1-تجهیزات دوربین خیلی مهم نیست

اولین نکته از مهم ترین نکات عکاسی برای عکاس های تازه کار این است که تجهیزات دوربین اهمیت زیادی ندارند. در حال حاضر تعداد بی شماری لنز، دوربین و تجهیزات دیگر در سطح بازار وجود دارد. اینکه برخی از این تجهیزات نسبت به برخی دیگر برتری دارند و یا برای کار خاصی مناسب تر هستند واقعیت دارد ولی در صورتی که تعداد زیادی از آن ها را تست کنید متوجه خواهید شد که امروزه تمامی تجهیزات موجود در بازار با کیفیت هستند. تفاوت ها تقریبا کوچک هستند، به خصوص در یک محدوده قیمتی خاص تقریبا هیچگونه تفاوتی وجود ندارد.

بنابراین بهتر است از دوربینی که در حال حاضر در اختیار دارید استفاده کنید و اصلا به گزینه های دیگر فکر نکنید. به هر شکلی که فکر کنید دوربین های DSLR مبتدی امروزی خیلی بهتر از هر دوربین SLR رده بالای قدیمی هستند. با این وجود، عکاس های قدیمی که به صورت آنالوگ هم عکاسی می کردند، موفق شدند که عکس های خوب و تاثیرگذاری ثبت کنند.

مهم تر از تجهیزات، مهارت های خلاقانه و آشنایی شما با تنظیمات دوربین است که اهمیت دارد. تمام تمرکز خودتان را روی این دو مورد منعطف کنید، نه جمع آوری تجهیزات دوربین!

2-روی ترکیب بندی کار کنید

برای ثبت تصاویر درگیرکننده، باید با کاری که انجام می دهید تعامل کافی را داشته باشید. فقط مثل یک ربات عکاسی نکنید؛ به ترکیب بندی خودتان فکر کنید و تلاش کنید عکس هایی که می گیرید تا جای ممکن خوب باشند.

این کار با یادگیری اصول ترکیب بندی درست آغاز خواهد شد. اجزای مهم سوژه ‎ی خودتان را با لبه های کادر حذف نکنید. خط افق را به صورت صاف نگه دارید و سعی کنید با ترکیب بندی مناسب هرگونه عنصری که باعث حواس پرتی مخاطب می شود را حذف کنید. بررسی کنید که آیا عکس شما احساس تعادل و سادگی دارد یا خیر. در صورتی هم که یک عکس در تلاش اول خیلی خوب به نظر نمی رسد به اندازه ای به امتحان کردن ادامه دهید تا بتوانید یک عکس خوب ثبت کنید.

3-تنظیمات مهم را یاد بگیرید

نکات عکاسی برای تازه کارها

تنظیمات خیلی زیادی داخل دوربین وجود دارد و یادگیری آن ها هم، به خصوص به عنوان یک عکاس مبتدی مدتی زمان نیاز دارد. حتی پیشرفته ترین عکاس ها هم نمی توانند تمامی موارد را به صورت کامل یاد بگیرند ولی یادگیری اینکه چگونه دوربین خودتان را به درستی تنظیم کنید و کدام تنظیمات دوربین از همه مهم تر هستند ارزشش را دارد. با این کار بیشترین شانس را برای ثبت عکس هایی که می خواهید دارید.

اول از همه سعی کنید از حالت هایی به جز حالت Auto برای عکاسی استفاده کنید. در صورتی که دوربین تمامی تصمیمات مهم را برای شما بگیرد، چیز خاصی یاد نمی گیرید. در ابتدا ممکن است کمی گیج شوید اما با کمی مطالعه متوجه خواهید شد که باید هر گزینه را به چه شکلی تنظیم کنید. مقالات نورنگار در مورد ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم نقطه شروع خیلی خوبی برای شما خواهد بود. این سه مورد، مهم ترین تنظیمات در عکاسی هستند.

