با این وجود دوربین های موبایل هم محدودیت های خاص خودشان را دارند و در صورتی که شما با این محدودیت ها آشنا نباشید، هیچوقت نمی تواند با موبایل خودتان عکس های خوبی بگیرید. با ما همراه باشید تا هفت نکته برای اینکه بتوانید راحت تر با هنر عکاسی با موبایل آشنا شوید را با هم بررسی کنیم.

1- درک ترکیب بندی – بهترین ابزار یک عکاس

قبل از اینکه به سراغ هنر عکاسی با موبایل برویم بهتر است با یکی از اصول پایه ی عکاسی یعنی ترکیب بندی آشنا شویم. با داشتن درک درست از ترکیب بندی شما می تواند با استفاده از هر نوع دوربینی عکس‎ های خیلی خوبی بگیرید. مهم نیست صحنه چقدر جذاب باشد و یا چه سوژه ای داشته باشید، در صورتی که نتوانید ترکیب بندی عکس را به صورت اصولی رعایت کنید، عکس های شما نمی توانند جذابیت صحنه یا سوژه را نشان دهند.

اما ترکیب بندی دقیقا به چه معناست؟

به سوژه ی خودتان مانند یک فیلم نگاه کنید و تصور کنید که خودتان هم کارگردان این فیلم هستید. شما فقط از سوژه عکاسی نمی کنید بلکه باید با کمک آن یک داستان را نقل کنید. در صورتی هم که نتوانید یک داستان واضح را بازگو کنید، هیچ کس علاقه ‎ای به عکس (یا فیلم) شما نخواهد داشت.

آموزش عکاسی با موبایل

بهترین روش برای دستیابی به یک ترکیب خوب این است که به پیش زمینه (نزدیک ترین نقطه به دوربین)، وسط تصویر و پس زمینه یا دورترین نقطه به دوربین توجه کنید. به هر سه مورد به مثابه یکی از لایه های داستان خودتان نگاه کنید. شما باید از هر سه لایه استفاده کنید و یک پویایی خاص بین آن ها پیدا کنید. در صورتی که یک یا دو لایه را نادیده بگیرید تصویر شما کاملا تخت و بی روح دیده می شود.

2- به هیچ وجه از زوم دیجیتال استفاده نکنید

درک محدودیت های تلفن همراه خودتان تنها روشی است که می توانید به صورت کامل از هنر عکاسی با موبایل بهره مند شوید و بتوانید عکس های خیلی خوبی بگیرید.

برای مثال یکی از اشتباهات مرگباری که می توانید مرتکب شوید این است که از زوم دوربین خودتان استفاده کنید. سنسور دوربین قرار گرفته داخل اکثر گوشی های موبایل ابعاد خیلی کوچکی دارد و فقط می تواند با یک فاصله کانونی ثابت عکاسی کند. زوم کردن روی یک سوژه باعث کاهش تعداد پیکسل های تصویر و در نهایت تار شدن عکس نهایی می شود زیرا زوم در دوربین های موبایل به صورت دیجیتالی است و از پروسه اپتیکال برای این کار استفاده نمی شود.

با این وجود برخی از دوربین های خیلی جدید موجود در بازار چند دوربین مختلف دارند و با استفاده از تکنولوژی روز و ترکیب این دوربین ها در یک عکس امکان زوم اپتیکال را تا حدودی به کاربر می دهند. فقط در صورتی که از این نوع گوشی ها استفاده می کنید می توانید روی سوژه زوم کنید.

اکثر این گوشی های موبایل هنگامی که به پایان محد.وده زوم اپتیکال می رسید و به اصلاح از زوم دیجیتال استفاده می کنید به شما اطلاع می دهند تا بتوانید از تار شدن و از دست رفتن پیکسل های تصویر جلوگیری کنید.

