چگونه از طبیعت عکس های انتزاعی بگیریم؟
بنابراین سوال اینجاست که عکاسی انتزاعی چیست و آیا عکاسی از طبیعت می تواند انتزاعی باشد؟ آیا لازم است که اینگونه باشد؟
عکاسی انتزاعی چیست؟
واژه ی انگلیسی Abstract (انتزاعی) از کلمه ی لاتین abstractus گرفته شده است که به معنی دور شده یا قطع شده است و به عنوان مخالف کلمه ی «به هم پیوسته» مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ هنر، انتزاع فضایی برای تخیلات و تصورات است که مرزهای از هم گسسته ای دارد. البته این بدین معنی نیست که عکاسی انتزاعی تصاویری تار و کم نور هستند. بلکه ممکن است عکس های روشن، واضح و شارپ نیز به عنوان عکاسی انتزاعی در نظر گرفته شوند. فقط هدف این سبک عکاسی ارائه ی دنیا به شکل به هم پیوسته و متداولی که دیدیم نیست. به همین خاطر است که عکاسی انتزاعی از طبیعت تا این اندازه مبهم به نظر می رسد.
هنر انتزاعی با فاصله گرفتن از فرم فضایی برای کاوش وابستگی ها، احساسات و واکنش ها برای شما فراهم خواهد کرد. به دلیل اینکه هیچ محدودیتی برای تفسیر وجود ندارد، می توانید ارتباطاتی که در جاهای دیگر ممنوع است را هم در اینجا داشته باشید. با فاصله گرفتن از به هم پیوستگی، شما قادر خواهید بود مسیر خاص خود را ایجاد کنید.
ثبت طبیعت با عکاسی انتزاعی
در عکاسی طبیعت خیلی ها سعی می کنند یک شئ، صحنه یا پروسه را به صورت واضح به ثبت برسانند تا جایی که عکاس به جای نگاه هنری، با دید علمی به صحنه نگاه می کند. عکاسی انتزاعی از طبیعت کاملا مخالف این سبک است و هدف آن ثبت فیزیکی واقعیت نیست. این سبک این پتانسیل را دارد که اثری آسمانی از یک صحنه ی معمولی ثبت کند و ویژگی های منحصر به فردی را در صحنه های روزمره ثبت کند.
برای خلق عکس های انتزاعی از طبیعت باید فراتر از بدیهیات بروید و احساسات، حالت ها و حرکاتی را ثبت کنید که جزئی از واقعیت فیزیکی نیستند ولی برای هنرمند و بیننده به یک اندازه واقعی به نظر می رسند. مثل موسیقی به این موضوع نگاه کنید که در آن از سازها و عناصر به هم پیوسته برای خلق اثری استفاده می شود که فراتر از نوت ها و صداهای جداگانه است.
شروع کار
برای خلق یک اثر انتزاعی باید با یک صحنه ی واقعی و به هم پیوسته شروع کنید. نقاش ها از اجسام واقعی (رنگ، قلم مو، دیگر وسایل نقاشی و تخیلات) برای خلق نقاشی های انتزاعی استفاده می کنند.
عکاس ها از اجسام متفاوتی استفاده می کنند اما مهم ترین تفاوت این است که هنرمند به شکل گریزناپذیری از واقعیتی که انتزاع از آن شکل گرفته است آگاه است. با این وجود نقطه ی برتری بیننده ثابت است و برای او فرقی ندارد که اثر هنری یک نقاشی انتزاعی است یا یک عکس انتزاعی.
دوربین و تخیلات شما تنها محدودیت هایی هستند که در زمان خلق هنر انتزاعی در مسیرتان قرار دارند. در ادامه چند ایده ی ساده را برای شروع عکاسی انتزاعی از طبیعت مشاهده می کنید. لازم به ذکر است که تمامی این نکته ها و ایده ها به جز عکاسی طبیعت برای هر نوع هنر انتزاعی دیگری هم کاربرد دارند ولی تمرکز اصلی آن ها روی هنر انتزاعی است که در عکاسی طبیعت ریشه دارد.
1- فاصله
نزدیک شدن و یا دور شدن به اشیاء مختلف روش خیلی خوبی برای ایجاد انتزاع است. ما معمولا در زندگی روزمره ی خودمان چنین دیدی به اشیاء نخواهیم داشت و به همین خاطر جدا کردن عکسی که ثبت شده است از چیزی که برای مخاطب آشنا است خیلی ساده است.