به جز دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو، نحوه ی فوکوس صحیح را هم با استفاده از حالت های فوکوس مختلف امتحان کنید. به احتمال زیاد برای سوژه های ثابت حالت Single-Servo یا One-Shot AF را ترجیح بدهید و برای سوژه های متحرک هم بهتر باشد از حالت Continues-servo یا AI Servo استفاده کنید. در صورتی هم که محیط به اندازه ی کافی روشن است و فوکوس خودکار می تواند کار خودش را به خوبی انجام دهد، نیازی به استفاده از فوکوس دستی نخواهید داشت.

آخر از همه در صورتی که می خواهید عکس های خودتان را ادیت کنید و یا احتمال می دهید که در آینده قرار است آن ها را ادیت کنید، با فرمت Raw عکاسی کنید. عکس های JPEG به محض خروج از دوربین خوب به نظر می رسند اما این فایل های آزادی عمل کمتری در زمان ادیت به شما می دهند. در صورتی که مطمئن نیستید کدام فرمت را انتخاب کنید، گزینه ی Raw+JPEG را انتخاب کنید و فایل های Raw را برای آینده نگه دارید.

4-هایلایت ها را بیش از اندازه نوردهی نکنید

زمانی که تنظیمات دوربین خودتان را انتخاب می کنید، باید تا جای ممکن از نوردهی زیاد هایلایت ها جلوگیری کنید. دلیل این امر هم این است که بازیابی جزئیات از قسمت های سفید تصویر غیرممکن است. به شخصه ترجیح می دهم که آسمان داخل عکس های من تا جای ممکن بافت و رنگ داشته باشد و یک جسم سفید و بدون جزئیات نباشد.

دست نخورده نگه داشتن هایلایت ها خیلی آسان است ولی اینجاست که سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو اهمیت خودشان را نشان می دهند. این سه مورد تنها تنظیماتی هستند که به صورت موثر روی روشنایی تصویر شما تاثیر می گذارند. حتی جبران نوردهی هم که به تنهایی یک قابلیت خیلی مهم است، به دوربین شما دستور می دهد که یکی از این سه متغیر یا هر سه آن ها را تغییر دهد.

زمانی که عکاسی می کنید، صفحه نمایش را نگاه کنید تا متوجه هرگونه نوردهی بیش از اندازه در تصویر خودتان شوید. در صورتی که چنین چیزی وجود دارد، باید ایزو را روی مقدار پایه (معمولا 100) قرار دهید. در صورتی که ایزو از قبل روی این مقدار تنظیم شده است، از سرعت شاترهای سریع تر استفاده کنید. این کار باعث رفع مشکل خواهد شد. در مورد دیافراگم هم مطمئن شوید که دیافراگم روی مقادیر خیلی شدیدی مثل f/32، f/45 و… قرار نگرفته باشد.

5-توجه به نور

نکات عکاسی برای تازه کارها

احتمالا مهم ترین بخش عکاسی نور است. در صورتی که یک عکس با نور خوب بگیرید، قدم خیلی بزرگی به سمت گرفتن یک عکس خوب برداشته اید. اما نور خوب چه نوع نوری است؟ مطمئنا چنین چیزی فقط نور غروب نیست.

اغلب اوقات در این بخش هدف این است که شدت نور بین سوژه و پس زمینه را متعادل کند. در صورتی که در حال عکاسی از یک غروب خارق العاده هستید، عکس شما ممکن است به سادگی توسط یک پس زمینه ی ضد نور خراب شود.

راحت ترین روش برای انجام این کار توجه به جهت و نرمی نور است. در صورتی که نور خیلی سخت است، ممکن است با سایه های خیلی بدی مواجه شوید که روی سوژه ی شما می افتند. این موضوع یک مشکل خیلی بزرگ برای عکاسی پرتره است. در صورتی که نور از یک زاویه نامناسب به سوژه می تابد، راه های ممکن برای جابجا کردن منبع نور یا سوژه را بررسی کنید یا صبر کنید تا شرایط نوری مناسب تر باشد.

در صورتی هم که روی دست عکاسی می کنید، مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد. در غیر این صورت از فلاش استفاده کنید و یا به یک مکان روشن تر مراجعه کنید. ساده ترین روش برای ثبت عکس های رنگ و رو رفته و نامطلوب عکاسی در محیط هایی است که نور کافی ندارند.

