همه ما به خوبی می‌دانیم که امروزه لوازم برقی آشپزخانه در واقع عصای دست بانوی یک خانه‌اند و هر کدام از آن‌ها در جایگاه خود می‌توانند به خوبی کار راه انداز باشند. دستگاه خردکن یکی از آن لوازم کم حجم و پر مصرفی است که ضمن بالا بردن سرعت کار، تا حد زیادی می‌تواند بخشی از سختی کار آماده سازی مواد غذایی را از دوش آشپز برداشته و به لذت آشپزی را هدیه دهد. اما اینکه بهترین خردکن برقی چه ویژگی‌هایی دارد، سؤالی است که ما در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد.

خردکن‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

خردکن ادویه: این محصول مخصوص ادویه‌جات بوده و مواد را پودر می‌کنند. نام دیگر این دستگاه آسیاب می‌باشد.

خردکن سبزی و صیفی‌جات: این دستگاه می‌تواند سبزی و صیفی‌جات را در ابعاد مختلف خرد نماید.

خردکن گوشت: نوعی دیگری از خردکن‌ها می‌توانند مواد غذایی را کوبیده و یا له نمایند.

سرعت موتور، یکی از موارد مهمی است که در خرید این محصول مورد توجه قرار می‌گیرد. بهترین خردکن‌های موجود در بازار قابلیت تنظیم سرعت داشته و شما با تعیین سرعت دستگاه، ابعاد مواد غذایی را تحت کنترل خود قرار می‌دهید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در خرید خردکن تعداد تیغه‌هاست، مخصوصاً اگر کاربرد شما برای سبزی و صیفی‌جات باشد. چراکه اغلب خردکن‌های موجود در بازار دو یا سه تیغه هستند و این مسئله باعث می‌شود تا بخشی از مواد در ابتدا و یا انتهای محفظه خردکن سالم باقی بماند. بنابراین بسته به عملکرد شما این نکته می‌تواند تا حدودی مهم جلوه کند.

این‌که جمعیت خانواده شما چند نفر باشد می‌تواند در انتخاب نوع خردکن اثرگذار باشد. چراکه هرچه جمعیت یک خانواده بیشتر باشد بایستی محفظه خردکن بزرگ‌تر بوده تا ضمن افزایش سرعت کار از چندباره کاری جلوگیری گردد.

یکی دیگر از مسائلی که هنگام خرید بهترین خردکن برقی بایستی به آن توجه کرد، جداسازی لوازم جانبی دستگاه از یکدیگر و امکان شست و شوی آن‌هاست. برخی خردکن‌ها قابلیت جداسازی نداشته و به مرور زمان بدنه داخلی و خارجی آن، کدر و بدبو خواهد شد. همچنین از آنجایی که این دستگاه با وسایل خوراکی سرو کار دارد بهتر است قابلیت شست و شو با مواد ضدعفونی کننده را داشته باشد.

خردکن‌های موجود در بازار قابلیت‌های مختلفی را برای جذب مشتری ارائه داده‌اند. ویژگی‌هایی از قبیل قفل امنیت (روشن شدن دستگاه پس از جای گیری صحیح تیغه‌ها)، انواع تیغه‌ها، رنده‌ها و… که همگی می‌توانند نسبت به انتظار شما از دستگاه، کاربردی و مفید واقع شوند.

از میان برندهای متنوعی که در بازار ایران موجود می‌باشند، می‌توان به برندهای بوش (Bosch)، فیلیپس (Philips)، فلر (Feller)، مولینکس (Moulinex)، گوسونیک (Gosonic) و پارس خزر (Pars Khazar) اشاره کرد.