آیا تا بحال اصلاح طرح لبخند هالیوودی به گوشتان خورده است؟ این روزها در دنیای دندانپزشکی اصطلاحی سر زبان ها افتاده که افراد زیادی در سطح جامعه را به خود جذب کرده است. “اصلاح طرح لبخند” همان اصطلاحی است که می خواهیم آن را بررسی کنیم. احتمالا شما هم در این باره چیزهایی به گوشتان خورده است. اصلاح کردن طرح لبخند یا طراحی لبخند، تنها یک پروسه خاص نیست و از شمار زیادی فرآیند های دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان، روکش، لمینت و … تشکیل شده که در مجموع با هم یک لبخند زیبا و سالم برای افراد ایجاد می کند. در این مقاله به طور کامل درباره مهم ترین فرآیندهای دندانپزشکی که برای زیبایی و دگرگون کردن لبخند انجام می شود آشنا خواهید شد.

تعریف اصلاح طرح لبخند از دیدگاه یک متخصص ارتودنسی

هرچند که در مقدمه به طور نامحسوس و خلاصه متوجه شدید که اصلاح طرح لبخند تنها یک روش نیست، بلکه ترکیبی از چندین روش است، اما بهتر است که تعریف علمی و دندانپزشکی آن را از “دیدگاه دکتر درویش پور متخصص ارتودنسی و رتبه اول برد تخصصی” بدانید.

دندان ها، مقدار کمی از بافت لثه، لب ها، چانه و فک ها همگی اجزای یک لبخند هستند. در حالت عادی، زمانی که لبخند می زنیم، همه این اجزاء درگیر هستند. ولی آنچه قابل مشاهده و قابل توجه است، دندان ها، لب و فک ها هستند. هر مشکلی که در این اجزاء وجود داشته باشد می تواند زیبایی لبخند را به هم بزند. و به تمام اقدامات، کارها و پروسه هایی که برای بهبود یا اصلاح این مشکلات انجام داده می شود اصطلاحا طراحی لبخند یا اصلاح طرح لبخند گفته می شود.

8 مرحله مهم در طراحی یا اصلاح طرح لبخند

1.بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ به معنای سفید کردن است. اگر با هر روشی اقدام به سفید کردن دندان ها شود گفته می شود که بلیچینگ دندان صورت گرفته. روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ دو روش رایج سفید کردن دندان هستند. آفیس بلیچینگ معمولا موثر تر و اصولی تر است. و در معمولا پایه ثابت طراحی لبخند یا اصلاح طرح لبخند است. از این روش برای بهبود ظاهر دندان هایی که دچار لکه و تغییر رنگ شده اند استفاده می شود.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است

بسته به نوع روش، هزینه ها بسیار متغیر است. هزینه آفیس بلیچینگ از هزینه هوم بلیچینگ بیشتر است و بین 800 هزار تا 1 میلیون تومان است.

مدت زمان انجام بلیچینگ

بسته به میزان تغییر رنگ دندان ها و روش بکار رفته، مدت زمان انجام بلیچینگ دندان می تواند بین 20 دقیقه تا نیم ساعت متغیر باشد. بلیچینگ معمولا طی یک جلسه انجام داده می شود.

دندانپزشک واجد شرایط این پروسه

برای انجام آفیس بلیچینگ دندانپزشک عمومی و متخصص ترمیمی و زیبایی دندان واجد شرایط هستند. هرچند که سایر متخصصین دندانپزشکی نیز می توانند چنین کاری انجام دهند.

 

2.ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از پایه ای ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند است. این درمان می تواند طیف وسیعی از ناهماهنگی ها و عدم تراز دندان ها را برطرف کند. موارد زیر همگی مشکلاتی هستند که زیبایی لبخند، گفتار و جویدن مواد غذایی را به خطر می اندازند و با ارتودنسی دندان قابل اصلاح هستند:


شلوغی، ازدحام یا کراودینگ دندان ها
وجود فاصله بین دندان ها
کوتاه یا بلند بود یک یا چند دندان
کج بودن دندان ها
بیرون زدگی یا عقب رفتگی یکی از دو فک
و …

هزینه ارتودنسی دندان

با توجه به تعرفه های ارتودنسی دندان در سال 99 استخراج شده از سایت دکتر درویش پور هزینه ارتودنسی بسته به نوع ناهنجاری، شدت آن، سن بیمار و نوع وسیله بکار رفته برای درمان متفاوت است. ولی به صورت حدودی، این هزینه در محدوده 5 تا 15 میلیون برای هر فک متغیر است.

بخشی از هزینه های رایج در ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی

بسته به مواردی که در بخش قیمت ذکر شده، مدت زمان درمان ارتودنسی از 4 ماه تا 2.5 سال متغیر است.