6-صبور باشید

در صورتی که محتاط نباشید، اشتباه کردن در عکاسی خیلی آسان است. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل این است که صبور باشید و تا جای ممکن از زمان خودتان استفاده کنید. به خصوص اگر در حال یادگیری عکاسی هستید.

اول از همه تنظیمات دوربین خودتان را بررسی کنید. در صورتی که در یک روز آفتابی در حال عکاسی پرتره هستید اما از تنظیمات شب گذشته که برای عکاسی از راه شیری انجام داده بودید استفاده می کنید، مطمئنا اشتباه می کنید. صبر داشته باشید و زمان کافی را برای اصلاح این تنظیمات صرف کنید. سپس همین طرز فکر را هم برای تنظیمات مهم دیگر داشته باشید. آیا اتوفوکوس به درستی انجام شده است. آیا تمام کارهای لازم برای بهبود شرایط نوردهی را انجام داده اید؟

همچنین به افرادی که می گویند عکس ها را در زمان عکاسی بررسی نکنید هم گوش نکنید. مطمئنا بررسی کردن عکس ها زمانی که یک اتفاق شگفت انگیز در حال رخ دادن است عادت خوبی نیست ولی همیشه بین عکس ها کمی وقت برای استراحت دارید. بهتر است مشکلات یک عکس را در زمان عکاسی بفهمید تا زمان ادیت آن ها.

7-حرکت کنید

ایستادن در یک مکان و عکاسی کردن کار راحتی است. ولی مراقب باشید که داخل این تله نیافتید. بلکه سعی کنید تا جای ممکن جابجا شوید. ارتفاع دوربین را تغییر دهید، جلو و عقب بروید؛ هرکاری که لازم است را انجام دهید فقط یک جا نایستید.

در صورتی که بدون حرکت کردن و جابجا شدن، ده ها عکس با یک ارتفاع ثابت و به سمت یک نقطه ثابت بگیرید حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟ عکس های شما تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. در صورتی که تمام عکس های شما از یک ارتفاع ثابت باشند و هیچ تغییری در آن ها داده نشود، امکان ثبت عکس های فوق العاده ای را از خودتان خواهید گرفت.

جابجا شدن تنها روشی است که می توانید ابعاد و موقعیت نسبی اجسام داخل عکس خودتان را تغییر دهید. اینکه سوژه ی شما خیلی بزرگ است و منظره ی پشت سر او خیلی کوچک است را دوست ندارید؟ عقب بایستید و با لنز خودتان زوم کنید. می خواهید صخره ای که به نظر منحرف کننده می رسد را حذف کنید؟ به اندازه ای بچرخید که از ترکیب بندی شما خارج شود و یا به اندازه ای کوچک شود که اهمیت چندانی نداشته باشد.

8-زمان استفاده از سه پایه را بشناسید

نکات عکاسی برای تازه کارها

سه پایه یکی از بزرگترین اختراعات در زمینه عکاسی است. این وسیله می توانید یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه عکاسی یعنی کمبود نور را از بین ببرد. در زمان استفاده از سه پایه شما می توانید تصاویری با مدت زمان نوردهی چند دقیقه ای داشته باشید و جزئیاتی که ثبت آن ها حتی برای چشم انسان قابل انجام نیست را هم ثبت کنید. حتی در صحنه های روشن تر، سه پایه باعث افزایش ثبات تصویر شما خواهد شد و کمک می کند تصاویر واضح تری بگیرید.

اما سوال اینجاست که چه زمانی باید از سه پایه استفاده کنید؟ اگر سوژه ی شما ثابت است، جواب همیشه است. این بدین معنی است که عکاس های منظره، معماری و اشیاء ثابت باید همیشه از این وسیله استفاده کنند، مگر اینکه دلیل موجهی برای آن داشته باشند.

عکاسی رویداد و اکشن کمی متفاوت تر هستند زیرا سه پایه ممکن است سرعت شما را پائین بیاورد. همین موضوع برای عکاسی مسافرتی هم صدق می کند. با وجود اینکه به همراه داشتن سه پایه کمک زیادی به شما می کند اما دردسرهای ناشی از همراه داشتن سه پایه ممکن است ارزشش را نداشته باشد.

