در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدن ها بوده و امروزه این توجه بیش ازپیش وجود دارد. امروزه فناوری های نوین، محیطی فراهم آورده اند که تقریبا در کوتاه مدت می توان به اطلاعات بی شماری دسترسی پیدا کرد و کارها را بسیار سریع تر و آسان تر از پیش انجام داد. بااین حال، میل به سرعت عمل در انجام کارها روزبه روز بیشتر می شود؛ لذا با چنین تمایلی این احساس در افراد به وجود می آید که از زمان عقب مانده نمی توان به طور مؤثر بهره مند شد.

سیر تاریخی نشان داده است که ضعف در مدیریت زمان، یک مسئله قدیمی است. مسئله ای که فناوری آن را به وجود نیاورده و قادر به حل آن نیست. در شرایطی که ابزار بیشتری برای مدیریت زمان دراختیار داریم و فرایندهای اداری، کمتر دستخوش کاغذ و ملزومات غیرلازم قرار می گیرند، ضعف در مدیریت زمان را نمی توان پنهان کرد. به همین دلیل، اثر بخشی بیشتری در این زمینه مورد نیاز است؛ زیرا برای موفقیت بیشتر، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای، نیازمند به کارگیری راهبردهای مدیریت زمان هستیم. این راهبردها برای استفاده ی بهینه از وقت تنظیم شده و به عنوان روش هایی برای پایش و کنترل زمان به کار می روند. با استفاده ی مؤثر از زمان می توان اهداف را مشخص و وظایف و فعالیت ها را برنامه ریزی و اولویت بندی کرد. با برنامه ریزی و اختصاص زمان، درک افراد از زمان دردسترس، افزایش می یابد و درنتیجه می توانند از زمان خود به صورت هدفمند و سازمان یافته استفاده کنند.

اولویت بندی امور و اختصاص زمان مشخص به هر فعالیت، موجب می شود وظایف گوناگون به موقع انجام شود. پس با استفاده از روش های مدیریت زمان، بینش افراد در مورد نحوه ی استفاده از زمان بیشتر می شود و به این ترتیب افراد، تخمین دقیق تری از مدت زمان لازم جهت انجام کارها به دست می آورند و در مجموع نتایج مفیدی حاصل می شود.

اغلب کتاب های مدیریت زمان، کم و بیش به نکات مشابهی اشاره می کنند. از هنر نه گفتن حرف می زنند و به ماتریس آیزنهاور می پردازند که ابزار ساده ای برای اولویت بندی کارها و مدیریت زمان است. از محدودیت منابع می گویند و بر اهمیت واگذاری اختیار تأکید می کنند. درباره ی مدیریت توجه صحبت می کنند و به خوانندگان خود توصیه می کنند از نوتیفیکیشن ها و سایر عوامل حواس پرتی فاصله بگیرند. گاهی هم تکنیک هایی مانند تکنیک مدیریت زمان (Getting Things Done) را کمی تغییر شکل می دهند و اهمیت و اثربخشی آن ها به زبان و ادبیاتی دیگر را، به مخاطبان خود گوشزد می کنند. بنابراین اگر چند کتاب مدیریت زمان خوانده باشید، به تدریج با تمام اصول و تکنیک ها آشنا می شوید و یک کتاب تازه در مدیریت زمان، نمی تواند شما را چندان هیجان زده کند. کتاب مجالی برای تمرکز مایکل هیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کتاب که با عنوان مجالی برای تمرکز به فارسی ترجمه شده است، به مجموعه ای از اصول و تکنیک های مدیریت زمان می پردازد که شاید آن ها را به صورت پراکنده در مکان های مختلف خوانده باشید. بااین حال اگر مطالعه ی پیشین چندانی در این حوزه ندارید، به سراغ کتاب مجالی برای تمرکز بروید؛ زیرا احتمالا مایکل هیت می تواند شما را بسیار راضی کند.

