1- به جز یک دوربین ساده Point-And-Shoot هیچ دوربین دیگری نداشته ام ولی می خواهم یک دوربین حرفه ای بگیرم تا بتوانم با آن عکس های حرفه ای ثبت کنم. توصیه شما چیست؟

این سوال احتمالا متداول ترین سوالی است که توسط افرادی که تازه با عکاسی آشنا شده اند و قصد خرید دوربین DSLR را دارند پرسیده می شود. اول از همه یک سوء برداشت وجود دارد که فقط با دوربین حرفه ای می توانید عکس های حرفه ای تهیه کنید. این موضوع اصلا واقعیت ندارد. خیلی از عکس های بسیار خوب دنیا با دوربین های Point And Shoot ثبت شده اند و حتی خیلی ها می توانند فقط با گوشی موبایل خودشان هم عکس های بسیار زیبایی ثبت کنند.

اما آیا این بدین معنی است که نوع دوربین اصلا مهم نیست؟ لزوما خیر! برای خیلی از افرادی که تازه با عکاسی آشنا شده اند نوع دوربین اصلا مهم نیست ولی برای افراد حرفه ای که زندگی خودشان را با عکاسی می گذرانند نوع دوربین خیلی مهم است.

راهنمای خرید دوربین DSLR

عکاسی دیجیتال قبل از هر چیز دیگری در مورد نور است. نور زیبا باعث خلق عکس های زیبایی هم خواهد شد. پس از اینکه نحوه ی کار با نور و ترکیب بندی عکس های خودتان را یاد گرفتید، می توانید عکس های خیلی خوبی هم بگیرید و تجهیزات مورد استفاده ی شما خیلی اهمیت نخواهند داشت. اطلاع از نحوه ی کار و تکنیک دوربین نیز مرحله ی بعدی است. خیلی از افرادی که با دوربین های ساده Point And Shoot عکاسی می کنند حتی نحوه ی استفاده از آن را هم بلد نیستند. این افراد فقط دوربین را روی حالت خودکار قرار می دهند و زحمت یادگیری تنظیمات و حالت های مهم دوربین را به خودشان نمی دهند. مطمئن حالت خودکار کمک بسیار زیادی به شما می کند اما در صورتی که تمام عکس هایی که گرفته اید را بررسی کنید می توانید بگوئید که دوربین شما همیشه نتایج خیلی خوبی را برایتان رقم زده است؟ مطمئنا جواب شما خیر است! برای این موضوع نیز چند دلیل متداول وجود دارد که حتی برای دوربین های حرفه ای نیز باعث بروز مشکلاتی خواهد شد:


نور ضعیف
سوژه ی ضعیف
ترکیب بندی نامناسب
تکنیک غلط
عدم وجود خلاقیت

در صورتی که تمام عکس های خودتان را بردارید و عکس های خوب را در مقابل عکس های ضعیف تر قرار دهید، مطمئن هستیم که اکثر عکس های ضعیف شما تصاویری هستند که در فضاهای داخلی گرفته شده اند و اکثر عکس های خوب شما هم آن هایی هستند که در روزهای روشن و آفتابی گرفته شده اند. دلیل این موضوع را می دانید؟ دلیل آن نور است. در شرایط کم نور، دوربین های Point And Shoot حساسیت سنسور (ISO) خودشان را افزایش می دهند و در نتیجه نویز خیلی زیادی داخل تصویر ایجاد خواهد شد. اما در شرایط نوری مناسب دوربین های Point And Shoot به صورت خودکار حساسیت سنسور را کاهش می دهند، دیافراگم لنز را کمی بیشتر می بندند و در نتیجه نویز تصویر هم کمتر خواهد بود و شما یک تصویر زیبا و واضح خواهید داشت.

اما دوربین های Point And Shoot محدودیت هایی هم دارند. حتی در صورتی که در شناخت نور استاد شوید و دوربین Point And Shoot خودتان را هم به صورت کامل بشناسید، باز هم قادر نخواهید بود برخی کارهایی که فقط دوربین های DSLR می توانند انجام دهند را انجام دهید. در لیست زیر برخی از مزایای دوربین های DSLR نسبت به دوربین های Point And Shoot را مورد بررسی قرار داده ایم.



