تویوتا، غول صنعتی ژاپن و بزرگ ترین برند خودروساز دنیا، تاکنون فعالیت چندانی در کلاس سوپراسپرت و ابرخودرو نکرده است. شاید بتوان لکسوس LFA را تنها محصول ساخت زیرمجموعه ی تویوتا دانست که در سال های 2011 و 2012، در حد سوپراسپرت های زمان خود ظاهر شد؛ اما تلاش تویوتا برای رقابت با ابرخودروهای جاده ای مثل بوگاتی یا کونیگزگ بسیار رؤیایی و فراتر از انتظار به نظر می رسد.

دپارتمان ویژه ی مسابقات اتومبیل رانی تویوتا با نام گازو ریسینگ (GAZOO Racing) یا به اختصار GR شناخته می شود. این برند از سال 1985 با حضور قدرتمند در مسابقات لمان 24 ساعته خبرساز شد و حتی سال 2020 برای سومین بار پیاپی به مقام نخست کلاس LMP1 رسید. گازو ریسینگ از سال 2017 در رالی جهانی (WRC) با نسخه ی بهینه سازی شده از یاریس حضور دارد. امروزه، بسیاری از محصولات تویوتا نسخه ای تجاری و جاده ای با نام GR دارند که نشانه ی امکانات ویژه برای علاقه مندان خودروهای اسپرت و تقویت شده است.

تولید ابرخودرو تویوتا برای دنبال کنندگان اخبار موتوراسپرت، به ویژه لمان 24 ساعته، چندان عجیب نیست. خودروهای کلاس LMP1 و LMP2 در لمان هرچند تک سرنشین و مخصوص پیست ساخته می شوند، ازنظر توانایی های حرکتی قابلیت های نزدیک به ابرخودروهای مشهور مثل محصولات بوگاتی و کونیگزگ دارند. با این اوصاف، می توان احتمال داد که GR سوپراسپرت هم نسخه ای بهینه سازی شده از مدل های مسابقه ای تویوتا در لمان 24 ساعته باشد که استانداردهای جاده ای فراهم می کند.



ابرخودرو تویوتا gr سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت
Toyota GR Super Sport تویوتا سوپراسپرت

ظاهر خودرو معرفی شده شباهت زیادی با مدل مسابقه ای تویوتا TS050 دارد که در سال 2016 به قهرمان لمان رسید و تا امروز، سریع ترین دور این رقابت ها را ثبت کرده است. ابرخودرو GR سوپراسپرت مدل هیبریدی سبک وزنی خواهد بود که احتمالا از پیشرانه ی 2/4 لیتری توئین توربوشارژ V6 همراه موتور برقی با مجموع قدرت 986 اسب بخار بهره مند خواهد بود. این محصول دو صندلی با کابین کوچک و فاقد شیشه عقب خواهد داشت.

اگر تویوتا بخواهد GR سوپراسپرت را در مسابقات استقامتی کلاس GT در WEC شرکت دهد، طبق قانون فدارسیون جهانی اتومبیل رانی (FIA) باید حداقل 20 دستگاه تولید تجاری با استاندارد جاده ای داشته باشد. بیش از یک سال پیش، اولین اخبار رسمی مبنی بر تلاش تویوتا برای ساخت ابرخودرو GR سوپراسپرت منتشر شد. مراحل آزمایش جاده ای و پیست این محصول آغاز شده است و احتمالا با قیمتی درحدود یک میلیون دلار، سال آینده ی میلادی رونمایی خواهد شد.