این موضوع صحیح است اما به یاد داشته باشید که همراه نداشتن سه پایه باعث خواهد شد که برخی تصاویر خاص را از دست بدهید. خود من در صورتی که بین سه پایه و دوربین مبتدی و یا دوربین و لنز حرفه ای حق انتخاب داشته باشم، مطمئنا کیت سه پایه را انتخاب خواهم کرد.

9-زمان استفاده از فلاش را بشناسید

فلاش فقط برای محیط های تیره طراحی نشده است. فلاش علاوه بر اینکه برای استفاده در فضاهای داخلی و سبک هایی مثل عکاسی رویداد مناسب است، برای عکاسی در فضاهای باز و حتی میانه های روز نیز مناسب است. احتمالا تابحال عبارت فلاش پرکننده (Fill-Flash) را شنیده اید و دلیل اهمیت فلاش هم همین است. شما می توانید با استفاده از نور نرم فلاش سایه های خیلی شدید موجود در تصاویر خودتان را از بین ببرید و اکثر افرادی هم که تصویر شما را می بینند اصلا متوجه این موضوع نخواهند شد.

خیلی خنده دار است ولی من معمولا به مردم می گویم که فلاش داخلی دوربین آن ها بیش از اینکه در محیط های تاریک کاربرد داشته باشد در روز روشن کاربرد دارد. این نکته در اینجا هم کاربرد دارد.

10-پاک کردن لنز دوربین

نکات عکاسی برای تازه کارها

خیلی اوقات عکاس هایی را می بینم که با یک لنز لکه دار و گرد و خاک گرفته عکاسی می کنند. این کار ساده ترین روش برای تار کردن عکس هایی است که می گیرید. البته کمی گرد و خاک آسیب زیادی به شما نمی زند و حتی داخل عکس ها هم مشخص نخواهد بود. ذرات خیلی کوچکی از گرد و خاک داخل تمام لنزها وجود دارند که پاک کردن آن ها بدون باز کردن لنز ممکن نیست و این ذرات هم هیچ تاثیری روی تصاویر شما نخواهند داشت.

در اینجا منظور ما لنزهایی است که اصلا پاک نشده اند و روی آن ها لکه هایی وجود دارد که نشان می دهد چندین سال است این لنزها پاک نشده اند. همیشه یک پارچه میکروفایبر و محلول پاک کننده ی لنز به همراه داشته باشید و حداقل هفته ای یکبار با کمک آن ها لنز خودتان را پاک کنید.

11-از فیلترهای ارزان استفاده نکنید

دومین روش راحت برای خراب کردن عکس های خودتان و تار کردن آن ها استفاده از فیلترهای ارزان در مقابل لنز است. من زمانی که عکاسی را آغاز کرده بودم از پدربزرگم یک فیلتر قدیمی و تمیز گرفتم که روی دوربین آنالوگ خودش از آن استفاده می کرد. من همیشه از این فیلتر استفاده می کردم و اصلا نگران این نبودم که آیا کیفیت آن با استانداردهای امروزی تطبیق پذیر است یا خیر. اما پس از مدتی مشخص شد که این فیلتربراساس استانداردهای امروزی از کیفیت کافی برخوردار نیست. گوشه های تمام تصاویر من تار بودند و هر ناحیه ی روشنی که در وسط تصویر قرار داشت (مثل آسمان) به فلر تبدیل می شد.

به هیچ عنوان چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. درست است که این فیلتر یک محصول قدیمی بود ولی فیلترهای ارزان امروزی هم دقیقا چنین تاثیری دارند. به شخصه من هیچوقت از فیلترهای محافظ روی لنز خودم استفاده نمی کنم مگر اینکه مجبور باشم در محیط هایی عکاسی کنم که خودم نیاز به عینک محافظ داشته باشم.

