هدیه 20 گیگابایتی معلمان از جیب خودشان تأمین می شود؟
چند روز پیش، اینترنت هدیه ی 20 گیگابایتی معلمان به دستور وزیر ارتباطات برای ارائه ی آموزش مجازی فعال شد. این هدیه ی 20 گیگابایتی که برای دومین بار در سال جاری به معلمان تعلق می گیرد، از سویی ارج گذاری به زحمات معلمان را نشان می دهد و از سوی دیگر باعث ضایع شدن حقوق آنان می شود. زومیت با بررسی نحوه ی فعال سازی هدایای 20 گیگابایتی متوجه شد اکثر بسته های هدیه که مهلت سه ماهه دارند، تا زمان تمام شدن از مصرف سایر بسته های فعال معلمان مانع می شوند؛ از این رو، به نظر می رسد دست کم بخشی از هدایای معلمان از حجم های منقضی شده ی خودشان تأمین می شود.
اهدای اینترنت هدیه ی 20 گیگابایتی به معلمان ازجمله فعالیت های مثبت وزارت ارتباطات در دوران همه گیری ویروس کرونا بوده است. این اقدام اولین بار 6 فروردین 1399 انجام شد و در آن، همه ی معلمانی که در سامانه ی ictgifts.ir ثبت نام کرده بودند، اعم از کاربران ایرانسل و همراه اول، هدیه ی 20 گیگابایتی دریافت کردند. با ادامه ی وضعیت قرمز سلامت در سال تحصیلی جدید و فعالیت اکثر مدارس به صورت آنلاین، چند روز پیش و در 25 شهریور مجددا بسته ی هدیه 20 گیگابایتی برای معلمانی فعال شد که در فصل بهار برای دریافت آن ثبت نام کرده بودند. بررسی های زومیت نشان می دهد این بسته ی 20 گیگابایتی نیز مانند بسته ی هدیه ی قبلی معلمان در اکثر مواقع در اولویت مصرف قرار دارد و باعث انقضای سایر بسته های فعال با مهلت مصرف کمتر می شود.
به طور کلی، کاربران ایرانسل و همراه اول اگر چند بسته ی اینترنت فعال داشته باشند، اولویت مصرف با بسته ای است که انقضای آن نزدیک تر است؛ اما ظاهرا چنین قانونی درباره ی بسته های هدیه صدق نمی کند. طبق اذعان دو اپراتور اصلی کشور و بررسی های زومیت، بسته ی هدیه همواره در اولویت مصرف قرار دارد و کاربر این اولویت را به هیچ عنوان نمی تواند به بسته ی دیگر تغییر دهد. بنابراین، اگر معلمان بسته ی اینترنت یک ماهه ی فعالی داشته باشند، با دریافت کردن این هدیه ی سه ماهه ی ناخوانده، احتمال دارد فرصت استفاده از آن را پیدا نکنند؛ چراکه در اکثر مواقع، بسته ی خرید شده فقط در صورتی استفاده می شود که حجم اهدایی به پایان برسد.
موضوع را با مثالی شفاف می کنیم. تصور کنید معلمی 10 گیگابایت اینترنت ماهانه برای مصرف یک ماه خود خریده است. پس از گذشت یک هفته از فعال شدن این بسته با حجم باقی مانده ی 8 گیگابایت، اینترنت هدیه ی 20 گیگابایتی خودکار برایش فعال می شود و در اولویت مصرف قرار می گیرد. این معلم امکان تغییر اولویت مصرف را نخواهد داشت؛ بنابراین، یا باید در سه هفته فرصت باقی مانده به اجبار 28 گیگابایت اینترنت مصرف کند یا قید حجم خریدشده را بزند. ازآنجاکه انتخاب دوم محتمل تر و منطقی تر است، می توان مدعی شد که اپراتورها از منقضی شدن بسته های اینترنت فعال معلمان در هر دو نوبت فروردین و مهر سود برده و از این طریق دست کم بخشی از هزینه های مربوط به هدایای خود را تأمین کرده اند.
