تقریبا فاصله چندانی تا پایان سال 2020 نداریم؛ اما آماری از سال 2019 منتشر شده است که میزان فروش دوربین های بدون آینه و DSLR را به تفکیک برند مشخص می کند. در آمار بار دیگر مشاهده می شود که کانن بیشترین میزان فروش مجموع دوربین های بدون آینه و DSLR در طول سال را توانسته به دست آورد؛ اما سونی در فروش دوربین های بدون آینه، موفق تر از کانن ظاهر شده است.

روزنامه ژاپنی نیکی، گزارشی در مورد عملکرد شرکت سونی در بازار دوربین ها طی ده سال گذشته منتشر کرد که در بخشی از این گزارش به عملکرد برند های مطرح ژاپنی در بازار دوربین های بدون آینه و DSLR اشاره می شود. طبق آمار، شرکت کانن در زمینه فروش دوربین DSLR طی سال 2019 با اختلاف فراوان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است و دو شرکت نیکون و سونی با اختلافی اندک در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

نیکی در گزارش اشاره می کند که 8/66 میلیون دستگاه دوربین با ویژگی لنزهای قابل تعویض در سال 2019 فروخته شده است و این میزان فروش را باتوجه به هر برند، تفکیک می کند؛


کانن 4/16 میلیون 
نیکون 1/73 میلیون
سونی 1/66 میلیون
فوجی فیلم 500 هزار
المپوس 330 هزار
دیگر شرکت ها 280 هزار

از مجموع 8/66 میلیون دوربین فروخته شده در سال 2019 در حدود 46 درصد یا 3/94 میلیون دستگاه را دوربین های بدون آینه تشکیل می دهند. در گزارش به این موضوع نیز اشاره شده و فروش هر برند به شرح زیر است:


سونی 1/65 میلیون
کانن 940 هزار
فوجی فیلم 500 هزار
المپوس 330 هزار
نیکون 280 هزار
دیگر شرکت ها 240 هزار

در زمینه فروش دوربین های بدون آینه مشاهده می شود که فاصله چندانی میان دو شرکت سونی و کانن وجود ندارد. شاید عقب ماندن کانن در این رقابت را به دلیل عرضه نشدن محصولات جدید در سال 2019 عنوان کرد. در بازه زمانی ذکرشده، آخرین محصولات کانن را می شد دوربین های فول فریم بدون آینه ای عنوان کرد که در اکتبر 2018 روانه بازار شدند.

بااین حال، 23 درصد از فروش مجموع کانن در سال 2019 را دوربین های بدون آینه تشکیل می دهند که رقمی قابل توجه است. در این بین رقابتی جدی میان دو شرکت سونی و نیکون برای کسب جایگاه دومی وجود دارد. با وجود اینکه مجموع فروش نیکون در سال 2019 نسبت به سونی بیشتر بوده است؛ اما سونی توانسته در زمینه فروش دوربین های بدون آینه به مراتب بهتر از نیکون عمل کند.


مقاله های مرتبط:


چرا دوربین های بدون آینه کوچک تر نیستند
کانن آزمایش دوربین 90 مگاپیکسلی EOS R5s را آغاز کرده است


درحالی که فروش دوربین ها در سال 2019 به رقمی قابل توجه ختم می شود؛ اما آمارها از وضعیت بد بازار دوربین ها در سال 2020 خبر می دهند. بیشترین ضربه به بازار دوربین هایی با ویژگی لنزهای قابل تعویض را نیز شیوع بیماری کرونا و درنتیجه کاهش تمایل کاربران به خرید محصولات بالارده و گران قیمت زده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که فروش دوربین ها در سال 2020 با افت چشم گیری همراه خواهد بود و احیای مجدد بازار چنین محصولاتی نسبت به گجت های دیگر ازجمله گوشی های هوشمند به زمان طولانی تری نیاز دارد.