عکاسی با موبایل بیشتر بخوانید : 12 نکته برای عکاسی با موبایل

3- از دوربین سلفی استفاده نکنید

اینکه بتوانید عکس های خوبی از خودتان بگیرید یک فرم هنری است. به همین خاطر است که عکاسی پرتره هم به شدت پرطرفدار است و افراد زیادی به این سبک عکاسی علاقه مند هستند. یادگیری این سبک سخت است و روش های زیادی هم برای تبدیل یک عکس خوب به یک عکس فوق العاده وجود دارد.

عکاسی با موبایل

شما می توانید با استفاده از تلفن همراه خودتان هم یاد بگیرید که چطور می توانید عکس های خوبی از خودتان بگیرید اما ممکن است این پروسه به اندازه چیزی که تصور می کنید ساده نباشد. دوربین سلفی اکثر گوشی های موبایل در بین میکروفون، اسپیکر و تعدادی سخت افزار دیگر قرار گرفته است و معمولا آخرین چیزی است که تولیدکننده های موبایل به آن فکر می کنند.

به جای این دوربین شما می توانید برای گرفتن سلفی یا سلف پرتره از دوربین اصلی گوشی موبایل خودتان استفاده کنید. این دوربین در اکثر اوقات بهترین کیفیت را دارد و رنگ ها و کنتراست آن نیز نسبت به دوربین سلفی گوشی شما خیلی عمیق تر است.

یادگیری نحوه ی کار با دوربین اصلی گوشی و گرفتن سلفی با آن می تواند کمی سخت باشد اما شما با تمرین کافی می توانید آن را یاد بگیرید. همچنین با استفاده از یک سه پایه ی کوچک و استفاده از تایمر خود گوشی هم می توانید راحت تر این کار را انجام دهید.

4- رسانه ی خودتان را بشناسید

تمام عکاس های حرفه ‎ای قبل از اینکه حتی اولین عکس خودشان را بگیرند به رسانه ای که قرار است تصاویر آن ها را نمایش دهد فکر می کنند. آن ها از قبل می دانند عکس هایی که قرار است بگیرند در چه جایی به نمایش گذاشته می شود، چگونه به نمایش گذاشته می شود و چه کسی آن ها را می بیند.

تمام این موارد برای انجام ترکیب بندی مهم است.

امروزه ما به دلایل مختلفی به عکاسی می پردازیم و برای هنر عکاسی با موبایل نیز شناخت هدف خودتان از گرفتن هر عکس خیلی مهم است. برای مثال عکس هایی که برای اینستاگرام می گیرید، با عکس هایی که قرار است در آلبوم شخصی شما قرار بگیرند متفاوت هستند. در صورتی که قصد دارید برای اینستاگرام عکاسی کنید باید به خوبی پلتفرم اینستاگرام را بشناسید.

عکاسی باموبایل بیشتر بخوانید : ترفندهای عکاسی با موبایل

5- فقط به نرم افزار اصلی دوربین اتکا نکنید

در صورتی که هدف شما این است که عکس های فوق العاده ای بگیرید، نمی توانید با نرم افزار اصلی دوربین که در تلفن همراه شما نصب شده این کار را انجام دهید. ممکن است این نرم افزار ابزارهای خیلی زیادی برای بهبود عکس های شما داشته باشد اما اکثر تولیدکننده ها توجه زیادی به آن نمی کنند و به همین خاطر این نرم افزارها خیلی اوقات از کیفیت کافی برخوردار نیستند.

به جای استفاده از این نرم افزار بهتر است کمی وقت صرف کنید و نرم افزارهای جایگزین دیگر را پیدا کنید. اپ هایی مثل VSCO ابزارهای خیلی خوبی برای کنترل تمام زوایا و قابلیت های دوربین گوشی هستند. همچنین نرم افزارهای زیادی هم برای ادیت و ویرایش عکس هایی که می گیرید وجود دارند.