معرفی کتاب «مجالی برای تمرکز»

کتاب مجالی برای تمرکز، عصاره ای از مشاوره های مایکل هیت برای افزایش بهره وری است. او با گردآوری مطالبی که در طول سال ها با مشتریان خود در میان گذاشته است، به ما کمک می کند تا بر کار خود مسلط شویم. اگر با انبوهی از کارها و وظایف بی شمار رو به رو هستید، این کتاب شما را راهنمایی می کند تا با سه گام ابتدایی توقف، برش و اقدام، بهره وری خود را بالا ببرید. بسیاری از ما انسان های قرن بیست و یکمی، دنیایی سریع و پرمشغله برای خود ساخته ایم. ما انسان های امروزی، به شدت در کارهای خود غرق شده ایم و دیگر 168 ساعت در هفته، زمان زیادی برای ما به نظر نمی رسد؛ زیرا بیشتر این زمان را مشغول به کار هستیم. کتاب «مجالی برای تمرکز» راه حلی برای برون رفت از این کمبود وقت پیش روی ما می گذارد تا این شانس را پیدا کنیم که زمانی را به سلامتی، روابط، تفریحات و زندگی خود اختصاص دهیم و خود را از شر کار بیش از حد، استرس ناشی از آن و حواس پرتی، رها کنیم.

در کتاب «مجالی برای تمرکز» به قلم «مایکل هیت» یاد می گیریم که چطور حواس پرتی ها را از بین برده، لیست کارهای روزانه را کاهش داده و خود را از شر تعلیق و انقطاع کارها رها کنیم. تمام افراد 168 ساعت در هفته دراختیار دارند ولی هرگز کافی به نظر نمی رسد؛ زیرا کار سهم اصلی اوقات ما را می بلعد. در اکثر حرفه ها، نزدیک به هفتاد ساعت در هفته به کار اختصاص دارد و به این طریق وقت کم تری برای استراحت، ورزش کردن، خانواده و دوستان باقی می ماند. در این میان، اگر مراقب نباشیم، تمام چیزهایی که واقعا در زندگی حائز اهمیت هستند، فدای لیست بلندی از کارها که روزبه روز بر آن افزوده می شود، خواهند شد. اما چاره چیست

مایکل هیت در این کتاب که جزو کتاب های پرفروش نیویورک تایمز نیز محسوب می شود، 9 روش اثبات شده را به شما معرفی می کند تا به وسیله ی آن، سیستمی برای افزایش بهره وری و رسیدن به موفقیت های بیشتر با انجام کار کمتر شکل دهید و بالاخره خود را از کار کردن رها ببینید تا بتوانید در باقی امور زندگی نظیر سلامتی و روابط خود نیز به موفقیت برسید. او به شما کمک می کند تا جهت رها شدن از شر حواس پرتی ها، کار خود را اصلاح کنید و آن را تحت کنترل درآورید، وظایف و تعهدات خود را غربال کنید، کارهای غیرضروری را حذف کنید. هیت همچنین می کوشد تا به شما بیاموزد که به نبرد حواس پرتی و وقفه ها بروید، مرزهایی را مشخص کنید و از آزادی خود محافظت کنید و در نهایت، از زمان و انرژی خود برای رسیدن به حداکثر بهره وری استفاده کنید.

این کتاب به طور ویژه برای کسانی نوشته شده است که در جایگاه مدیریت و سرپرستی قرار دارند. فرض نویسنده بر این است که خواننده، جلسات متعدد کاری دارد و توده ای از ایمیل ها بر سرش ریخته و در محیط کار، با نرم افزارهایی مثل Slack سر و کار دارد. همچنین کسانی را نیز دراختیار دارد که می شود کارها را به آن ها واگذار کرد. اگر در پایین ترین رده ی یک کسب وکار باشید، خیلی زود متوجه می شوید که واگذاری اختیار، قرار نیست کار شما را سبک تر کند؛ بلکه شما همان فردی هستید که تمام افراد رده های بالاتر، قرار است کارها و وظایف خود را بر دوش شما بریزند و خودشان را سبک تر کنند.

