به طور کلی پیدا کردن مسکن مناسب برای اجاره نشین ها و کمتر از آن، پیدا کردن مستاجر مناسب برای صاحبان خانه، روندی خسته کننده است که انرژی و وقت زیادی را از افراد می گیرد. با افزایش روزافزون اجاره بها در کشور و به ویژه تهران، پیدا کردن مسکن مناسب برای مستاجران تبدیل به کاری دشوار شده است. هزینه زیاد اجاره بها، سبب شده که مستاجران بیش از پیش برای اجاره خانه مورد نظرشان برنامه ریزی و دقت نظر داشته باشند.

از طرفی موجر یا صاحبان خانه نیز تمایل دارند که آپارتمان یا ویلای خود را با بالاترین میزان قیمت و بهترین شرایط به مستاجر واگذار کنند. رشد قارچ گونه بنگاه های معاملات مسکن در کشور و به خصوص در تهران، و پیشنهادها و راهنمایی های گیج کننده از طرف آن ها، هم موجر و هم مستاجر را با سردرگمی مواجه می کند که بهترین زمان برای اجاره مسکن چه موقع است.

به همین دلیل بر آن شدیم که در این مطلب بهترین زمان اجاره مسکن در تهران را از جانب هر دو طرف قرارداد اجاره، مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین زمان اجاره مسکن برای مستاجر

بهترین زمان اجاره مسکن در تهران برای مستاجران، بسته به این که خانواده فرزند محصل داشته باشد، یا این که می خواهند پول رهن یا اجاره بیشتری پرداخت کنند، یا این که به دنبال کمترین میزان قیمت باشند و یا خواهان خانه های متراژ بالا یا پایین باشند، متفاوت است. در ادامه مطلب مزیت ها و معایب هر فصل با توجه به شرایط مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

 

فصل بهار

فصل بهار به دلیل دارا بودن از هوایی مطلوب و طول روز کافی شرایط ایده آلی را برای افراد جویای مسکن رقم می زند. برای پیدا کردن مسکن مناسب، باید زمان زیادی را صرف بازدید از بنگاه های مشاوران املاک و خانه های مختلف کرد. به همین دلیل با وجود هوای مناسب انرژی کمتری صرف این کار خواهد شد. همچنین در صورت بستن قرارداد و برای نقل مکان به خانه جدید نیز این مسئله می تواند عامل تعیین کننده ای باشد. چون اسباب کشی در فصل های گرم و سرد سال خستگی زیادی به همراه خواهد داشت.

در این فصل به ویژه ماه اردیبهشت، به دلیل کمبود تقاضا و رخوت پس از عید نوروز در بازار، قیمت ها نسبت به تابستان کمتر است و علاوه بر آن، مستاجر می تواند با تبدیل اجاره بها به رهن، اجاره کمتری پرداخت کند. پس این فصل برای کسانی که تمایل دارند اجاره کمتر و رهن بیشتری پرداخت کنند، بهترین زمان اجاره مسکن در تهران خواهد بود.

 

فصل زمستان

اگر با سردی هوا کنار می آیید و فرزند مدرسه ای ندارید، پیدا کردن آپارتمان را به فصل زمستان موکول کنید که اگر این کار را بکنید، ضرر نخواهید کرد! بهترین زمان اجاره مسکن در تهران زمستان است زیرا در این فصل کمترین میزان تقاضای مسکن اتفاق می افتد که همین عامل سبب می شود قیمت اجاره نسبت به فصل های دیگر کاهش یابد. به علاوه، میزان افزایش مبلغ اجاره برای تمدید نیز در این فصل از سایر فصل ها کمتر است. طبق آمار سال 98، میران افزایش نرخ اجاره در اجاره نامه های تمدید شده در فصل تابستان 27.1 درصد و در فصل پاییز 27 درصد است، اما در زمستان افزایش نرخ قرارداد اجاره با کاهش شگفت آوری میزان 21 درصد را نشان می دهد.

دیگر مزیت زمستان برای اجاره خانه، تسریع در روند اخذ وام و تسهیلات از بانک ها است. مدت زمان انتظار برای گرفتن وام در این فصل به دلیل کاهش تقاضا به مقدار زیادی کاهش می یابد و همین سبب می شود شما بتوانید پول رهن مورد نظر خود را راحت تر و سریع تر فراهم کنید.

همچنین با بستن قرارداد اجاره در این فصل، شما عملا به نرخ امسال پول می دهید و بخش زیادی از مدت قرارداد را در سال آینده می گذرانید. این بدان معنی است که شما از گزند تورم سال جدید که به شکل روانی و خودکار از عید نوروز به بعد بر بازار سایه می اندازد در امان خواهید بود.

اما برای انتخاب این فصل عجله نکنید! تعداد خانه هایی که برای اجاره در این فصل به مشاوران املاک سپرده می شوند بسیار محدود است. به علاوه چون طول روز و به طبع آن ساعت فعالیت های صنف ها در زمستان خیلی کوتاه است، شما باید وقت کافی برای جست و جو در بنگاه های املاک داشته باشید. اگر کارمند هستید و دسترسی زیادی به مرخصی ندارید، در این صورت پیدا کردن مسکن دلخواهتان در زمستان بسیار سخت خواهد بود.

