هجمه رسانهای شدید خبرگزاریهای دولتی چین علیه واگذاری آرم به انویدیا
انویدیا از چند روز پیش که خبر رسمی خرید 40 میلیارد دلاری آرم را اعلام کرد، به صدر اخبار دنیای فناوری آمد. خبری که بهنام یکی از بزرگترین معاملههای فروش تاریخ دنیای نیمههادی لقب گرفت. آرم که امروز بهعنوان پیشگام دنیای طراحی تراشه شناخته میشود، نقشی مستقیم در طراحی و توسعهی پردازندههای گوشی هوشمند دارد. درصورت عقد نهایی قرارداد فروش شرکت بریتانیایی، انویدیا بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم روی فناوریهای موجود در اغلب گوشیهای هوشمند جهان تأثیرگذار خواهد شد.
گلوبال تایمز، یکی از رسانههای دولتی چین، در مقالهای اعتراض جدی خود را علیه قرارداد فروش احتمالی آرم به انویدیا مطرح کرد. آنها اعتقاد دارند چنین قراردادی منجر به اختلال در بازار تراشه میشود. در بخشی از مقاله، به شرایط کنونی و تنشها بین دولت چین و ایالات متحده اشاره میشود. نویسندهی گلوبال تایمز اعتقاد دارد فشارهایی واردشده بر شرکتهای چینی را میتوان دلیلی برای جلوگیری از قرارداد فروش آرم به یک شرکت آمریکایی دانست.
در بخشی از مقالهی گلوبال تایمز میخوانیم: «باتوجهبه تنشهای موجود بین چین و ایالات متحده و فشارهای آمریکا بر تعدادی از شرکتهای فناوری چینی، اگر آرم تحت مالکیت شرکتهای آمریکایی باشد، شرکتهای چینی دنیای فناوری در بازار با مشکل روبهرو میشوند. درصورت عقد قرارداد، نهتنها هواوی، بلکه همهی شرکتهای فناوری چینی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند، از دسترسی به تراشههای آرم محروم میشوند. همچنین شرکتهای اروپایی که از فناوریهای آرم استفاده میکنند، در تأمین محصولات بازار چین با مشکل روبهرو میشوند. درنهایت کل زنجیرهی تأمین بازار دچار اختلال میشود».
شرکت بریتانیایی آرم که اکنون تحت مالکیت شرکت ژاپنی سافتبانک فعالیت میکند، بهمحض اعلام محدودیتهای ایالات متحده در ماه مه سال 2019، برخی از تبادلهای کسبوکاری خود با هواوی را به حالت تعلیق درآورد. البته آنها پس از مدتی، همکاری با هواوی را از سر گرفتند. بااینحال، فعالیت آرم تحت مالکیت یک شرکت آمریکایی همچون انویدیا، قطعا پیچیدگیهای زیادی را در ارتباط با همکاری آنها با هواوی و دیگر شرکتهای چینی ایجاد خواهد کرد.
آرم امروز بهعنوان یک بازیگر بیطرف در صنعت پردازش و موبایل شناخته میشود. آنها محصولات خود را به مجموعهی گستردهای از مشتریان از اپل و هواوی و مدیاتک تا کوالکام و سامسونگ و بسیاری شرکتهای دیگر، ارائه میکنند. دراینمیان اگر آرم تحت مالکیت یکی از این مشتریان فعالیت کند، طبیعت بیطرف خود را تاحدی از دست خواهد داد. البته هر دو شرکت آرم و انویدیا امروز ادعا میکنند که تحت هر قراردادی، بیطرفی و ادامه یافتن مدل کنونی کسبوکار آرم را در اولویت قرار خواهند داد. ادعایی که از همان ابتدا با مخالفت و انتقاد بسیاری از بزرگان صنعت همچون همبنیانگذاران آرم روبهرو شد.
اعتراضها و انتقادها نسبت به قرارداد فروش آرم به انویدیا در سطوح گستردهای در جهان ادامه دارد. عواقبی که این قرارداد برای شرکتهای چینی ایجاد میکند، موضوع اصلی رسانههای این کشور است و قطعا موجب مخالفتهای بیشتر در سطح تنظیمگری قانونی هم خواهد شد. بههرحال ظاهرا تصمیم دو شرکت آرم و انویدیا برای عقد قرارداد بسیار قطعی است و باید منتظر رویارویی آنها با مقامهای تنظیمگر قانونی باشیم.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- آزمایش رها کردن تبلت از ارتفاع: iPad 2 در مقابل PlayBook
- بیش از 6 هزار برگ جریمه خودرو برای عدم استفاده از ماسک صادر شد
- طرز تهیه 10 نوع پاستا و ماکارونی که تمام روز شما را سیر نگه می دارند
- رکورد جدید توییتر در هر ثانیه 7,196 پست برای نتایج مسابقه نهایی جام جهانی فوتبال بانوان
- بهمن مفید، بازیگر فیلم قیصر درگذشت
- هر آنچه در مورد Apple iOS 5 باید بدانید
- CES 2012: ساعت هوشمند سونی، گوشی Xperia خود را کنترل کنید
- بررسی دقیق دوربین بدون آینه Sony a9
- چطور با یک دوربین بد، عکسهای خوب بگیریم
- معرفی کتاب تانگ فو، روش برخورد با افراد دشوار
- احتمال پشتیبانی آیفون ۱۳ از استاندارد وای فای 6E؛ منتظر آیفون SE جدید نباشید
- دوربین های بدون آینه های برتر: Fujifilm X-T2
- کرومبوک VAIO VCC 111، لپتاپ جدید سونی با سیستمعامل کروم گوگل
- تریلر بازی Oddworld Soulstorm در رویداد PS5 Showcase به نمایش درآمد
- Soundbar فيليپس با قابليت پخش 3D
- مذاکره بین مدیران عامل اپل و سامسونگ بدون نتیجه انجام شد
- ایرانیان باستان 1000 سال پیش فولاد ضدزنگ تولید می کردند
- نینتندو اعلام کرد، کنسول بازی Wii U به زودی وارد بازار می شود
- هنوز پای در گل مانده ایم
- معرفی انیمیشن کوتاه Isle of Chair
منبع : تیاندا