هواپیمای جدید بوئینگ 777X به لطف دریافت گواهی رسمی اداره ی فدرال هوانوردی (FAA) مانعی دیگر برای پرواز در آسمان از پیش روی برداشته و در آینده ای نه چندان دور خواهد توانست مسافران را کیلومترها جابه جا کند. اداره ی فدرال هوانوردی در اطلاعیه ای اعلام کرد موتور جت عظیم بوئینگ 777X که برای به پرواز درآوردن این هواپیمای پهن پیکر استفاده می شود، از استانداردهای لازم برخوردار است و به همین دلیل گواهی دریافت می کند. شرکت جنرال الکتریک (General Electric)، دوشنبه ی گذشته اعلام کرد FAA رسما استانداردهای GE9x (بزرگ ترین موتور جت ساخته شده در تمام دوران ها) را تأیید کرده است. 

جان اسلتری، مدیرعامل واحد هوانوردی جنرال الکتریک در بیانیه ای گفت: «هیچ موتور جایگزینی وجود ندارد که بتواند به ابعاد و قدرت و بهره وری ارائه شده توسط GE9x دست پیدا کند. این موتور جت فراتر از حد انتظارات ارزش دارد و موتوری قابل اطمینان برای مشتریان ما در صنعت هوانوردی به حساب می آید». بوئینگ تاکنون بیانیه ای اختصاصی برای شفاف سازی درباره ی این خبر منتشر نکرده است. بااین حال شرکت موردبحث در توییتر در پاسخ به توییت جنرال الکتریک نوشت: «کاری عالی انجام دادید، به تیم شما تبریک می گوییم». 

مرد با لباس قرمز در کنار موتور جت GE9x جنرال الکتریک

GE9x جنرال الکتریک بزرگ ترین موتور جت ساخته شده در تاریخ است

اداره ی فدرال هوانوردی در بیانیه ی جدید خود اعلام کرد موتور GE9x را به مدت 5٬000 ساعت تحت آزمایش های دقیق و سخت قرار داده و درنهایت تصمیم گرفته مجوز پرواز به آن اعطا کند. اعطای مجوز اداره ی فدرال هوانوردی به GE9x باعث می شود هواپیمای پهن پیکر بوئینگ 777X قدمی دیگر به پرواز در آسمان نزدیک شود. پس از معرفی اولیه ی موتور GE9x، برخی اتفاقات برنامه ریزی نشده پیش آمد تا چالش هایی پیش روی جنرال الکتریک قرار بگیرد؛ بااین حال به نظر می رسد اکنون همه چیز طبق برنامه می رود و مشکلات، یکی پس از دیگری درحال رفع شدن هستند. 

مشخصه های موتور جت جدید جنرال الکتریک نشان می دهند با موتوری بسیار مهم و سطح بالا طرف هستیم. GE9x متشکل از 16 پره است و فنی با قطر 134 اینچ دارد (تقریبا به پهنای بدنه ی هواپیمای بوئینگ 737!). جنرال الکتریک در رویداد معرفی GE9X اعلام کرد این موتور جت به هنگام تیکاف، 110٬000 پوند نیروی پیش رانش ایجاد می کند؛ این میزان نیروی پیش رانش، تقریبا دو برابر بیشتر از نیروی پیش رانش ارائه شده توسط دو موتور مدل اولیه ی بوئینگ 747 است. جنرال الکتریک همچنین می گوید موتور GE9x کم صدا ترین موتور جتی است که این شرکت موفق به تولیدش شده؛ آن هم در شرایطی که 10 درصد مصرف انرژی کمتر دارد. 

جنرال الکتریک می گوید بخش هایی از موتور GE9x با استفاده از ترکیب چند ماده تولید شده اند که این موضوع شامل پره های توربین هم می شوند. جنرال الکتریک اعلام کرد این پره ها توسط شرکتی ایتالیایی با نام Avio Aero به روش چاپ سه بعدی تولید شده اند. 

هواپیمای بویینگ 747 با موتور عادی و موتور جت موتور جت GE9X جنرال الکتریک در آسمان از نمای جلو

تصویر بالا هواپیمای بوئینگ 747 را نشان می دهد؛ در بخش راست تصویر، موتور GE9x و در بخش چپ، موتور عادی بوئینگ 747 دیده می شود؛ به تفاوت ابعاد موتورها دقت کنید 

موتور GE9x به طور ویژه برای هواپیمای بوئینگ 777x تولید شده؛ 777x نخستین هواپیمای تجاری دنیا است که بالَکِ آن به سمت بالا تا می شود. بوئینگ در جریان برگزاری نمایشگاه Paris Air Show 2019 برای نخستین بار این نوع بالک جدید را به نمایش گذاشته بود. این شرکت همچنین در آن زمان اعلام کرد برخی مشکلات در موتور جت باعث شده اند نخستین پرواز رسمی 777x به تأخیر بیافتد.

هواپیمای مسافربری 777x که بر اساس مدلش می تواند بین 384 تا 436 مسافر را جابه کند کند سرانجام در ژانویه ی 2020 (دی و بهمن 1399) برای نخستین بار به پرواز درآمد. در ابتدا گفته می شد بوئینگ 777x قرار است در سال 2021 وارد خطوط هوایی شود، اما این اتفاق یک سال به تأخیر افتاد تا نخستین پرواز رسمی هواپیمای پهن پیکر جدید بوئینگ در سال 2022 رخ دهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره ی این خبر دارید؟