12-تکنیک های ادیت مبتدی را یاد بگیرید

معمولا ادیت عکس اولویت زیادی در برنامه های عکاس های معمولی ندارد ولی بهتر است که به این موضوع اهمیت بدهید. برخی اوقات با تکنیک های ادیت مناسب می توانید یک عکس خوب را به یک عکس فوق العاده استثنایی تبدیل کنید.

البته زیاده روی در ادیت نیز خیلی ساده است، به همین خاطر باید مطمئن شوید که هیچکدام از ادیت های شما دائمی نیستند و از روش های غیرمخرب برای ادیت استفاده کنید. برای مثال می توانید عکس های ادیت شده را به صورت Save As ادیت کنید تا فایل اصلی باقی بماند و یا از نرم افزارهایی استفاده کنید که ادیت های شما را داخل یک فایل جداگانه نگه داری می کند.

ادیت کردن یعنی القاء یک احساس خاص و هدایت مخاطب در سطح عکس. با گذشت زمان بهتر و بهتر می توانید این کار را انجام دهید و توصیه من به شما این است که در این زمینه زیاده روی نکنید و تا جای ممکن ادیت های خودتان را نامحسوس انجام دهید.

13-پشتیبان گیری از عکس ها

نکات عکاسی برای تازه کارها

تقریبا تمام عکاس هایی که من می شناسم حداقل یکبار عکس های مهم خودشان را از دست داده اند. اجازه ندهید این اتفاق برای شما رخ بدهد.

برای شروع بهتر است از تک تک عکس های خودتان یک بکاپ داشته باشید. به هیچ عنوان عکس های شما نباید فقط داخل یک هارد درایو نگه داری شوند زیرا در نهایت یک روز هارد شما از بین خواهد رفت. این موضوع اصلا قابل جلوگیری نیست و فقط ممکن است که زمان آن فرق کند.

شما حداقل باید سه نسخه از تمامی تصاویر خودتان داشته باشید. این کپی ها باید حداقل روی دو نوع رسانه ی مختلف مثل یک هارد داخلی و یک هارد اکسترنال نگه داری شوند و حداقل یکی از آن ها نیز در کنار دو مورد دیگر نباشد. این کار با عنوان قانون 3-2-1 شناخته می شود و بهترین روش برای از دست نرفتن عکس هایتان است.

به شخصه عکس های من مهم ترین دارائی من هستند و دوست ندارم تحت هر شرایطی آن ها را از دست بدهم. از هارد درایو من به صورت بلادرنگ و آنلاین بکاپ گرفته می شود و چند عدد هارد درایو اکسترنال با بکاپ کامل هم دارم. ممکن است این کار به نظر شما زیاده روی باشد ولی نکته ی امر نیز دقیقا همین است.

14-مرتب باشید

صرف نظر از اینکه خودتان فرد مرتبی هستید یا خیر، اینکه بتوانید عکس های خودتان را به سادگی پیدا کنید خیلی مهم است. این کار علاوه بر سرعت بخشیدن به جریان کار شما، از پاک شدن اتفاقی تصاویرتان هم جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که فراموش کنید تصاویر خودتان را چگونه سازماندهی کرده اید، ممکن است پوشه ای که حاوی فایل های مهمی بوده است را بدون اینکه متوجه شوید پاک کنید.

متد من برای مرتب سازی عکس ها به این شکل است که برای هر سال یک پوشه ی جدید ایجاد می کنم و سپس هر سال را به صورت ماه به ماه دسته بندی خواهم کرد (01 فروردین، 02 اردیبهشت و… برای حفظ کردن ترتیب الفبایی). سپس داخل نرم افزار ادیت خودم نیز عکس ها را داخل کلکسیون های مختلفی قرار می دهم. با این کار می توانم عکس هایی که در یک لوکیشن خاص و یا پروژه ی خاص گرفته شدهاند را به راحتی شناسایی کنم.

البته این فقط یکی از هزاران متد موجود است. برخی عکاس ها ترجیح می دهند تصاویر خودشان را به صورت سالیانه سازماندهی کنند و سپس به جای استفاده از ماه های مختلف از رویدادهای مختلف برای تقسیم کردن سال مورد نظر استفاده می کنند. اینکه چه متدی را انتخاب می کنید خیلی مهم نیست و می توانید از هر متدی که دوست دارید استفاده کنید. ولی مطمئن شوید که از همان ابتدا با یک عادت خوب شروع می کنید وگرنه با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.