توانایی تغییر لنز و عمق میدان: دوربین های Point And Shoot یک لنز یکپارچه ی همه منظوره دارند ولی در دوربین های DSLR می توانید از تعداد زیادی لنز استفاده کنید. در صورتی که برای شما سوال است که چرا به تغییر لنز نیاز دارید، نگاهی به عکس زیر بیاندازید.
راهنمای خرید دوربین DSLR
با دوربین Point And Shoot شما به هیچ وجه قادر به ثبت چنین عکسی نخواهید بود (مگر با تجهیزات تلسکوپی Digiscope) زیرا حیوان اجازه ی نزدیک شدن را به شما نمی‎‎دهد. حتی در صورتی که امکان نزدیک شدن را هم داشته باشید، ممکن است گرگ صحرایی حاضر در تصویر بترسد یا احساس خطر کند و یا حتی به شما حمله کند. عکاس از یک لنز تله فتو با فاصله کانونی بلند برای ثبت این عکس استفاده کرده است ولی نمی توانید از چنین لنزی روی دوربین Point And Shoot استفاده کنید. توانایی استفاده از لنزهای مختلف یک توانایی خیلی خاص است زیرا شما می توانید هرچیزی از منظره با لنزهای واید تا پرنده های کوچک با لنزهای تله فتو را به تصویر بکشید. یکی دیگر از مزایای خیلی بزرگ دوربین های DSLR یک قابلیت تحت عنوان عمق میدان است. نحوه ی تار شدن پس زمینه در عکس بالا را مشاهده کنید. این در حالی است که گرگ صحرایی موجود در عکس کاملا واضح و شارپ است. در دوربین های DSLR شما می توانید عمق میدان را تغییر دهید و میزان تاری پس زمینه عکس های خودتان را عوض کنید.

کیفیت بهتر تصویر: دوربین های DSLR سنسورهای بزرگ تری نسبت به دوربین های Point And Shoot دارند که باعث ایجاد نویز کمتر، سرعت بالاتر و کیفیت تصویر بهتری خواهند شد.

سرعت شاتر و فوکوس: دوربین های DSLR می توانند به سرعت فوکوس کنند و در عرض یک ثانیه چندین عکس پیاپی ثبت کنند. آیا تابحال سعی کرده ‎اید که از یک پرنده ی در حال حرکت با دوربین Point And Shoot عکاسی کنید؟ عکاسی از سوژه های متحرک با دوربین Point And Shoot به شدت سخت است زیرا سرعت فوکوس و سرعت شاتر آن ها خیلی خوب نیست.

عکسی که می گیرید را می بینید: دوربین DSLR از آینه های بازتابی ساخته شده است. این بدین معنی است که شما تصویری که داخل لنز است را می بینید و نه چیزی که از داخل یک سوراخ روی بدنه دوربین مشخص است. این موضوع بیشتر در لنزهای تله فتو با فاصله کانونی بلند مشهود است زیرا شما می توانید فوکوس روی سوژه ی خودتان را مثل دوربین های شکاری تنظیم کنید.

روش های متعدد برای کنترل دوربین: با وجود اینکه برخی از دوربین های Point And Shoot جدید کنترل های دستی زیادی دارند، دوربین های DSLR توانایی خیلی بیشتری برای کنترل دوربین دارند. شما می توانید همه چیز از حساسیت گرفته تا نقاط فوکوس را تغییر دهید و حتی چیدمان کنترل های اختصاصی خودتان را خلق کنید.

صحبت کردن در مورد دوربین های Point And Shoot کافی است زیرا این مقاله در مورد راهنمای خرید دوربین DSLR است. متاسفانه جواب دادن به این سوال که چه دوربینی باید بخرم کوتاه نیست.

امروزه دوربین های DSLR زیادی در بازار موجود است. از دوربین های شبه DSLR و DSLRهای مبتدی گرفته تا دوربین های حرفه ای که بیشترین میزان کنترل را در اختیار شما قرار می دهند. این دوربین ها عموما در سه دسته بندی مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای دسته بندی می شوند. برندهای مختلف ممکن است دسته بندی های خاص خودشان را داشته باشند اما مورد سوم معمولا بین تمام برندها ثابت است.

راهنمای خرید دوربین DSLR

اجازه دهید خیلی سریع این سه دسته بندی را مورد بررسی قرار دهیم: بازار هدف مبتدی بیشتر دوربین های DSLR مبتدی را شامل می شود که کمترین انعطاف پذیری و قابلیت را دارند و هدف آن ها کاهش هزینه ها است. این دوربین ها معمولا ارزان ترین گزینه هستند و بهترین گزینه برای افراد مبتدی است زیرا قابلیت های کمتر باعث می شود که کار با دوربین را خیلی سریع تر یاد بگیرید. نیکون D3500 و کانن 1300Dبرخی از نمونه های دوربین مبتدی هستند.