بخش های کتاب

«بله» و «نه» دو عبارت قدرتمند در حوزه ی بهره‏ وری محسوب می شوند. هرچند باید گفت همیشه پای سبک و سنگین کردن در میان است. همان‏طور که ذکر شد، هر بار که بله می‏گوییم، به چیز دیگری نه می‏گوییم و نمی ‏توان از این وضعیت فرار کرد. نمی‏توانیم هم درخواست صرف ناهار مشتری را بپذیریم و هم با همسرمان قرار ناهار داشته باشیم. حتی اگر نه هم نگوییم، پذیرش این جلسه به معنای نه‏ گفتن به مهم‏ترین شخص زندگیمان محسوب می شود. این همان سبک و سنگین کردن برای گفتن بله به مشتری و تأیید ملاقات با اوست.

البته این سبک و سنگین کردن ‏ها همیشه بد نیستند. زمانی که سبک و سنگین کردن را بهتر درک کنید، به‏ سادگی و در صورت لزوم «نه» خواهید گفت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در زمان مواجهه با یک فرصت، سبک و سنگین کنید. اکثر ما این کار را انجام نمی‏ دهیم و با عجله بله می‏گوییم و بعد از آن است که تازه متوجه می‏ شویم در ازای این بله گفتن چه چیزی را از دست داده ‏ایم. اگرچه زمانی که با آگاهی دست به تصمیم‏ بزنید، می‏توانید روی تصمیمات خود کنترل داشته باشید. می ‏توانید با پاسخ‏ دادن به چند سؤال هزینه ی بله گفتن را بسنجید؛ مثلا از خود بپرسید: «برای بله‏ گفتن به این فرصت از چه چیزی باید دست بکشم» یا، «آیا نه‏ گفتن به این فرصت، به من اجازه می‏ دهد به فرصتی بهتر بله بگویم». این پرسش ‏ها و سبک و سنگین کردن‏ بسیار مفید است؛ به‏ خصوص برای افرادی که در نه ‏گفتن و به دنبال آن، در مدیریت زمان خود مشکل دارند.

خرید کتاب مجالی برای تمرکز
.btncamp{-webkit-border-radius:28;-moz-border-radius:28;border-radius:28px;color:#ffffff;font-size:17px;background:#e51a2d;padding:10px 20px 10px 20px;text-decoration:none;max-width:300px}.btncamp:hover{background:#3cb0fd;text-decoration:none}.btncamp a{color:#FFF}

به خاطر داشته باشید زمان منبعی تجدید ناپذیر و ثابت است و نمی توان حتی یک ثانیه ی دیگر به مدت زمان روز اضافه کرد. زمانی که در میانه ی یک مسیر، توقف می کنیم، اتفاقات فوق العاده ای رخ می دهند؛ زیرا ما به این ترتیب، فرصتی برای قاعده مند کردن زندگی و رسیدن به تصویری شفاف از مقصد و هدف به وجود می آوریم. همچنین زمانی را به ارزیابی و درک موقعیت کنونی اختصاص می دهیم و با تمرکز بر استراحت، سلامتی و روابطی که داریم، به دنبال احیای انرژی خود می رویم.


کتاب مجالی برای تمرکز، نکات و فصل های ارزشمندی دارد که مرور و بررسی آن ها می تواند برای شما جذاب باشد. برای مثال، فصلی که به واگذاری و تفویض اختیار می پردازد، یکی از شیرین ترین و شفاف ترین مطالبی است که می توانید در کتاب های مدیریتی درباره ی تفویض یا واگذاری اختیار ببینید. در کتاب مجالی برای تمرکز، مایکل هیت، برخلاف بسیاری از نویسندگان حوزه ی مدیریت زمان و بهره وری، فقط در پی این نیست که مخاطب را به کار و تلاش بیشتر ترغیب کند. بلکه تأکید دارد که استراحت بیشتر و کسب انرژی از اصول کلیدی در افزایش بهره وری است و اگر می خواهید خروجی بیشتری داشته باشید، باید زمان هایی را به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید.