15-کارهای جدید را امتحان کنید

هر چقدر که بیشتر با عکاسی سر و کار داشته باشید، برای شما جذاب تر خواهد شد. افتادن داخل یک روتین و ثبت عکس های مشابه خیلی ساده است و این کار هیچ مشکلی هم ندارد اما بهتر است که هر چند وقت یکبار کارهای جدیدی را امتحان کنید.

برای مثال عکاسی ماکرو را امتحان کنید و یا از تکنیک های نورپردازی جدید استفاده کنید. از مهارت های ادیت مختلف استفاده کنید. روش های خیلی زیادی برای امتحان کارهای جدید در عکاسی وجود دارد و در صورتی هم که این کارها را امتحان کنید به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

معمولا با این کار چیزهای جدید را کشف خواهید کرد (برای مثال تکنیک های جدید یا علایق جدید) که می توانید با کمک آن ها عکس های عادی که می گیرید را به عکس هایی فوق العاده تبدیل کنید.

16-ملاقات با عکاس های دیگر

ملاقات عکاس های دیگر یکی از بهترین روش ها برای یادگیری و پیشرفت است. شما می توانید از آن ها الهام بگیرید و یا از راهنمایی های آن ها استفاده کنید. شگفت ‎زده خواهید شد اگر بدانید که افراد دیگر تا چه اندازه دوست دارند تکنیک ها و نکاتی که یاد گرفته اند را با شما به اشتراک بگذارند. شما به ندرت با افرادی روبرو خواهید شد که چنین حسی ندارند. حتی فردی مثل آنسل آدامز مشهور هم چندین کتاب نوشته است که در آن ها تکنیک های عکاسی خودش را شرح داده است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که یادگیری عکاسی را به صورت خودآموز ترجیح می دهید نیز این کار به شما کمک می کند. در انجمن ها آنلاین سوال بپرسید، به عکاس‎ هایی که کارهایشان را تحسین می کنید ایمیل بزنید و یا منابعی که فکر می کنید برای شما مفید هستند را ذخیره کنید. صرف نظر از هر اتفاقی که رخ می دهد، یادگیری را فراموش نکنید. همیشه برای یادگیری وقت هست.

17-نقاط ضعف خودتان را رفع کنید

در صورتی که هنوز نتوانسته اید سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم را یاد بگیرید، برگشتن به حالت خودکار ممکن است خیلی وسوسه برانگیزتر از این باشد که چیزهایی که نمی فهمید را یاد بگیرید. البته این کار یک اشتباه خیلی بزرگ است.

هیچوقت سعی نکنید نقاط ضعف خودتان را دور بزنید بلکه تلاش کنید آن ها را برطرف نمائید. بهترین روش برای بهبود تصاویر خودتان این است که چیزهایی که نمی فهمید را آنالیز کنید و سپس زمان کافی را برای یادگیری آن ها صرف نمائید. این نکته از سری نکات عکاسی بیشتر برای عکاس های تازه کار کاربرد دارد ولی حتی عکاس های حرفه ای هم باید از آن پیروی کنند.

18-بررسی عکس های قدیمی

من متوجه شده ام که خیلی از عکاس ها دوست دارند عکس بگیرند و بهترین عکس هایی که گرفته اند را جدا کنند ولی هیچوقت به سراغ عکس های دیگری که گرفته ‎اند نمی روند. اما دلایل خیلی زیادی برای این موضوع وجود دارد که عکس های قدیمی و استفاده نشده با ارزش ترین تصاویر داخل آلبوم کارهای شما هستند.

اول از همه این تصاویر به شما کمک می کنند نقاط ضعف خودتان را برطرف کنید. فقط کافیست که از خودتان بپرسید که چرا این عکس ها ضعیف هستند. ممکن است این موضوع به دلیل فوکوس نادرست باشد یا نوردهی تصویر خیلی تاریک یا روشن بوده است. همچنین ممکن است ترکیب بندی تصاویر خیلی ضعیف باشد و…. تمامی این اطلاعات، برای شما کاربرد دارند زیرا کمک می کنند مرتبه ی بعدی مشکل موردنظر را برطرف کنید.

