TESS (ماهواره ی نقشه بردار فراخورشیدی گذرا) در سال 2018 با هدف کشف سیاره های کوچک در اطراف نزدیک ترین همسایه های خورشید پرتاب شد. این ستاره ها به اندازه ی کافی درخشان هستند و می توان ویژگی های جرمی و جوی سیاره هایشان را بررسی کرد.

TESSدر اطراف یازده ستاره ی نزدیک موسوم به کوتوله های M، تاکنون هفده سیاره ی کوچک کشف کرده است. این ستاره ها نسبت به خورشید کوچک تر (کمتر از 60 درصد از جرم خورشید) و سردتر (دمای سطح آن ها تقریبا 3600 درجه ی سانتی گراد است) هستند. ستاره شناس ها در مجموعه ای از مقاله ها از سیاره ای موسوم به TOI-700d خبر دادند. این سیاره هم اندازه با زمین است و در محدوده ی قابل سکونت ستاره ی خود قرار دارد؛ به گفته ی پژوهشگرها، این سیاره احتمالا دارای اقلیم است.

ستاره شناسان مرکز اخترفیزیک، ژوزف رودریگز، لاورا کریدبرگ، کارن کالینز، ساموئل کوین، دیو لاتهام، راین کلوتیر، جنیفر وینترز، جیسون ایستمن و دیوید چاربونیو از اعضای تیم پژوهش TOD-700d، یکی از سه سیاره ی کوچک ستاره ی کوتوله ی M بودند (جرم این ستاره 0/415 جرم خورشیدی است)؛ این ستاره در فاصله ی 102 سال نوری از زمین قرار دارد.

پژوهشگرها با تحلیل داده های TESS متوجه شدند سیاره ها تقریبا هم اندازه با زمین هستند و دوره ی مداری آن ها به ترتیب برابر با 9/98، 16/05 و 37/42 روز زمینی است. در منظومه ی شمسی، عطارد در مدت 88 روز مدار خورشید را کامل می کند؛ این سیاره بسیار به خورشید نزدیک است و دمای سطح آن به بیش از 400 درجه ی سانتی گراد می رسد؛ اما ستاره ی کوتوله ی M نسبت به خورشید سردتر است؛ به همین دلیل مدار سومین سیاره اش به شکل چشمگیری به آن نزدیک است و در محدوده ی قابل سکونت قرار دارد.

اگر سیاره ای در محدوده ی قابل سکونت ستاره اش قرار بگیرد، آب مایع روی سطح آن جریان پیدا می کند و احتمالا دارای جو خواهد بود. به این ترتیب سیاره ی TOI-700d به گزینه ای جذاب برای میزبانی حیات تبدیل می شود. کشف TESS هیجان انگیز اما مبهم بود: سیگنال ها ضعیف بودند و کشف TOI-700d در هاله ای از ابهام قرار داشت. به دلیل اهمیت کشف سیاره ی نزدیک مشابه زمین در محدوده ی قابل سکونت، دانشمندان TESS از دوربین IRAC رصدخانه ی فضایی اسپیتزر برای تأیید کشف خود استفاده کردند. دوربین IRAC قبل از آنکه در فوریه ی 2020 غیرفعال شود، دقیق ترین دوربین مادون قرمز موجود در فضا بود.


مقاله های مرتبط:


احتمال وجود سیاره ای قابل سکونت در منظومه ی ستاره ای نزدیک به زمین
کشف سیاره ی فراخورشیدی با استفاده از امواج رادیویی و ستاره نوسانگر


تیم TESS سیاره ی TOI-700 را با IRAC در اکتبر 2019 و ژانویه ی 2020 رصد کرد و به داده های دقیقی درباره ی مدار سیاره، ویژگی های آن و شعاع آن دست یافت. طبق یافته ها، جرم این سیاره 2/1 برابر جرم زمین است. نتایج در مقایسه با دیگر ویژگی ها نشان می دهند این سیاره، سنگی و احتمالا دارای قفل جزر و مدی است. به بیان دیگر یک سمت سیاره به سوی ستاره قرار گرفته است. به گفته ی ستاره شناسان، اگر آب مایع روی سطح TOI-700d وجود داشته باشد، احتمال شکل گیری ابر در جو آن بالا است. پژوهشگرها از مدل های اقلیمی برای تخمین ویژگی های احتمالی و اندازه گیری ها استفاده کردند. دانشمندان با تلسکوپ های نسل آینده می توانند به صورت دقیق تر، همسایه های نزدیک را بررسی کنند.