انواع ارتودنسی دندان

دندان برای یک متخصص ارتودنسی، انجام ارتودنسی با توجه به نیاز مراجعه کننده می تواند انواع مختلفی داشته باشد. مانند:


ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی ثابت
ارتودنسی متحرک
ارتودنسی سرامیکی
و …

دندانپزشک واجد شرایط ارتودنسی

تنها دندانپزشکی که می تواند مشکلات عدم تراز دندان ها را به شیوه ای علمی و اصولی انجام دهد متخصص ارتودنسی دندان و ناهنجاری های فک و صورت است.

 

3.ونیر دندان

ونیرها پوسته های نازکی از جنس پرسلین (لمینت دندان) یا کامپوزیت هستند. که برای پنهان کردن مشکلات ظاهری دندان ها به سطح جلوی دندان متصل می شوند. افرادی که با مشکلات زیر مواجه هستند به احتمال زیاد طی فرآیند اصلاح طرح لبخند ونیر دندان نصب می کنند:


تغییر رنگ دائمی دندان
وجود لکه های عمیق رنگی در دندان
کج جزئی دندان ها
فاصله بین دندان ها
کوتاه و بلند بودن اندازه دندان
شکسته شدن، لپ پر شدن و یا ترک برداشتن دندان
و …

هزینه ونیر دندان

هزینه لمینت دندان بیشتر از ونیر کامپوزیت است. هزینه یک واحد لمینت دندان حدود 1300 و یک واحد کامپوزیت 700 هزار تومان است.

مدت زمان انجام پروسه

روش های نصب ونیر دندان متنوع است و مدت زمان آن نیز بسته به نوع روش متفاوت است. برای نصب لمینت نیاز به دو جلسه به فاصله زمانی 2 تا 3 هفته ای است. ونیر کامپوزیت را می توان طی یک جلسه یا دو جلسه انجام داد.

دندانپزشک واجد شرایط این پروسه

دندانپزشک عمومی یا یک متخصص ترمیمی و زیبایی می توانند این فرآیند را در قالب اصلاح طرح لبخند برای شما انجام دهند.

4.جرم گیری دندان ها (روت پلنینگ و اسکیلینگ)

هیچ لبخندی بدون داشتم لثه هایی سالم، کامل و ایده آل نیست. پلاک و تاتار سفت شده روی دندان ها و زیر لثه ها، باعث ملتهب شدن و شکل گرفتن بیماری لثه می شود. با جرم گیری دندان و برداشتن پلاک و تارتار در زیر خط لثه، می توان لبخند بهتری داشت. مدت زمان جرم گیری دندان 10 تا 20 دقیقه است و توسط دندانپزشک عمومی انجام داده می شود.

5.لیفت لثه

لبخند لثه ای یکی از مشکلات شایع در میان افراد جامعه است. زمانی که شخصی لبخند بزند و بافت لثه هایش در ظاهر لبخند قابل توجه باشد، می گویند شخص لبخند لثه ای دارد. این لبخند طبیعتا یک حالت نرمال ندارد و باید طی عمل جراحی لیفت لثه اصلاح شود. عمل جراحی لیفت لثه و تمامی عمل های زیبایی این بافت، توسط متخصص لثه انجام داده می شود. مدت زمان آن حدود 1 تا 3 ساعت است.

6.روکش دندان

زمانی که یک دندان دچار پوسیدگی می شود، باید برای رفع پوسیدگی و پر کردن دندان به یک دندانپزشک مراجعه شود. اگر پوسیدگی زیاد باشد طوری که با مواد پر کننده دندان قابل ترمیم نباشد، برای ترمیم آن دندان، از تاج یا روکش دندان استفاده می شود. بعد از عصب کشی رایج است که روکش نصب می کنند. نصب روکش دندان طی دو جلسه انجام می شود و اینکار توسط دندانپزشک عمومی و متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام داده می شود. روکش دندان نه تنها به منظور ترمیم و استحکام بخشی به دندان بکار می رود بلکه یکی از فرآیندهای اصلی اصلاح طرح لبخند برای افرادی است که دندان های آسیب دیده دارند.

7.بریج دندان

اگر یک یا چند دندان مجاور به هم را از دست داده اید، برای پر کردن جای خالی این دندان ها می توانید بریج نصب کنید. بریج یا پل دندانپزشکی شامل یک دندان مصنوعی و چند عدد روکش دندان است که زیبایی را به لبخند افرادی که دندان طبیعی ندارند باز می گرداند. این پروسه توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و طی 1 یا بیش از 1 جلسه انجام داده میشود.

8.کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته است که طی یک عمل جراحی داخل استخوان فک کاشته می شود. هزینه ایمپلنت دندان نسبتا زیاد است و به ازای هر یک ایمپلنت، بسته به جنس و کشور سازنده آن، ممکن است چیزی بین 2.5 تا 5 میلیون تومان باشد. کاشت ایمپلنت دندان مهم ترین اقدام برای اصلاح طرح لبخند افرادی است که یک، چند یا تمام دندان های خود را از دست داده اند.