در نمایشگاه جهانی اختراعات سال 1889 پاریس، آرماند پژو با گوتلیب دایلمر ملاقات کرد و علاقه مند به صنعت نوپای خودروسازی در آلمان شد. در سال 1886 و ضمن همکاری پژو با مخترع مشهور فرانسوی، لئون سرپوله (Léon Serpollet) اولین خودرو پژو با استفاده از پیشرانه ی بخار به صورت آزمایشی تولید شده بود؛ اما به دلیل وزن بالای دیگ بخار و متعلقات آن، مورد توجه بازار واقع نشد. این محصول، پژو تایپ یک نام داشت و با قدرت 5 اسب بخار به نهایت سرعت 25 کیلومتربرساعت می رسید. اولین خودرو پژو با پیشرانه ی درون سوز به نام تایپ 2، سال 1890 با همکاری شرکت فرانسوی پنهارد تولید شد که از فناوری و لایسنس دایلمر آلمان برای پیشرانه استفاده می کرد. سال 1892، تعداد 24 دستگاه خودروی پژو تایپ 3 به فروش رسید که اولین محصولات تجاری شرکت سازنده محسوب می شدند.

پژو با سابقه 130 ساله در خودروسازی، به ندرت سراغ محصولات اسپرت و قدرتمند جاده ای رفته است. این شرکت، با تولید مدل های خانوادگی در دنیا شناخته می شود که عموما کم مصرف و کم استهلاک هستند. در سال های اخیر، بعد از چند دوره بحران اقتصادی و کاهش فروش، مدیران پژو تصمیم گرفتند ضمن تغییر طراحی ظاهری، سرمایه گذاری بر پیشرانه های بسیار کم مصرف بنزینی و دیزلی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و تمام برقی را افزایش دهند. با این راهبرد، هرچند قیمت نهایی تولیدات پژو نیز افزایش یافت، مشتری بیشتری جذب کرد و سودآور شد.

خریدار پژو، انتظار محصولی با قدرت شگفت انگیز و پرشتاب ندارد. در سمت دیگر ماجرا، برند فرانسوی در تلاش است تا بازار خود را به سراسر جهان گسترش دهد و حتی سال 2023 نمایندگی فروش در امریکا داشته باشد. طی هفته های اخیر، نسخه های جدید از کراس اورهای 3008 و 5008 با پیشرانه های متنوع معرفی شدند؛ اما رونمایی از یک سدان و استیشن پلاگین هیبرید 355 اسب بخاری، فراتر از روند کلی در تولیدات پژو بود.

Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید


Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید
Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید
Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید
Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید

برای 508PSE از موتور مشهور پژو با حجم 1/6 لیتر استفاده شده است. این پیشرانه بنزینی توربوشارژ به تنهایی، 200 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب هم وجود دارند که به ترتیب، 109 اسب بخار با 320 نیوتن متر و 111 اسب بخار با 166 نیوتن متر هستند.

سری Peugeot Sport Engineered یا اختصارا PSE از پژو 508، مجموع قدرت 355 اسب بخار با گشتاور 520 نیوتن متر تولید می کند تا سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 5/2 ثانیه و نهایت سرعت 250 کیلومتربرساعت فراهم شود. هر دونوع مدل 508PSE با بدنه سدان و استیت، دارای جعبه دنده خودکار 8 سرعته و سیستم دو دیفرانسیل همراه باتری های 11/5 کیلووات ساعت هستند. با این تجهیزات، 508PSE می تواند در حالت تمام برقی، شعاع حرکتی 42 کیلومتر با نهایت سرعت 135 کیلومتربرساعت داشته باشد. شارژ کامل باتری ها ازطریق شارژر دیواری 32 آمپر ساخت وال باکس (wallbox)، نزدیک به دو ساعت زمان می برد.


Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید
Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید
Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید
Peugeot 508 PSE پژو 508 پلاگین هیبرید

مدل 508PSE، قوی ترین خودرو جاده ای در تاریخ پژو است. پیش از این، کراس اور 3008GT Hybrid4 و کوپه دودر RCZ R با قدرت 300 اسب بخار درکنار چند محصول مفهومی مثل 308R با قدرت 500 اسب بخار معرفی شده بودند. انتظار می رود طی ماه های آینده، دیگر محصولات پژو و خصوصا هاچبک 308 هم با تجهیزات PSE و فناوری پلاگین هیبرید معرفی شوند.

قیمت نهایی 508PSE سدان و استیت هنوز اعلام نشده است. این خودروها، نیمه اول سال 2021 تولید خواهند شد و احتمالا حدود 50 هزار دلار قیمت خواهند داشت.