زومیت برای اطمینان از موضوع با پشتیبانی خدمات هر دو اپراتور تماس گرفت و دلیل نبود امکان تغییر اولویت بسته را جویا شد. متأسفانه در مکالمه با اپراتور ایرانسل پاسخی بهتر از «قانون همین است» به دست نیامد؛ اما پاسخ کارشناس همراه اول درخورتأمل بود. به گفته ی این اپراتور، بسته های هدیه ی 20 گیگابایتی معلمان که قبل از 5 مهر فعال شده بودند، در اولویت مصرف قرار داشتند؛ اما با وصول دستورالعمل جدید، نه تنها بسته های فعال شده بعد از 5 مهر فاقد اولویت مصرف شدند؛ بلکه بسته های هدیه ی قبل از این تاریخ نیز مجددا فعال شدند و حجم مصرفی در این فاصله ی زمانی نیز به کاربران بخشیده شد.
به استناد صحبت های کارشناس همراه اول و بنابر تجربه ای که معلمان همراه اولی با زومیت به اشتراک گذاشتند، اپراتور مذکور با اینکه در بسته ی هدیه ی پیشین معلمان اولویت مصرف را به بسته ی هدیه داده بود، در هدیه ی جدید، از 5 مهر 1399 نوبت مصرف را به بسته ی در آستانه ی انقضا داده است. باوجوداین، ایرانسل تا این لحظه روند پیشین را حفظ کرده است که به انقضای بسته های خرید شده ی معلمان منجر شده بود و معلمان فقط ممکن است در تماس با پشتیبانی و بررسی کارشناس، اولویت بسته ی خود را تغییر دهند. ظاهرا وزارت ارتباطات اپراتورها را تنها به اختصاص بسته ی هدیه ملزم کرده؛ اما درباره ی اولویت آن روندی مشخص نکرده است؛ چراکه در این صورت، هر دو اپراتور به رعایت آن ملزم بودند.
یکی از معلمان گله مند از این مسئله به زومیت گفت:
اختصاص بسته های اینترنتی هدیه به معلمان هرچند به خودی خود اقدام شایسته ای است، به نظر می رسد در نحوه ی اجرا دچار انحرافاتی است. حق الناس یکی از دغدغه های همیشگی وزیر ارتباطات جوان بوده است و انتظار داریم در این زمینه بهتر نظارت شود. معلمان تمنایی از کسی ندارند. همه می دانند ما با استفاده از اینترنت شخصی و موبایل های خودمان در فضای مجازی تدریس می کنیم و برخلاف سایر خادمان جامعه، دعوایی برای دریافت هدیه و مدل آن نداریم؛ اما انتظار داریم اگر موضوعی رسانه ای می شود، به همان کیفیت اجرا شود. بااین حال، متأسفانه هدایای اینترنتی معلمان نیز مانند برخی اخبار دیگری که واکنش زیادی دریافت می کنند، بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- آمریکا شرکت چینی SMIC را نیز تحریم کرد
- EFCS و کاهش لرزش های ناشی از شک شاتر
- سامسونگ، اپل را پشت سر گذاشت و عنوان بزرگترین فروشنده تلفن دنیا را از آن خود کرد
- قوانین صادراتی جدید دولت چین، احتمالا مانع فروش تیک تاک به آمریکا می شود
- نکات مهم درباره فیلم برداری عروسی برای عکاسان تازه کار
- ماهنامهی نقد کتاب در افغانستان: «کتابنامه»
- اولین تریلر فیلم The Midnight Sky با بازی جرج کلونی منتشر شد
- یار شایسته قلب شما
- Certain Affinity در فرایند توسعه Halo Infinite به 343Industries کمک میکند
- انتشارات پنگوئن، یکی از بزرگترین موسسات نشر در جهان، در تمامی شبکههای اجتماعی از مخاطبان خود خواسته تا برای روحیه دادن، درباره
- مینیاتور و شعر: داستان زال و رودابه
- زبان چینی و زبان های خارجی جدید وارد برنامه درسی دانش آموزان می شود
- مشاهده اعلان های ردشده در اندروید 11
- آموزش جامع کار با لایتروم – قسمت 4
- عرضه دوربین های فول فریم بدون آینه کانن و نیکون تا سال آینده
- مایکروسافت، ویندوز 8 را برروی یک کامپیوتر مجهز به نمایشگر 86 اینچی لمسی به نمایش گذاشت
- نویسندگان مانگا: آنها که در به روی رویا گشودند
- ارتباط نزدیک مایکروسافت و اچتیسی چه به سر نوکیا میآورد؟
- کدام پلتفرم ها مراسم عزاداری محرم را آنلاین پخش می کنند
- مموری استیک 128 گیگابایتی Sandisk به همراه USB-C
منبع : تیاندا