دسته بندی بعدی نیمه حرفه ای است. این دسته بندی بین دسته های مبتدی و حرفه ای قرار دارد و تطبیق پذیری بیشتری نسبت به دوربین های مبتدی دارند. کیفیت ساخت این دوربین ها بالاتر است و اغلب اوقات ضدنفوذ هستند. به احتمال زیاد نیز برخی ویژگی های دوربین های حرفه ای در آن ها دیده خواهد شد. این موضوع باعث خواهد شد که این دوربین ها سنگین تر از لنزهای مبتدی باشند و سازگاری آن ها نیز با لنزهای قدیمی بیشتر است. کانن EOS 90D و نیکون D7500 برخی از نمونه های این دوربین ها هستند.

دسته بندی آخر دوربین های حرفه ای هستند. همانطور که از اسم این دسته بندی مشخص است، این دوربین ها برای افراد حرفه ای طراحی شده اند و بیشترین قابلیت، سازگاری و سرعت ممکن را خواهند داشت. کیفیت ساخت، تکنولوژی سنسور، سیستم فوکوس، سیستم ضد نفوذ این دوربین ها نیز خیلی پیشرفته تر است و اکثر قابلیت هایی که در دوربین های نیمه حرفه ای هم دیده نمی شود در این دوربین ها دیده می شود. این دوربین ها که کانن 1DX و نیکون D850 هم عضو آن ها هستند بیشترین قیمت ممکن را دارند و هزینه ی زیادی را باید برای خرید آن ها صرف کنید.

برخی افراد این دسته بندی ها را نیز به بخش های دیگری تقسیم خواهند کرد ولی این کار باعث پیچیده تر شدن موضوع خواهد شد. به همین خاطر ما به همین سه دسته بندی بسنده خواهیم کرد.

به هرحال اجازه دهید به سراغ برنامه ریزی خرید دوربین DSLR برویم. اکثر وبسایت ها توصیه می کنند که بودجه ی خودتان را قبل از خرید دوربین مشخص کنید و سپس بسته به اینکه قصد دارید چقدر هزینه کنید، بهترین گزینه های موجود روز را به شما پیشنهاد می دهند. اما به نظر ما این کار خیلی بی معنی است و فقط هزینه ی اضافی است. اولا اینکه شما هیچ تصوری از اینکه چقدر می خواهید برای یک دوربین خرج کنید ندارید و افراد مختلف هم میزان بودجه ی مختلفی دارند. همچنین اینکه چطور می توانید اصلا یک بودجه برای خودتان تعیین کنید هم یک سوال بزرگ است. آیا اینکه یک فرد ثروتمند هستید و بودجه نامحدودی هم دارید بدین معنی است که باید یک دوربین حرفه ای تهیه کنید؟ مطمئنا نه! برای افرادی که قبلا فقط با دوربین Point And Shoot عکاسی کرده اند دوربین های DSLR حرفه ای خیلی پیچیده خواهند بود و می توانیم تضمین کنیم که قادر نخواهید بود به درستی از آن استفاده کنید. بنابراین چرا پول و زمان ارزشمند خودتان را صرف چنین دوربینی کنید؟

راهنمای خرید دوربین DSLR

خیلی نگران بودجه یا قابلیت های دوربین نباشید. در صورتی که قبلا هیچوقت یک دوربین DSLR نداشته اید، یک دوربین مبتدی آماتور تهیه کنید و تمام چیزهایی که شنیده و یا خوانده اید را فراموش کنید. در صورتی که قبلا هیچوقت به صورت جدی عکاسی نکرده اید، باور کنید شیب یادگیری شما حتی با دوربین های مبتدی هم خیلی بزرگ خواهد بود.

شما در نهایت نحوه ی استفاده از سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم برای گرفتن عکس های خوب را یاد می گیرید. زمانی که به اندازه ی کافی عکاسی کردید، تمام قابلیت های دوربین خودتان را یاد گرفتید و قصد داشتید کلاس دوربین خودتان را ارتقاء دهید، می توانید دوربین فعلی که دارید را بفروشید و یا از آن به عنوان دوربین پشتیبان استفاده کنید. در مقایسه با دوربین های Point And Shoot دوربین های DSLR به خوبی ارزش خودشان را حفظ می کنند.

