های مرکزی (CPU) را دراختیار دارد. AMD در سال های اخیر تلاش زیادی کرده و موفق شده است با پردازنده های خانواده ی رایزن (Ryzen) فاصله ی خود را با اینتل کمتر کند.

چند روز تا عرضه ی رسمی جدیدترین نسل از پردازنده های AMD یعنی خانواده ی رایزن 5000 (Ryzen 5000) فاصله داریم و تحلیلگران می گویند AMD برای کسب سهم بیشتر از بازار آمادگی کامل دارد؛ خصوصا در تعطیلات سال نوی میلادی که فاصله ی زیادی با آن نداریم. AMD قابلیت های متنوعی در پردازنده های رایزن 5000 جای داده و امیدوار است این پردازنده ها توجه مردم را جلب کنند.

تیم قرمز هفته ی گذشته جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر کرد. آمار نشان می دهند AMD رکوردهای جدیدی برای کسب درآمد در سه ماهه ی سوم سال جاری میلادی به ثبت رسانده است. این شرکت توانست در فصل یادشده بالغ بر 2٫8 میلیارد دلار درآمد کسب کند که  نسبت به سه ماهه ی سوم سال 2019، رشد 56 درصدی نشان می دهد.

پیش تر برخی گزارش ها گفته بودند AMD به تصاحب شرکت زایلینکس (Xilinx) علاقه دارد؛ تا اینکه تیم قرمز نهایتا در زمان اعلام گزارش مالی جدیدش گفت زایلینکس را با قراردادی به ارزش 35 میلیارد دلار تصاحب کرده است. شرکت زایلینکس بیشتر به خاطر تولید مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر (FPGA) شناخته می شود. مدارهای مجتمع FPGA، قطعاتی نیمه هادی هستند که می توان پیکربندی آن ها را به سرعت تغییر داد.

تمامی این ها نشان می دهد که AMD هفته ی شلوغی سپری کرده است. این موضوع باعث شد شماری از کاربران نسبت به سهم بازار AMD بی توجه باشند. بررسی ها نشان می دهند AMD توانسته است در زمانی نسبتا کوتاه، سهم بسیار خوبی از بازار پردازنده های دسکتاپ از آن خود کند. 

نمودار بالا، توزیع پردازنده های مرکزی x86 اینتل و AMD برای رایانه ها را در سراسر دنیا از سال 2012 تا 2020 به صورت فصلی نشان می دهد (منبع: مؤسسه ی Statista)

بر اساس آمار مؤسسه ی پژوهشی Statista، سهم AMD از بازار پردازنده های مرکزی در سه ماهه ی سوم سال جاری میلادی به 37٫3 درصد رشد پیدا کرده است. از زمان آغاز بررسی های Statista در سال 2012، این نخستین باری است که AMD می تواند تا این حد سهم بازار را به تصاحب خود دربیاورد. اینتل اکنون 62٫6 درصد از سهم بازار را دارد؛ Statista می گوید از سال 2012 تاکنون سابقه نداشته است که سهم اینتل تا 62٫6 درصد کم شود و همیشه بیشتر از این بوده است.

جدیدترین بررسی های انجام شده در استیم (Steam) مربوط به ماه اکتبر 2020 (مهر و آبان 1399) نشان می دهد که بالغ بر 25٫79 درصد از گیمرهای سیستم عامل ویندوز دارای رایانه ای هستند که پردازنده ی مرکزی ساخت AMD دارد. بررسی های استیم اعلام می کند 74٫21 درصد از گیمرهای ویندوز از پردازنده ی اینتل استفاده می کنند. داده های مربوط به پنج ماه گذشته ی استیم، از جولای (تیر و مرداد) به بعد، نشان می دهند AMD توانسته است سهم خود را به مرور زمان و به شکلی اندک افزایش دهد. 

سهم اینتل و AMD از بازار پردازنده CPU از نگاه PassMark

(منبع: بنچمارک PassMark)


داده های منتشرشده از بنچمارک PassMark نیز تا حد زیادی هرآنچه Statista اعلام کرد تأیید می کنند. در سه ماهه ی نخست 2020، مجموع سهم AMD از بازار پردازنده های مرکزی به 36٫3 درصد رسید و در همین دوران اینتل 63٫7 درصد از سهم را دراختیار داشت. 

AMD که در سال های نه چندان دور وضعیت خیلی خوبی تجربه نمی کرد، طی سال های اخیر با مدیریت لیزا سو و اتکا بر دانش متخصصان خود توانسته است در بازار پردازنده های مرکزی و گرافیکی درخشان ظاهر شود. پردازنده های سری رایزن 5000 با هدف مقابله با تراشه های نسل یازدهمی اینتل عرضه می شوند و کارت های گرافیک سری Radeon RX 6000 ملقب به بیگ نوی در تلاش خواهند بود کارت های سری RTX 3000 انویدیا را به چالش بکشند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره ی عملکرد AMD دارید