موضوعاتی مثل قفل فوکوس و کنترل کامل روی نوردهی و شاتر دوربین هستند که عکس های شما را از یک عکس معمولی به یک عکس فوق العاده تبدیل می کنند. ممکن است در ابتدای استفاده از این نرم افزارها گزینه های زیادی که دارند شما را تا حدودی سردرگم کنند اما پس از مدتی به تمام آن ها مسلط خواهید شد و می توانید عکس هایی حرفه ای با دوربین خودتان بگیرید.

6- به فرمت های موردنیاز فکر کنید

شما در اغلب اوقات فقط یک عکس می گیرید و بعدا آن را داخل شبکه های اجتماعی یا وبسایت های مختلف ذخیره می کنید. اما در صورتی که کیفیت عکس برای شما مهم است باید کارهای بیشتری انجام دهید.

هنر عکاسی با موبایل

اکثر گوشی های موبایل مدرن به شما امکان عکاسی با فرمت RAW را می دهند. فرمت RAW یک فرمت کاملا غیرفشرده است که تمام اطلاعات عکس را در خود ذخیره می کند و به همین خاطر بهترین گزینه برای گرفتن عکس های با کیفیت است.

شما ممکن است متوجه این مورد نشوید اما اکثر اوقات تلفن همراه شما بلافاصله پس از گرفتن عکس آن را فشرده می کند. این کار برای صرفه جویی در حافظه ی محدود تلفن همراه انجام می شود اما در صورتی که فقط نگران کیفیت عکس هستید و می خواهید توانایی های خودتان را در هنر عکاسی با موبایل به نمایش بگذارید نباید از فشرده سازی استفاده کنید و از تمام اطلاعات عکس استفاده کنید.

به همین خاطر در صورتی که گوشی موبایل شما چنین توانایی را دارد بهتر است از فرمت RAW برای عکاسی استفاده کنید و پس از ویرایش عکس های خودتان آن ها را فشرده کنید.

7- عکس های خودتان را در فتوشاپ روتوش کنید

پس از اینکه عکس های خودتان را با فرمت RAW گرفتید و مطمئن شدید که تمام اطلاعات عکس حفظ شده است، زمان آن رسیده است که آن را به لپتاپ خودتان منتقل و سپس ویرایش کنید. شما می توانید عکس های خودتان را با استفاده از گوشی هم ادیت و روتوش کنید اما موضوع بحث ما فقط عکاسی با گوشی است و باید به این موضوع هم توجه کرد که فتوشاپ امکانات خیلی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

برای مثال شما می توانید با استفاده از فتوشاپ به راحتی عکس های RAW خودتان را ویرایش کنید. شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن نوردهی عکس خودتان را تغییر دهید و با این وجود پروفایل رنگی تصویر را هم حفظ کنید.

علاوه بر این مورد، شما ابزارهای خیلی زیادی برای روتوش، کراپ و… در اختیار دارید. پس از انجام اصلاحات موردنیاز شما می توانید عکس ها را روی هر پلتفرمی که دوست دارید آپلود کنید و یا دوباره آن ها را به گوشی موبایل خودتان انتقال دهید.

آموزش عکاسی با موبایل بیشتر بخوانید : آموزش جامع عکاسی با موبایل

سخن نهایی

اولین قدم برای گرفتن عکس های خیلی خوب با موبایل این است که عکاسی را به عنوان یک سبک هنری بشناسید.

با درک درست از عکاسی و دانستن اینکه یک عکس خوب چه مشخصاتی دارد شما می توانید عکس های خیلی خوبی (حتی با گوشی موبایل) بگیرید.

علاوه بر این مورد اطلاع از محدودیت هایی که تلفن همراه شما دارد باعث خواهد شد که راحت تر بتوانید این محدودیت ها را از چشم بیننده مخفی کنید. به همین خاطر فراموش نکنید که در زمان عکاسی به صورت مرتبط محدودیت های گوشی موبایل خودتان را بررسی کنید تا بتوانید عکس های خوبی بگیرید.