بنابراین با توجه به صحبت های انجام شده توصیه ما انتخاب یکی از دوربین های نیکون D3500 و یا کانن 250D است.

اکنون وقت آن رسیده است که به سراغ سوال مهم دیگر برویم.

بهترین دوربین بدون آینه بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین دوربین های بدون آینه

کدام برند دوربین را باید انتخاب کنم؟

ممکن است از خودتان بپرسید که از بین برندهای کانن، نیکون، سونی، پنتاکس و… باید کدام مورد را انتخاب کنم. این سوال خیلی مهم است زیرا خریدهای بعدی شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. چیزی که با اطمینان می توانیم به شما بگوئیم این است که وقتی اولین دوربین DSLR خودتان را تهیه کنید و به صورت جدی به یادگیری عکاسی بپردازید، همانجا متوقف نخواهید شد. شما به ابزارهای بیشتری برای خلق عکس های زیباتر نیاز خواهید داشت و مطمئنا باید مبلغ زیادی را هم صرف خرید تجهیزات کنید. برای شروع شما مطمئنا به یک کیف دوربین خوب برای نگه داری از دوربین و لنزهای خودتان نیاز خواهید داشت. یک باتری اضافه می خواهید که در زمان عکاسی با مشکل اتمام شارژ دوربین مواجه نشوید و حتما به یک کارت حافظه ی اضافی هم نیاز خواهید داشت. سپس بعد از اینکه کار با دوربین خودتان را یاد گرفتید، متوجه خواهید شد که تجهیزات شما با محدودیت هایی مواجه است و به وسایلی مثل سه پایه، لنزهای بیشتر، فیلتر، فلاش اکسترنال و… نیاز دارید. تمامی این وسایل مدام در ذهن شما خواهند بود و شما وادار خواهید شد که آن‎ها را تهیه کنید. این موضوع تحت عنوان GAS (Gear Acquisition Syndrome یا سندرم تهیه تجهیزات) شناخته می شود. به هر حال این موضوع باعث خواهد شد خیلی از مردم به نقطه ای برسند که تصور کنند یک بدنه ی دوربین یا لنز خاص یا تجهیزات دیگر به آن ها کمک می کند تصاویر بهتری بگیرند. درست است که تجهیزات به شما کمک می کند عکس های بهتری بگیرید ولی این موضوع فقط زمانی اتفاق می افتد که بتوانید به درستی از آن ها استفاده کنید.

اما چرا برند مهم است؟ تمامی برندها ابزارهای خودشان را به صورت اختصاصی تولید می کنند. شما نمی توانید لنزهای نیکون را روی بدنه ی کانن نصب کنید یا بالعکس! این قانون برای تمامی برندهای دیگر به جز فوجی که از مانت نیکون استفاده می کند صدق می کند. این بدین معنی است که اگر قصد خرید دوربین DSLR کانن را داشته باشید، فقط می توانید از لنزهایی استفاده کنید که با مانت کانن سازگار هستند. این موضوع برای تمامی ابزارهای اختصاصی دیگر مثل فلاش، گریپ باتری، باتری و… نیز صدق می کند. زمانی که یک برند را انتخاب کرده باشید تغییر آن و روی آوردن به برندهای دیگر به شدت سخت است زیرا اساسا باید تمامی وسایلی که تهیه کرده اید را فراموش کنید و آن ها را با لوازم اختصاصی برند جدید تعویض کنید که هزینه ی زیادی برای شما دربرخواهد داشت. بنابراین انتخاب برند در زمان خرید دوربین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

راهنمای خرید دوربین DSLR

در صورتی که نظر ما را در مورد اینکه باید چه برندی را انتخاب کنید بپرسید، توصیه ما کانن یا نیکون است. با وجود رشد زیاد بازار دوربین های DSLR و ورود برندهای جدیدی مثل سونی، نیکون و کانن نسبت به تمامی برندهای دیگر دوربین های DSLR بیشتری می فروشند، عملکرد آن ها ثابت شده است، مبلغ زیادی را صرف تحقیق و توسعه می کنند و بیشترین تعداد لنز و تجهیزات موجود را دارند. در صورت انتخاب هر کدام از این دو برند پشیمان نخواهید شد زیرا این دو به صورت مستقیم با هم رقابت دارند و به صورت مستمر محصولات پیشرویی را به بازار عرضه می کنند.