دیدگاه هی ت، مخالف نگاه کسانی است که برای افزایش بهره وری و مدیریت زمان، زندگی خود را فشرده می کنند و دیرتر می خوابند و زودتر بیدار می شوند تا بتوانند ساعات بیشتری برای تلاش و فعالیت داشته باشند. او تأکید می کند که افزایش ساعت کار به بیش از 50 ساعت در هفته باعث افزایش بهره وری نمی شود، بلکه اثر معکوس دارد. در یک پژوهش مشخص شده که در 50 ساعت کار، فقط حدود 37 ساعت کار مفید وجود دارد. اما در 55 ساعت کار، فقط 30 ساعت کار مفید وجود خواهد داشت. پر واضح است که هر قدر از آستانه ی 55 ساعت فراتر رویم، بهره وری کاهش بیشتری خواهد یافت.

هیت در کتاب خود به هفت روش برای احیا و کسب مجدد انرژی اشاره می کند و توضیح می دهد که اگر برای این هفت مورد وقت نگذاریم، در مدیریت زمان و افزایش بهره وری موفق نخواهیم شد. اولین نکته ی مورد توجه هیت، خواب کافی است. او توضیح می دهد که بین بسیاری از مدیران و کارآفرینان متداول است که از خواب کم خود بگویند و توضیح دهند که وقت زیادی را برای کار و تلاش صرف می کنند. سپس اضافه می کند که این باور کاملا غلط است و ما باید وقت بیشتری را برای خواب در نظر بگیریم. تأکید هایت بر این است که ما تمام ساعتی که در تختخواب هستیم را به خواب اختصاص نمی دهیم و معمولا 20٪ کمتر از زمانی که خودمان فکر می کنیم می خوابیم؛ برای مثال، وقتی پنج ساعت در تخت هستیم، احتمالا چهار ساعت خوابیده ایم. جمله ی جالب هایت این است که ما با بالش های خود به عنوان دشمن بهره وری برخورد می کنیم، اما در نهایت این بی خوابی است که به کار ما لطمه وارد می کند.

ما با بالش های خود به عنوان دشمن بهره وری برخورد می کنیم، اما در نهایت این بی خوابی است که به کار ما لطمه وارد می کند.

دومین عاملی که او برای احیا و کسب انرژی مطرح می کند، تغذیه است. او می گوید: «اگر مواد مغذی لازم وارد بدن نشود، بهترین سیستم بهره وری در جهان هم به درد شما نخواهد خورد.» او مجموعه ای از نکات و توصیه ها را در زمینه ی تغذیه مطرح می کند که استفاده از غذاهای طبیعی و کاهش مصرف افراطی قند از جمله ی آن ها است. سومین نکته، جنب و جوش و تحرک است. هیت تأکید می کند که وقتی که برای ورزش و پیاده روی و تمرین های فیزیکی می گذارید، هدر نمی رود؛ بلکه به شما انرژی خواهد بخشید که می توانید آن را در کارها و فعالیت های کلیدی خود صرف کنید.

عامل چهارم ارتباط با دیگران است. او به این بحث می پردازد که دیگران می توانند یک منبع انرژی مهم برای ما باشند. همچنین اگر اطرافیان خود را اشتباه انتخاب کنیم، ممکن است این اطرافیان، بخش مهمی از انرژی شما را تخلیه کنند. او توضیح می دهد که اطرافیان، صرفا به کسانی که شما را از نزدیک می بینند محدود نمی شوند، بلکه دنبال کنندگان شما در فیسبوک و اینستاگرام و توییتر هم کسانی هستند که می توانند به ما انرژی دهند یا انرژی ما را بگیرند و تخلیه کنند. پنجمین عامل مورد اشاره ی هیت، سرگرمی است. او توضیح می دهد که نباید سرگرمی را تا دوران بازنشستگی به تعویق بیندازید. به گفته ی هایت، کار بدون سرگرمی، انسان را به موجودی کودن تبدیل می کند و کسانی که زمانی را به سرگرمی اختصاص نمی دهند، با اُفت کارایی، خلاقیت و تمرکز رو به رو می شوند و بهره وری آن ها کاهش می یابد. به دلیل اینکه هدف سرگرمی رسیدن به یک محصول نهایی مطلوب نیست، انسان در انجام دادن آن آزادی عمل دارد. همین موضوع، قدرت پنهان سرگرمی را آشکار می کند. زمانی که شما برای رسیدن به چیزی تلاش نمی کنید، می توانید و اجازه دارید بازده کمی داشته باشید. این یعنی می توانید دست به آزمون و خطا بزنید و چیزهای جدیدی را تجربه کنید.

