عکاسی انتزاعی همه چیز را به تصورات شما می سپارد و کمک می کند روی بافت، فرم و رنگ تمرکز کنید. بنابراین به جای اینکه تلاش کنید همه اجزای عکس واقعی به نظر برسند، بهتر است از رنگ ها، شکل ها و خطوط برجسته استفاده کنید.

بنابراین اجازه دهید به سراغ پروسه ی خلاقانه ی عکاسی انتزاعی برویم. در ادامه 5 تکنیک عکاسی انتزاعی را مشاهده می کنید که به شما کمک می کنند مهارت های جدیدی یاد بگیرید و از خلاقیت خودتان استفاده کنید. با ما همراه باشید.

1- به دنبال شکل، الگو و بافت باشید

عکاسی انتزاعی

همانطور که مشغول فعالیت های روزانه ی خودتان هستید، به اشکال اطراف هم توجه کنید. منزل شما مملو از اشکال، الگوها و بافت هایی است که می توانند برای عکاسی انتزاعی مورد استفاده قرار بگیرد. با دقت به اشیاء مختلفی که اطرافتان قرار دارند نگاه کنید و ببینید که آیا اشکال یا تم های تکرار شونده ای داخل اشیاء وجود دارد یا خیر؛ سپس از آن ها به نفع خودتان استفاده کنید. می توانید از خطوط به شکل موثری استفاده کنید زیرا انسان تمایل دارد خطوط داخل عکس را تعقیب کنید. به الگوهایی که موج ها پس از رسیدن به ساحل ایجاد می کنند نگاه کنید. داخل شهر هم می توانید به دنبال الگوهای شکل گرفته توسط ساختمان ها باشید و یا بافت گل های داخل پارک ها را به تصویر بکشید.

2- به دنبال بازتاب باشید

عکاسی انتزاعی

استفاده از بازتاب ها یکی از بهترین تکنیک های عکاسی انتزاعی است. در صورتی که با دقت نگاه کنید، بازتاب ها را می توانید همه جا مشاهده کنید. همینطور که در حال راه رفتن هستید، به دنبال سطوح صاف هم بگردید. به این فکر کنید که چطور می توانید با استفاده از بازتاب منظره ای را به تصویر بکشید که در حالات دیگر نمی توانید. در خیابان های خیس پس از باران به دنبال بازتاب های رنگی بگردید. با این بازتاب ها می توانید عکس های بسیار خوبی بگیرید که ویژگی های انتزاعی لازم را هم دارند. همچنین دریاچه ها و رودخانه های ساکن هم سطوح بازتابی فوق العاده ای هستند. زمانی که یک سطح، بافت یا شکل داشته باشد، ممکن است بازتاب هایی جذاب و غیرطبیعی روی آن شکل بگیرد.

3- خروج از فوکوس

عکاسی انتزاعی

خارج کردن لنز از فوکوس یک روش سریع برای بخشیدن ظاهر انتزاعی به یک صحنه است. از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید تا بتوانید لنز خودتان را روی بازترین دیافراگم ممکن قرار دهید (اعداد کوچک مثل f/2.4 و f/4). این کار خیلی ضروری است زیرا باید عمق میدان خیلی محدودی داشته باشید. لنز خودتان را روی فوکوس دستی تنظیم کنید و سپس با استفاده از دوربین به اطراف خودتان نگاه کنید. حلقه ی فوکوس را تا جایی بچرخانید که همه چیز تار باشد. سعی کنید مقدار فوکوس را کم و زیاد کنید تا متوجه شوید که دقیقا چه مقدار تاری برای سوژه ی موردنظر شما کافی است.

4- حرکت دادن دوربین

حرکت دادن دوربین به صورت بهم پیوسته (Panning) یکی از تکنیک های خوب عکاسی انتزاعی است که می توانید یاد بگیرید و با وجود اینکه تا حدودی نیازمند تمرین است اما شروع آن خیلی ساده است. شما می توانید با این تکنیک از افراد در حال دویدن، دوچرخه ها، ماشین ها و تقریبا هر چیز دیگری که در حال حرکت است عکس بگیرید. پس از اینکه سوژه ی موردنظر را پیدا کردید، دوربین را روی حالت اولویت شاتر قرار دهید و شاتر را هم روی مقادیری بین 1/10 ثانیه تا 1/60 ثانیه تنظیم کنید. پس از اینکه سوژه نزدیک شد، روی آن فوکوس کنید و همراه با آن به شکلی حرکت کنید که مطمئن شوید با سوژه همگام هستید.

عکاسی انتزاعی

نکته ای که در اینجا باید به یاد داشته باشید این است که باید یک سوژه ی مناسب پیدا کنید. بهتر است سوژه رنگ های قوی و شادابی داشته باشد و وجود خط داخل فریم هم باعث خواهد شد رنگ ها به شکل مشخص و جدا از هم نمایش داده شوند. علاوه بر سوژه های متحرک، شما می توانید از این تکنیک برای عکاسی از مناظر و سواحل هم استفاده کنید. اعوجاج سوژه در زمان حرکت دادن دوربین به صورت افقی باعث تاکید روی خطوط افقی و در زمان حرکت دادن دوربین به صورت عمودی، باعث تاکید روی خطوط عمودی خواهد شد.

5- زوم

عکاسی انتزاعی

تاری ناشی از زوم یکی دیگر از تکنیک های ساده و لذت بخشی است که می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این تکنیک باید فاصله کانونی لنز خودتان را در زمان ثبت عکس تغییر دهید. این کار باعث خواهد شد که تصویر از مرکز به سمت بیرون تار شود و اینگونه به نظر برسد که صحنه در حال از هم پاشیدن است.

برای استفاده از این تکنیک به یک دوربین DSLR یا بدون آینه با لنز زوم نیاز دارید. دوربین خودتان را روی اولویت شاتر قرار دهید. سرعت شاتر 1/10 ثانیه نقطه شروع خیلی خوبی است. ترکیب بندی تصویر را مثل همیشه انجام دهید و سپس همزمان با فشار دادن کلید شاتر، زوم کنید. کلید موفقیت در این تکنیک عکاسی انتزاعی این است که مقدار حرکت زوم را به درستی انتخاب کنید. برای گرفتن عکس های بهتر سرعت و جهت های زوم مختلف را امتحان کنید.

برای کشف تمام توانایی های هر تکنیک، مقداری زمان بگذارید. همیشه عکاسی کنید و عکس های زیادی بگیرید. کارهایی که انجام می دهید را قضاوت نکنید، عکس های خودتان را بررسی کنید و سعی کنید آن ها را بهبود ببخشید. ولی مهم تر از همه سعی کنید لذت ببرید.

عکاسی انتزاعی

نکاتی که باید به یاد داشته باشید:


با ذهن باز کار کنید؛ در عکاسی انتزاعی باید چیزهایی را ببینید که افراد دیگر نمی توانند ببینند.
کمی برای بررسی سوژه ها و صحنه های روزمره وقت بگذارید؛ با این کار سوژه های انتزاعی خیلی زیادی می توانید کشف کنید.
موارد آشنا را از زوایای نا آشنا ببینید، با این کار می توانید آن ها را با یک دید کاملا جدید مشاهده کنید.
اینکه سوژه در واقعیت چیست را فراموش کنید و فقط روی شکل و رنگ آن تمرکز کنید.