در صورتی که در مورد این موضوع که باید از بین کانن و نیکون کدام یک را انتخاب کنید تحقیق کنید، عملا به هیچ جای خاصی نمی رسید. در خیلی از انجمن های عکاسی بحث های بی پایانی در مورد اینکه کدام برند بهتر است وجود دارد و خیلی ها به جای عکاسی و تمرین، مشغول این بحث بی فایده هستند. در ادامه یک مقایسه ی کلی از این دو برند را مشاهده خواهید کرد و امیدواریم که بتواند در انتخاب برند دوربین به شما کمک کند. البته لازم به ذکر است که این موارد فقط نظر نویسنده هستند و هیچ تاکیدی روی آن ها وجود ندارد.


ارگونومی محصولات نیکون از محصولات کانن بهتر است. به قول برخی ها «دوربین های DLSR نیکون توسط عکاس ها ساخته شده اند ولی محصولات کانن را مهندس ها تولید کرده اند.» یادگیری و استفاده از دوربین های نیکون، به خصوص برای افراد مبتدی خیلی راحت تر از محصولات کانن است.
قابلیت حساسیت خودکار نیکون عملکرد خیلی بهتری نسبت به کانن دارد.
در دوربین های میان رده تا رده بالای کانن از سیستم فوکوس بهتری استفاده شده است.
دسترس پذیری کانن بهتر است. نسبت به کانن، نیکون ظرفیت تولید کمتری دارد و به همین خاطر دسترس پذیری این برند همیشه با مشکل روبرو است. با وجود اینکه این موضوع در طول چند سال گذشته بهبودهای زیادی داشته است، اما هنوز یک مشکل جدی برای نیکون و به خصوص لنزهای رده میانی تا حرفه ای این برند است.
کانن معمولا ارزان تر است. این موضوع قابل بحث است اما به نظر می رسد که تجهیزات نیکون همیشه گران تر از کانن هستند. کانن معمولا طرح های تخفیفی و مشوق زیادی دارد ولی نیکون این کار را معمولا برای تجهیزات قدیمی و مازاد انجام می دهد.
لنزهای کانن بهتر هستند. کانن به وضوح برتری بیشتری در زمینه ی لنزهای قابل انتخاب دارد و عملکرد خیلی خوبی در موجود کردن لنزهای خودش داشته است.

بنابراین لازم است که شما تصمیم بگیرید چه مواردی برای شما مهم تر هستند و بسته به نیاز خودتان تصمیم بگیرید. دوباره لازم به یادآوری است که هیچکدام از موارد بالا اهمیت خیلی زیادی ندارند. فقط یکی از دو برند کانن یا نیکون را انتخاب کنید و پشت سر خودتان را هم نگاه نکنید. به جای بررسی گزینه های بهتر تمرکز خودتان را روی عکاسی معطوف کنید زیرا همیشه یک گزینه ی بهتر وجود دارد.

تجهیزات دیگری که لازم است به همراه دوربین یا پس از آن تهیه کنید

این لیست را به دو بخش لوازم ضروری و لوازم اختیاری تقسیم می کنیم تا تصمیم گیری برای شما راحت تر باشد

لوازم ضروری


یک کیف دوربین مناسب که توانایی نگه داری دوربین DSLR شما و حداقل دو لنز اضافی را داشته باشد.
حداقل یک عدد باتری اضافه
حداقل یک عدد کارت حافظه اضافی. سندیسک و لکسار سریع ترین کارت های حافظه ی بازار را در اختیار دارند.
یک فیلتر شفاف برای محافظت از لنز. هر دو برند کانن و نیکون گزینه های خیلی خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهند. محصولات Benro و Hoya نیز از کیفیت کافی برخوردار هستند و می توانید بدون نگرانی از آن ها استفاده کنید.
یک کیت تمیزکننده ی لنز با کیفیت. یک عدد پارچه ی میکروفایبر به همراه مایع پاک کننده ی لنز از ضروری ترین وسایلی است که باید به همراه داشته باشید. هیچ چیزی بدتر از اثر انگشت های چرب روی لنز به کیفیت تصاویر شما آسیب نمی زند.
داشتن یک عدد دمنده نیز برای پاک کردن گرد و غبار از داخل لنز و سنسور ضروری است.