برای بسیاری از افرادی که پرمشغله هستند، بسیار راحت است که امور زندگی را به سرعت انجام داده و بدون تفکر و بدون اینکه بدانند چه تأثیری روی دیگران می گذارند، تصمیم گیری و عمل کنند. این ناآگاهی در طول هفته ها، سالیان و دهه های بعد، زندگی عجولانه ای برای افراد به وجود می آورد که صرفا واکنشی به نیروهای بیرونی است. انسانی که این گونه زندگی کند قطعا پشیمان خواهد شد.آخرین نکته، واضح اما بسیار مهم است. اینکه ساعاتی را در روز و هفته برای جدایی از کار در نظر بگیریم. ساعت هایی که به کار فکر نکنیم، هیچ کاری انجام ندهیم، درباره ی کار صحبت نکنیم و از خواندن مطالبی که مرتبط با کار هستند، خودداری کنیم. نویسنده معتقد است که باتوجه به این هفت مورد، توان و انرژی ما احیا می شود و می توانیم در باقیمانده ی ساعات روز و هفته، با بهره وری بالاتری فعالیت کنیم و خروجی بیشتری داشته باشیم. اکثر مردم گمان می کنند کلید موفقیت در یافتن و ذخیره ی وقت است. اما "مایکل هیت" در "مجالی برای تمرکز" به شما می آموزد که رمز موفقیت در به کارگیری صحیح زمان است که به شما اجازه ی تمرکز برای زندگی بهتر را خواهد داد.


مقاله های مرتبط:


معرفی کتاب اشک های یک میلیارد دلاری؛ چطور استارتاپ ها باید از شکست جلوگیری کنند
معرفی کتاب قدرت تنفس؛ تأثیر قدرت تنفس عمیق بر افزایش بهره وری، خلاقیت و شفافیت ازطریق قدرت ذهن آگاهی


چرا باید کتاب مجالی برای تمرکز را بخوانیم

مایکل هیت در این کتاب،نهایتا به این نتیجه می رسد که هدف نهایی بهره وری، انجام کارهای بیشتر نیست، بلکه انجام کارهای صحیح است. به گفته ی او، اکثر سیستم های افزایش بهره وری به جای اینکه مشخص کنند کدام کارها را باید انجام بدهید، صرفا روی بالا بردن بازده کار صحبت می کنند. هیت می گوید که این کار مثل این است که بدون اطلاع از مقصد به مسافرت برویم. در عوض، باید به عنوان اولین گام در مسیر افزایش بهره وری اهداف خود را در کار و زندگی شخصی تعریف کنیم.

در بخشی از کتاب، مایکل هیت به سراغ این مسئله می رود که شما در حرفه ی خود باید به سراغ فعالیت هایی بروید که در آن ها کارایی و اشتیاق دارید. همچنین در ادامه توضیح می دهد که وقتی شما وقت خود را صرف این فعالیت ها کنید، نشاط بیشتری خواهید داشت و بهره وری را افزایش می دهید. در غیر این صورت، با انجام کارهایی که در آن ها کارایی ندارید وقت خود را هدر می دهید. همچنین، ممکن است با رفتن به سراغ فعالیت هایی که به آن ها مشتاق نیستید، وقت خود را تلف کنید. در اینجا مایکل هیت به شما کمک می کند تا کارهای غیر ضروری را حذف، خودکار یا واگذار کنید.

مولف کتاب به این حقیقت اشاره می کند که حداکثر کردن بهره وری، نیازمند احیای انرژی به شکل دوره ای است، مسئله ای که بسیاری از افراد از آن غافل هستند. هیت در این مورد می گوید: «بسیار پیش آمده که زندگی خود را فدای کارمان کنیم و اجازه دهیم کار، مانند نهنگی در وان حمام، حضوری پررنگ در برنامه زندگی ما داشته باشد. ما در این روند، سعی می کنیم سایر امور زندگی خود را طبق کارمان برنامه ریزی کنیم. تصور می کنم که این گونه، مسیر را برعکس طی کرده ایم. ابتدا باید زندگی خود را طراحی کنیم و سپس کار خود را برای سازگاری با سبک زندگی و اهدافمان برنامه ریزی کنیم. این هدف دست یافتنی است زیرا من هرساله با صدها کارآفرین و مدیر برخورد می کنم و همین پیشنهاد را دراختیار آن ها می گذارم. نتیجه ی این پیشنهاد، بهبود کار و افزایش رضایت آن ها بوده است».

