حقوق خانواده به حوزه ای از قوانین اطلاق می شود که به مسائل درون خانوادگی و قوانین ازدواج می پردازد. مسائلی همچون طلاق توافقی و طلاق یک جانبه، حضانت فرزندان، مهریه و نفقه، وصایت و … از مهم ترین مسائل مطرح در دادگاه های خانواده هستند. چالش های حقوقی ای که مراجع کنندگان به دادگاه های خانواده با آن مواجه می شوند طاقت فرسا به نظر می رسند به همین دلیل برای ایجاد سهولت در امکان پیش برد آن از وکیل خانواده کمک گرفته می شود. مسائل مربوط به قانون خانواده به طور مستقیم بر صمیمی ترین روابط تأثیر می گذارند و هدف وکیل خانواده این است که دسترسی فوری به یک دست یار حقوقی برای تصمیم گیری صحیح را برای افراد فراهم کند.

بنابر قانون جدید حمایت خانواده مصوب 01/12/1391 در ماده 4 وکیل خانواده شخصی است که در مواردی همچون: نکاح دائم و موقت و اذن در نکاح، شروط ضمن عقد، ازدواج مجدد مسائل مربوط به جهیزیه مانند استرداد جهیزیه، مهریه و نفقه زن، تمکین و عدم تمکین یا نشوز طلاق، رجوع از طلاق، فسخ نکاح ، بذل مدت عقد موقت و انقضای مدت صیغه، حضانت کودکان و ملاقات با فرزندان، دعاوی مربوط به نَسَب، دعاوی مربوط به رشد ، قیمومت ، وصایت نفقه، فرزندان سرپرستی کودکان بی سرپرست، اهدای جنین و تغییر جنسیت از حق اقامه دعوی برخوردار است. در سطور زیر به چند مورد از مهم ترین دعاوی دادگاه های خانواده که اشاره شده است.

به موجب ماده 1168 قانون مدنی «نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است.» لذا «هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنها است از نگاهداری او امتناع کند در صورت امتناع یکی از ابوین حاکم باید به تقاضای دیگری یا به تقاضای قیم یا یکی از اقرباء و یا به تقاضای مدعی العموم نگاهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده او ست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.» پس از فوت پدر یا مادر اولویت نخست حضانت با جد پدری است، قانون به جز موارد استثنایی امکان گرفتن حق حضانت از هیچ والدی را ندارد. اگر هردو والد زنده باشند در آن صورت طبق ماده 1169 برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است. حضانت فرزندان درصورت طلاق توافقی به صورت توافقی انجام می پذیرد اما در صورت طلاق یک جانبه بنابر مصلحت طفل توسط دادگاه تعیین می شود.

طلاق توافقی

انحلال ازدواج دائم با شرایط و تشریفات خاص، یعنی طلاق، سه نوع دارد که یا از سوی مرد یا از سوی زن و یا به صورت طلاق توافقی انجام می شود. اگر مردی تقاضای طلاق کند در صورت دوشیزه و یائسه نبودن زن و سه طلاقه نبودن زوجین طلاق رجعی است و امکان ابطال آن وجود دارد اما در صورتی که مرد تقاضای طلاق از زن دوشیزه و یا یائسه بنماید طلاق بائن است و در صورت طلاق توافقی طلاق خلع و همچنین بائن است و مرد حق بازگشت ندارد، زن در صورت خودداری مرد از پرداخت نفقه، غیاب مرد بیش از چهار سال و در صورت مشقت و سختی زیاد در زندگی مشترک طوری که ادامه آن ناممکن باشد و یا درصورت داشتن وکالت در طلاق هنگام عقد می تواند درخواست طلاق بنماید و در این موارد حتی اگر مرد با طلاق موافقت نکند حق گرفتن مهریه برای زن امکان پذیر است. در صورت درخوات طلاق از سوی مرد، مهریه به صورت عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه درخواست می شود، که پرداخت مهریه عند الاستطاعه منوط به اثبات استطاعت مالی زوج از سوی زوجه است.

در طلاق توافقی (https://rahjooyan.org/divorce-settlement/) مهریه به این صورت است که زن مهریه را بذل می کند و مرد آن را می پذیرد. همچنین میزان نفقه نیز قابل توافق است. در صورت وقوع طلاق یک جانبه قبل از نزدیکی، نصف مهریه به شوهر برمی گردد. زن به مجرد عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. بنابراین اگر مهریه عین معین باشد با تحقق نکاح آن عینا به مالکیت زن در می آید و زن حق هر گونه انتفاع و تصرف مالکانه در آن خواهد داشت.

همان طور که بالاتر ذکر شد، با این که بسیاری دعاوی خانواده نتیجه ی نقض حقوق و قوانین از سوی اعضای یک خانواده هستند اما در بسیاری از موارد دعاوی می توانند صرفا به دلیل ارتباط با موضوع خانواده در حوزه ی این دعاوی قرار بگیرند، همانند قوانین اهدای جنین و تطبیق جنسیت و یا بین افرادی باشد که هنوز خانواده تشکیل نداده اند اما در شرف ایجاد آن هستند.

در صورت انتخاب وکیل تهران یا شهرستان حاذق و با تجربه، در تمام موارد بالا می توان از وقوع نگرانی بیشتر و وقوع حوادث غیرمنتظره در دادگاه جلوگیری کرد و از حساسیت این موارد کاست و به منطقی ترین شکل ممکن به اختلافات در زمینه ی خانواده پرداخت به شکلی که به منافع مراجعه کنندگان به بهترین شکل خود حفظ شده و به بالاترین سرعت ممکن به آن ها رسیدگی شود.

منبع : https://rahjooyan.org/divorce-settlement/