از نیمه دوم قرن بیستم، مشارکت خانم ها در بازار کار بیشتر شده است و می توان گفت که در برخی سازمان ها، خانم ها از ارکان اصلی به شمار می آیند. بیشتر بانوان پا به پای مردان کار می کنند و بیشتر آنها برای اینکه بتوانند در سازمان ها و شرکت ها به جایگاه مناسبی دست پیدا کنند، مدام در حال تحصیل و کسب علم و دانش هستند.

با این وجود و علی رغم این پیشرفت چشمگیر، شکاف قابل توجهی در محاسبه میزان حقوق و دستمزد بین زنان و مردان وجود دارد در سازمان ها وجود دارد و میزان دریافتی آنها متفاوت است. این شکاف باعث به وجود آمدن سوالاتی در ذهن خانم ها می شود که از جمله آنها می توان به این اشاره کرد که، میزان دریافتی خانم ها با آقایان در موقعیت شغلی مشابه چه مقدار تفاوت دارد و هر فردی فارغ از جنسیت در موقعیت مشابه او در سازمانی دیگر چه مقدار حقوق دریافت می کند

در ایران هر سال و در پایان سال، میزان حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان مشخص می شود که این رقم برای افراد شاغل در مشاغل دولتی صدق می کند و شرکت های خصوصی شفافیتی در مورد میزان پرداختی های خود ندارند. این ابهام در مورد میزان دریافتی خانم ها در سمت های مختلف وجود دارد و وجود منبعی در این باره می تواند به این افراد کمک کند تا مطابق با توانایی و موقعیتی که دارند، درخواست حقوق کنند.

گزارش حقوق و دستمزد سال 1399

ایران سلری محصولی از ایران تلنت در حوزه حقوق و دستمزد است که به صورت سالانه اقدام به انتشار گزارش حقوق و دستمزد می کند و امسال نیز “گزارش حقوق و دستمزد بازار کار” را بر اساس دریافتی افراد در سال 99 منتشر کرده است. گزارش حقوق سال 99 منتشر شده در ایران سلری هر سال و با مشارکت شاغلان و فعالان بازار کار، تدوین می شود و اطلاعات حقوق و دستمزد در بازار کار در این گزارش به طور شفاف می آید.

برای مشاهده گزارش حقوق و دستمزد سال 99 اینجا را کلیک کنید.

در بسیاری از مواقع کارفرمایان تمایلی به بیان تفاوت دریافتی میان خانم ها و آقایان ندارند و نمی خواهند با بیان میزان دریافتی ها جو منفی در شرکت خود به وجود آورند. عدم وجود اطلاعات در حوزه حقوق و دستمزد و همچنین شفافیت در مورد میزان دریافتی خانم ها و آقایان در بازار کار، باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار هنگام استخدام می شود و افراد نمی توانند مطابق توانایی هایی که دارند درخواست حقوق منصفانه بکنند.

گزارش حقوق سال 99 با کمک 208000 نفر از شاغلان و فعالان بازار کار و بر اساس اطلاعات دریافتی از از آنها در 41 گروه شغلی مختلف از جمله بازاریابی، فروش، مهندسی و … در 31 استان کشور به دست آمده است. تعداد بالای شرکت کننده در این گزارش، آن را به منبع و مرجعی معتبر و قابل استناد در موضوع حقوق و دستمزد تبدیل کرده است. استفاده و استناد به این گزارش برای کارجویان، خصوصا خانم ها مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


داشتن برنامه دقیق تر برای استخدام و انتخاب مسیر شغلی
آگاهی بیشتر از وضعیت بازار کار در مورد حقوق و دستمزد و مذاکره آن در مصاحبه شغلی
مقایسه حقوق خود با افراد شاغل مشابه در سازمان های دیگر

آمار مربوط به میزان تفاوت دریافتی خانم ها با آقایان در گزارش حقوق سال 99

اطلاعات و آمار موجود در این گزارش را می توان به عنوان راهنما برای انتخاب شغل و توقع میزان حقوق با توجه به توانایی خود در نظر بگیرید. در آمارهای این گزارش، آماری در مورد تفاوت دریافتی آقایان نسبت به خانم ها در سطوح مختلف سازمان آمده است که در ادامه نظر شما را به این ارقام جلب می کنیم.

با توجه به نمودارهای بالا می توانید مشاهده کنید که در سطح مدیر ارشد، میزان دریافتی آقایان نسبت به خانم ها در سال 99 نسبت به سال 98، 7 درصد افزایش دارد. در سال 99 تفاوت دریافتی آقایان نسبت به خانم ها در سطوح کارشناسی 12%، مدیر میانی 16% و مدیر ارشد 27% ثبت شده است که به طور کل این سطوح سازمانی در سال 99 با افزایش حقوق همراه بودند و می توان نتیجه گرفت که تفاوت دریافتی خانم ها و آقایان هنوز هم پابرجاست.

میانگین دریافتی افراد در سطوح مختلف سازمان در تهران

نمودار بالا میزان دریافتی مدیران ارشد، مدیر میانی و کارشناس چه به عنوان خانم و چه به عنوان آقا در سال 99 را نشان می دهد. به این ترتیب مدیر ارشد حدود 12 میلیون تومان، مدیر میانی حدود 7 میلیون تومان و در نهایت کارشناس حدود 4.5 میلیون تومان در 6 ماه گذشته از سال 99 حقوق دریافت می کنند. نکته جالب در این نمودار تفاوت 7 میلیونی دریافتی مدیر ارشد و کارشناس در سازمان ها است.

درباره ایران سلری

داشتن آگاهی نسبت به میزان حقوق افراد در جایگاه های مختلف شغلی، باعث به وجود آمدن دیدی باز برای تصمیم گیری شغلی و همچنین درخواست میزان حقوق منصفانه در مصاحبه شغلی می شود.

سایت ایران سلری از سال 1392 اقدام به تولید گزارش حقوق و دستمزد کرده است تا خلاء وجود مرجعی در این باره را پر کند. هدف اصلی از انتشار گزارش حقوق و دستمزد، ایجاد شفافیت در مورد نرخ دستمزدها در بازار کار و همچنین بررسی میزان دریافتی ها در سطوح مختلف سازمان ها است.