خرید کتاب مجالی برای تمرکز
.btncamp{-webkit-border-radius:28;-moz-border-radius:28;border-radius:28px;color:#ffffff;font-size:17px;background:#e51a2d;padding:10px 20px 10px 20px;text-decoration:none;max-width:300px}.btncamp:hover{background:#3cb0fd;text-decoration:none}.btncamp a{color:#FFF}

طبق گفته ی هیت، اگر به طور مداوم حواستان پرت برنامه ها و تجهیزات مختلف و هشدار پیام جدید، آرا و… شود، دیگر نمی توانید برای مدتی طولانی روی کارهای مهم تمرکز کنید. شرکت اپل پنج سال بعد از عرضه گوشی آیفون به بازار افتخار می کرد که سرورهای این شرکت بیش از هفت تریلیون پیام را مبادله کرده اند. این آمار در حال افزایش است و البته این مطلب صرفا راجع به تلفن همراه شما نیست. رایانه، تبلت و ساعت هوشمند شما، که هریک برنامه های خاص خود را دارد، به این حواس پرتی ها می افزایند. هریک از این هشدارها توجه شما را می ربایند. پس از مطالعه ی این کتاب شما می توانید کار خود را اصلاح کرده و آن را تحت کنترل خود درآورید. همچنین، کارها و تعهدات خود را غربال و کارهای غیر ضروری را حذف کنید، به نبرد حواس پرتی ها و وقفه ها بروید، مرزهایی را مشخص کنید و از آزادی خود محافظت کنید و در نهایت، از زمان و انرژی برای رسیدن به حداکثر بهره وری، استفاده کنید.

مایک هیت، به عنوان مدیرعامل اجرایی یک انتشارات بزرگ شرایط گذشته ی خود را این چنین توصیف می کند:

من در طول هفته به صورت بی وقفه مشغول کار روی پروژه ها و جلسات مختلف بودم. همچنین، در این بین، وضعیت اضطراری و حواس پرتی های مختلف نیز پیش می آمد و کارم با وقفه روبه رو می شد. خانواده ام از این وضعیت خسته شده بودند و انرژی و اشتیاق من رو به اضمحلال بود و درنهایت هم سلامتم را از دست دادم. باید برای تمام شدن این وضعیت کاری می کردم. در آن زمان مشکلم این بود که خیلی کار می کردم. بعدها متوجه شدم تمرکز روی همه چیز باعث می شود روی هیچ چیز تمرکز نداشته باشم. وقتی خود را در دنباله ای بی پایان از کارها و موقعیت های اضطراری مشغول کرده باشید، دیگر نمی توانید به کار برجسته ای دست بزنید. البته بسیاری از ما روزها، هفته ها، ماه ها و سال های عمر خود را همین گونه سپری کرده ایم.

 درباره ی نویسنده و ناشر کتاب

مایکل اس. هیت متولد سال 1955، نویسنده، وبلاگ نویس، سخنران و مدیرعامل و موسس شرکت مایکل هیت است. وی چندین کتاب در مورد رهبری، بهره وری و تعیین هدف نوشته است. عنوان کامل کتاب به زبان انگلیسی «Free to Focus: A Total Productivity System to Achieve More by Doing Less» است. در سال 2019، انتشارات Baker Books این کتاب را منتشر کرد. در سال 1399، انتشارات هورمزد کتاب یادشده را در دسته بندی مجموعه کتاب های حوزه ی مدیریت زمان، با عنوان کامل «معرفی کتاب مجالی برای تمرکز؛ سیستمی برای افزایش بهره وری و رسیدن به موفقیت های بیشتر با انجام کار کمتر» و ترجمه ی امیرحسین فتوحی، در 250 صفحه به بازار عرضه کرده است.