 

فصل پاییز

فصل پاییز به ویژه ماه مهر و آبان، مانند اردیبهشت فرصت مناسبی در اختیار کسانی قرار می دهد که به دنبال اجاره خانه هستند. بهترین زمان اجاره مسکن در تهران برای مجردها و خانواده هایی که دارای فرزند محصل نیستند، می تواند این دو ماه باشد. به دلیل عبور از هیاهوی تابستان و نقل و انتقالات این فصل، بازار به رکودی وارد می شود که این رکود، فرصت را برای افراد جویای مسکن مناسب، مهیا می سازد.

هر چند که ممکن است کمی قیمت در این فصل از زمستان بیشتر باشد، اما گزینه های بیشتری نیز در دسترس هستند و دست مستاجر برای انتخاب بازتر است. به علاوه هوای مناسب و معتدل این فصل کمک زیادی به شما خواهد کرد که روند انتخاب خانه را با فرسودگی کمتری پشت سر بگذارید.

 

فصل تابستان

اگر وقایع پیش بینی نشده ای مثل گسترش ویروس کرونا و چیزهایی شبیه به آن اتفاق نیفتد و روال زندگی روزمره به هم نریزد، فصل تابستان برای مستاجران دارای فرزند مدرسه ای برای پیدا کردن مسکن اجاره ای جدید و نقل مکان بهترین زمان خواهد بود.

تابستان با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، فرصت مناسبی را برای اجاره نشین ها مهیا می سازد که خانه مورد نظرشان را بیابند. مزیت این فصل بدون توجه به فراغت مدارس، تعدد و تنوع مسکن موجود در بازار و نزد مشاوران املاک است. از این رو دست مشتری برای انتخاب خانه دلخواهشان تا حدودی باز خواهد بود. البته این در شرایطی است که نگرانی و دغدغه ای بابت میزان پولشان نداشته باشند. چون به دلایلی که قبلا گفته شد، نرخ رهن و اجاره در این فصل به شکل ویژه ای افزایش می یابد. این را باید علاوه بر میزان تورم سالیانه در نظر گرفت. پس اگر این فصل را برای اجاره مسکن انتخاب می کنید، باید حسابی به فکر جیبتان باشید.

مزیت دیگر تابستان ساعت بالای فعالیت روزانه است. در اغلب روزهای این فصل، هوا تا ساعت 8 یا 9 شب روشن است و بنگاه های معاملات ملکی باز هستند و امکان بازدید از خانه ها وجود دارد. این زمان زیاد به کسانی که شاغل اند و وقت کافی برای جست و جوی خانه ندارند، این امکان را می دهد تا پس از ساعات پایان کار نیز زمان لازم برای این کار را داشته باشند. البته این مسئله یک روی سکه است. روی دیگر آن گرمای تابستان است که اسباب کشی را به کاری طاقت فرسا بدل می سازد.

 

بهترین زمان اجاره مسکن برای صاحبان ملک

موجران یا صاحبان ملک چه میلیاردر باشند و چه از طبقه متوسط جامعه، اغلب این خواسته را دارند که ملک خود را با بالاترین نرخ ممکن به مستاجر واگذار کنند. مخصوصا افرادی که خود صاحب خانه هستند، اما به دلایلی از جمله متراژ پایین یا محله و … در خانه ای اجاره ای زندگی می کنند و ملک خود را اجاره داده اند، این مسئله بیش از پیش صدق می کند. در اینگونه موارد این افراد ناچارند خانه خود را با بالاترین قیمت اجاره دهد تا بتوانند افزایش اجاره بهای خانه ای که در آن سکونت دارند را جبران کنند.

 

فصل تابستان

بهترین زمان اجاره مسکن در تهران برای صاحب خانه ها همان طور که از گزاره های قبلی برمی آید، فصل تابستان است. میزان اجاره بها در این فصل به بالاترین میزان خود می رسد و علاوه بر آن ریسک خالی ماندن خانه در تابستان بسیار پایین است. این مسئله باعث می شود که صاحب خانه دست بالا را در چانه زنی بر سر قیمت داشته باشد. با توجه به تقاضای زیادی که برای ملک وجود دارد، در خیلی مواقع صاحبان ملک می توانند بین مشتری ها بهترین مورد را برگزینند.

البته کسانی که به دنبال اجاره نشین کم جمعیت و کم سر و صدا می گردند، شاید این فصل برایشان مناسب نباشد. چون اغلب کسانی که در تابستان به دنبال خانه جدید و نقل مکان هستند، دارای فرزند کم سن و سال اند که این مسئله می تواند عاملی بازدارنده برای صاحب خانه های سختگیر باشد.

همین مسئله برای کسانی که خانه های ویلایی یا آپارتمان متراژ بالا دارند، الزام می کند که زمان را به شکلی تنظیم کنند تا با مستاجر جدید در فصل تابستان اجاره نامه امضا کنند. چون اگر زمان به فصل مدرسه و دانشگاه برود، پیدا کردن مستاجرانی که خواهان خانه های بزرگ هستند به شدت کاهش می یابد.

 

فصل زمستان

صاحبان خانه های کوچک و متراژ پایین، اگر از شلوغی تابستان و تلفن های پیاپی مشاوران املاک خسته هستند و می خواهند ملک خود را به دور از هیاهو اجاره دهند، فصل زمستان برایشان گزینه مطلوبی است. چون در این فصل اغلب مجردها یا زوج های بدون فرزند در پیشانی تقاضا قرار دارند و چون اغلب این افراد به دنبال خانه های نقلی و کوچک هستند، بازار خانه های متراژ پایین راکد نمی ماند و موجران می توانند خانه های خود را اجاره دهند.