علاوه بر این ممکن است عکس های خیلی خوبی داخل آن ها وجود داشته باشد که در ابتدا شما متوجه نشده آن ها نشده اید. این اتفاق هر چند وقت یکبار برای من رخ می دهد و پیدا کردن این عکس ها برای من احساس بسیار خوبی دارد.

19-لذت ببرید

نکات عکاسی برای تازه کارها

عکاسی باید لذت بخش باشد. حتی عکاس های حرفه ای نیز این حرفه را انتخاب می کنند زیرا از عکاسی لذت می برند. اجازه ندهید که چنین حسی از شما گرفته شود.

بخشی از این امر منوط به امتحان کردن کارهای جدید و همینطور ادامه دادن به یادگیری است. همچنین نباید عکاسی را هم خیلی جدی بگیرید و یا خرید تجهیزات عکاسی جدید را فدای لذت بردن از عکاسی کنید. خیلی اوقات متوجه می شوم که افراد در شبکه ‎های اجتماعی وارد بحث های شدیدی در مورد برند دوربین می شوند. اما این کارها فقط باعث می شوند درگیر چیزی شوید که از آن فرار می کنید. عکاسی نباید به یک درگیری جدید در زندگی شما تبدیل شود بلکه باید منبع خوشحالی یا لذت شما باشد.

به جای این کارها به این فکر کنید که چرا عکس گرفتن را دوست دارید. عکاسی روشی برای دیدن منظره های جدید و ملاقات با افراد خلاق و درخشان است. جای تعجب نیست که بهترین عکاس هایی که من می شناسم، همیشه افرادی هستند که روشی برای لذت بردن از عکاسی پیدا می کنند.

20-عکس های زیادی بگیرید و تجربه کنید

تمرین، تمرین، تمرین. تمرین کردن چیزی است که شما را در هر مهارتی و نه تنها عکاسی جلو می اندازد. دوربین ها پیچیده هستند. نرم افزارهای عکاسی هم همینطور. حتی جنبه ی خلاقانه ی عکاسی هم خیلی پیچیده است. هرچقدر که شما بیشتر تمرین کنید و هرچقدر که عکس های بیشتری بگیرید، عکس های شما هم بهتر خواهند بود. فقط کیفیت مهم نیست بلکه کمیت نیز از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. احتمالا متوجه خواهید شد که عکس هایی که اخیرا گرفته اید، خیلی بهتر از عکس هایی هستند که در شروع کار ثبت کرده اید.

البته این بدین معنی نیست که عکس های اولیه شما همیشه عکس های بدی خواهند بود. عکاس مشهور هنری کارتیه برسون ذکر می کند که 10 هزار عکس اول شما بدترین عکس‎ هایی هستند که ثبت کرده اید. این نقل قول بیش از حد دراماتیک است اما باید اذعان کرد که تا حدودی هم به واقعیت نزدیک است. زمانی که تازه عکاسی را شروع کرده اید هم ممکن است عکس های خیلی خوبی بگیرید اما به کمی شانس نیاز دارید و هرچقدر هم که عکس های بیشتری می گیرید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

به صورت خلاصه هرچقدر وقت بیشتری را صرف عکاسی کنید، گرفتن عکس هایی که داخل ذهن خودتان برای آن ها برنامه ریزی کرده اید هم راحت تر خواهد بود. هدف نهایی تمام این کارها نیز همین است. انتقال تصویری که داخل ذهنتان قرار دارد و احساساتی که دارید به داخل عکس و وادار کردن مردم به تجربه ی همان احساسات و تصورات.

سخن نهایی

در این مقاله نکات عکاسی برای عکاس های تازه کار را مورد بررسی قرار دادیم و 20 نکته که ممکن است به هر عکاس آماتوری کمک کند را برای شما بازگو کردیم. در صورتی که سوالی در این مورد دارید از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید. کارشناسان نورنگار در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.