عکس زیر نمونه ای از این کار در دنیای عکاسی ماکرو است:
عکس زیر هم با استفاده از پرسپکتیو دور دست گرفته شده است و از این پرسپکتیو برای خلق انتزاع استفاده شده است:
2- فوکوس
فقط به دلیل اینکه چیزی انتزاعی است به این معنی نیست که باید تار یا فوکوس نشده باشد ولی بازی کردن با فوکوس یکی از روش های موثر برای انتزاعی کردن یک صحنه است. برای این کار باید از فوکوس دستی استفاده کنید.
با ریز کردن چشم های خودتان می توانید به یک ایده ی کلی از اینکه صحنه ی نهایی به صورت فوکوس نشده چطور به نظر می آید برسید. می توانید از این کار برای پیدا کردن صحنه های جالب استفاده کنید زیرا فقط خارج کردن صحنه از فوکوس باعث زیباتر شدن آن نخواهد شد. صحنه های مختلف را امتحان کنید و سعی کنید این تکنیک را با حرکت ترکیب کنید (نکته ی بعدی)
3- زمان
زمان همیشه در عکاسی یک عنصر خیلی مهم است و عکاسی انتزاعی از طبیعت هم از این قاعده مستثنی نیست. با ترکیب مدت زمان نوردهی و کمی حرکت می توانید آثار انتزاعی جذابی خلق کنید. مدت زمان نوردهی شما می تواند هر چیزی از کسری از ثانیه تا چند دقیقه و حتی بیشتر هم باشد. در مورد حرکت هم می توانید از حرکات خود سوژه (مثل نقاشی با نور) یا حرکات دوربین (مثل حرکات عمدی دوربین) استفاده کنید.
نکته ی اضافی برای عکاس های حرفه ای
تلاش های عکاسانه ی ابتدایی در زمینه ی هنر انتزاعی فقط وابسته به خود رسانه (صفحات شیشه ای یا فلزی یا کاغذ حساس به نور) به همراه مواد شیمیایی مورد استفاده برای خلق تصویر و نور (بدون استفاده از لنز) بودند. این تکنیک با اینکه کمی زیاده روی به نظر می رسد ولی با دوربین های دیجیتال هم قابل انجام است.
برای مثال در یک پروسه به نام رفراکتوگرافی سنسور در معرض نور بازتاب یافته از یک جسم بازتابی قرار خواهد گرفت. این تکنیک در حوصله ی این مقاله نمی گنجد و به همین خاطر در مورد آن صحبت نخواهیم کرد. به یاد داشته باشید که جدا کردن لنز از دوربین باعث خواهد شد که سنسور در معرض غبار قرار بگیرد و به همین خاطر عکاسی بدون لنز ممکن است به سنسور شما آسیب برساند.
سخن نهایی
برای افراد تازه کار، امتحان عکاسی انتزاعی روش خیلی خوبی برای آشنایی با دوربین و شناخت تکنیک های عکاسی مختلف مثل فوکوس دستی، نقاشی با نور، حرکات عمدی دوربین و… است. برای عکاس های حرفه ای تر نیز این سبک روش خیلی خوبی برای تجربه کردن و گسترش هنر و امتحان کردن کارهای جدید است.
نظر شما در مورد عکاسی انتزاعی از طبیعت چیست؟ آیا تا به حال این سبک را امتحان کرده اید؟ لطفا نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- مایکروسافت مذاکراتی با بانجی در مورد خریداری این استودیو داشته است
- گوگل 100 میلیون دلار برای دفتر کار جدید و زیبای خود هزینه کرد
- معرفی کتاب راز شاد زیستن؛ بیایید به خود بخندیم
- جسیکا چستین در سریال Scenes From a Marriage جایگزین میشل ویلیامز شد
- چطور از قوی ترین منبع نور برای عکاسی استفاده کنیم؟
- بوی نامطبوع واژن
- پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy
- تبلت Galaxy Note 10.1 سامسونگ رسما معرفی شد
- گرگ های بالغ هم مانند سگ ها به انسان وابسته می شوند
- سرویس باندل اشتراکی Apple One رونمایی شد؛ تمام سرویس های اپل در پکیجی هیجان انگیز
- تریلر گیم پلی بازی Medal of Honor: Above and Beyond در گیمزکام 2020 نمایش داده شد
- لنز 135mm f/2، اسلحه پنهانی عکاسان بزرگ
- اگه پوست مختلط تا چرب دارین براتون مناسبه
- 10 نکته که هنگام رزرو هتل باید در نظر بگیرید
- دوبارهخوانی یک کتاب
- توییتر به توسعه دهندگان خود نسبت به احتمال افشای اطلاعات محرمانه آن ها هشدار داد
- آیا اینترنت شاد رایگان است؟
- در خانه پوست ات پاک سازی کن
- عوامل محرک پسوریازیس؛ چه عواملی پسوریازیس را تشدید می کنند
- 20 ترفند برای بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه های کوچک
منبع : تیاندا