لوازم اختیاری


حداقل یک عدد فلاش اکسترنال: در صورتی که قصد دارید در فضاهای داخلی و شرایط کم نور عکاسی کنید، فلاش اکسترنال باید جزء وسایل ضروری برای عکاسی در نظر گرفته شود. فلاش داخلی دوربین، باعث خواهد شد که عکس های شما هیچ تفاوتی با عکس های ثبت شده توسط دوربین Point And Shoot نداشته باشد اما فلاش اکسترنال به شما این امکان را می دهد که نور را به سمت دلخواه خودتان بتابانید و کنترل و انعطاف پذیری بیشتری روی سوژه داشته باشید.
یک سه پایه‎ ی با کیفیت و مقاوم برای عکاسی منظره و عکاسی در شب. بنرو و مانفروتو گزینه های خیلی خوبی را عرضه می کنند.
یک عدد فیلتر پلاریزه مدور با کیفیت. در این زمینه نیز هم کانن و نیکون و هم کمپانی های ثالث مثل Benro پیشنهادات خیلی خوبی دارند.
لنزهای اختصاصی مثل ماکرو، فیش آی، تله فتو و… به شما این امکان را می دهند که عکس های متفاوتی خلق کنید. برای مثال در صورتی که قصد دارید از پرندگان و یا اجسام کوچک عکاسی کنید، داشتن لنز تله فتو برای خلق عکس های باکیفیت ضروری است.

مقدار مگاپیکسل

آیا تابحال در مورد افسانه ی مگاپیکسل چیزی نشنیده اید؟ متاسفانه تمامی تولیدکننده های دوربین درگیر جنگ مگاپیکسل هستند. بدون شک این موضوع یک ابزار بازاریابی است زیرا خیلی از افراد فکر می کنند تعداد پیکسل های بیشتر به خلق عکس های بهتری منجر خواهد شد. در صورتی که نگاهی به بازار دوربین های Point And Shoot بیاندازید متوجه خواهید شد که خیلی از افراد دوست دارند دوربین هایی که تعداد پیکسل بیشتری دارند را تهیه کنند زیرا تصور می کنند که هرچقدر این عدد بیشتر باشد، عکس های آن ها نیز جزئیات بیشتری خواهند داشت. این موضوع کاملا اشتباه است زیرا شارپنس عکس هیچ ارتباطی با تعداد پیکسل ندارد. یک عکس 12 مگاپیکسلی تار (به دلیل تکنیک ضعیف، خطای فوکوس و…) در مقایسه با یک عکس واضح 6 مگاپیکسلی کیفیت کمتری خواهد داشت.

مگاپیکسل  دوربین بیشتر بخوانید : آیا در انتخاب دوربین باید به مگاپیکسل اهمیت دهیم؟

تعداد پیکسل فقط برای افراد حرفه ای (به خصوص عکاس های منظره حرفه ای) مهم است زیرا برای فروش عکس ابعاد چاپ بالا خیلی مهم است. تعداد پیکسل بیشتر همچنین برای عکاس های پرندگان نیز مهم است زیرا پرنده ها معمولا کوچک هستند و نزدیک شدن به آن ها نیز خیلی سخت است، به همین خاطر معمولا عکاس ها معمولا مجبور می شوند تصاویر خودشان را کراپ کنند.

خلاصه ی کلام اینکه تعداد پیکسل و مگاپیکسل را زمان خرید دوربین فراموش کنید. در صورتی که قصد خرید اولین دوربین DSLR خودتان را دارید به احتمال زیاد خیلی در این زمینه حرفه ای نیستید و تا وقتی هم که حرفه ای شوید احتمالا یک دوربین بهتر با تعداد پیکسل بیشتر تهیه خواهید کرد.

عکاسی بیشتر از اینکه به تجهیزات مربوط باشد، به نحوه ی ثبت تصاویر توسط شما بستگی دارد. اکثر عکاس های حرفه ای با این موضوع موافق هستند ولی افراد زیادی وجود دارند که تصور می کنند گرفتن عکس های خوب فقط با تجهیزات گران قیمت ممکن است. ممکن یک دوربین و لنز گران قیمت داشته باشید ولی بازهم تصاویری بگیرید که هیچکس آن ها را دوست ندارد. به یاد داشته باشید که دوربین فقط ابزاری است که در اختیار دارید و این خلاقیت شماست که باعث خلق عکس های خوب و باکیفیت خواهد شد.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد در زمینه ی انتخاب اولین دوربین به شما کمک کند. در صورتی که هرگونه نظر یا سوالی دارید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.