لوگو چهره برند شماست – اولین تاثیر برند شما – بنابراین طراحی آن بسیار مهم است. زمانی که لوگو به درستی طراحی شود، یک دارایی قدرتمند برای برند شماست که مشتریان آن را می بینند.

اگرچه، به وجود آوردن نمایش بصری موثر از یک برند چیزی بیش از تنها طراحی گرافیکی است. مانند هر خط کاری دیگری طراحی لوگو شامل مهارت های ویژه ای می شود که به تمرین و تجربه برای موفقیت نیازمند است؛ قطعا دانش برای هر طراح گرافیکی یک قدرت است. به همین دلیل، ما 12 قانون اساسی را که می توانید از آنها به منظور طراحی یک لوگوی موثر بهره ببرید اینجا آورده ایم.



1. اولین قانون طراحی لوگو؛ کشیدن طرح مقدماتی ضروری است

طرح های اولیه اولین قدم و یک قدم مهم در طراحی لوگویی موثر است.

این طرح های می توانند به سادگی نقاشی با خودکار و کاغذ یا پیش نویس های ساخته شده با استفاده از یک نرم افزار وکتوری مانند ایلوستراتور باشد. نکته مهم در اینجا این است که اگر شما عجله کنید یا از این قسمت بگذرید کیفیت نتیجه نهایی را با خطر روبرو می کنید. با 20 تا 30 ایده یا طرح اولیه شروع کنید و سپس شروع کنید به طراحی انواع مختلف از ایده های اصلی.

اگر هیچ چیزی درست به نظر نمی آید، از اول شروع کنید و برای ایده های جدید طرح اولیه بسازید.

در فرایند طراحی، یک طراح گرافیک موثر زمان بیشتری را صرف طراحی طرح اولیه میکند تا دیگر مراحل طراحی لوگو

بدون یک طرح اولیه شما حتی نمی دانید قرار است چه کاری انجام دهید

2. دومین قانون طراحی لوگو؛ تعادل ایجاد کنید

تعادل در طراحی لوگو بسیار حائز اهمیت است زیرا بصورت طبیعی ذهن ما یک لوگوی متعادل را خوش آیند و جذاب می داند. وزن، رنگ ها و اندازه ی هر سمت از لوگو را متعادل نگه دارید.

اگرچه قانون تعادل می تواند گاه و بیگاه شکسته شود، اما به یاد داشته باشید که لوگوی شما به وسیله ی افراد زیادی دیده خواهد شد، نه فقط کسانی که هنر عالی را درک می کنند، بنابراین طراحی متعادل مطمئن ترین روش است.

3. سومین قانون طراحی لوگو؛ اندازه مهم است

 

زمانی که حرف از طراحی لوگو می آید، اندازه مهم است. لوگو باید به نظر خیلی خوب بیاید و در تمامی اندازه های قابل دیدن باشد. یک لوگو اگر زمانی که در مقیاس کوچک قرار می گیرد جزئیات را از دست بدهد دیگر برای سرتیتر، پاکت نامه ها و موارد تبلیغاتی کوچک کارآمد نیست.

همچنین لوگو باید زمانی که در اندازه های بزرگتر مانند پوستر ها، بیلبورد ها و قالب های الکترونیکی مانند تلویزیون و وب قرار می گیرد خوب به نظر برسد. مطئمن ترین راه برای اینکه بدانید یک لوگو در تمامی اندازه ها خوب به نظر می رسد این است که خودتان آن را امتحان کنید. توجه کنید که برای اینکه لوگوی شما مناسب به نظر برسد سخت ترین بخش آن لوگو در مقیاس کوچک است، پس امتحان کردن لوگو را با چاپ آن روی سرتیتر یا پاکت نامه آغاز کنید و ببینید هنوز هم در این سایز مناسب به نظر می رسد.

شما همچنین با مراجعه به چاپخانه می توانید لوگو را با چاپ در اندازه ی یک پوستر از نظر مناسب بودن آن در مقیاس بزرگ نیز امتحان کنید.

4. چهارمین قانون طراحی لوگو؛ از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید

تئوری رنگ پیچیده است، اما طراحانی که اصول را می فهمند قادر هستند از رنگ ها در جهت منافع خود استفاده کنند.

قوانین اصلی که باید در ذهن داشته باشید:


از رنگهای نزدیک به هم روی چرخه رنگ استفاده کنید (به عنوان مثال برای پالت “گرم”، از رنگ های قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید).
از رنگ هایی که آنقدر روشن هستند که چشم ها به سختی می تواند آنها را مشاهده کند استفاده نکنید.
لوگو همچنین باید در رنگ های سیاه و سفید، مقیاس خاکستری (grayscale) و دو رنگی ها خوب به نظر برسد.
شکستن قوانین گاهی اوقات اشکالی ندارد؛ فقط مطمئن شوید که دلیل خوبی برای این کار دارید!

همچنین آگاهی از این که رنگ ها چگونه احساسات ما را بر می انگیزند و بر حال ما تاثیر می گزارند مهم است. به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند احساس پرخاشگری، عشق، شور و قدرت را بر انگیزد.

این نکته را بخاطر بسپارید که ترکیبات مختلف رنگ را امتحان کنید و سعی کنید رنگ را با لحن و حس کلی برند مطابقت دهید.

به کاربردن رنگها به تنهایی ایده ی خوب دیگری است. برخی از برند ها فقط با یک رنگ مشخص قابل تشخیص هستند.

به عنوان مثال، وقتی به John Deere فکر می کنید، به رنگ سبز “John Deere ” فکر می کنید، و این برند تجاری را از رقبای خود جدا می کند و از همه مهمتر، باعث می شود برند هرچه بیشتر شناخته شده باشد.

5. پنجمین قانون طراحی لوگو؛ سبک طراحی باید متناسب با شرکت باشد

 

هنگام ایجاد یک لوگو می توانید از سبک های مختلف طراحی استفاده کنید و برای انتخاب یک لوگوی مناسب، باید اطلاعاتی در مورد مشتری و نام تجاری داشته باشید.

گرایش اخیر در طراحی لوگو سبک Web 2.0 از لوگو ها با نمای سه بعدی است با گرافیک حبابی، شیب ها (gradients) و سایه ها (drop shadows)

این سبک ممکن به کار وبسایتی Web 2.0 یا وبسایت یک شرکت تکنولوژی بیاید اما ممکن است برای دیگر برند ها مناسب نباشد. روی مشتریان و مخاطبین قبل از اینکه شروع کنید به طراحی اولیه، تحقیق کنید. این کار باعث می شود از ابتدا بهترین سبک طراحی را تایین کنید و دیگر نیازی نیست مکررا به تخته نقاشی برگردید.

6. ششمین قدم طراحی لوگو؛ تایپو گرافی بسیار مهم است!

انتخاب نوع و اندازه قلم مناسب بسیار دشوارتر از تصور بسیاری از طراحان مبتدی است.

اگر طراحی لوگو شما شامل متن باشد، یا به عنوان بخشی از لوگو در عنوان بیاید، شما باید وقت خود را برای مرتب سازی انواع مختلف قلم ها – اغلب، ده ها مورد – و آزمایش آنها در طراحی خود قبل از گرفتن تصمیم نهایی صرف کنید.

فونت های serif و فونت های sans-serif و همچنین فونت های >