از سال 1986 که اولین M3 وارد بازار شد، نسخه ای ارتقایافته از سری 3 بود. در آن زمان، سری 4 وجود نداشت و مهم ترین تفاوت ظاهری مدل های استاندارد سری 3 با M3 به حالت چهاردر و دودر این خودروهای مرتبط بود. از سال 2007، M3 با بدنه چهاردر هم به خط تولید بی ام و اضافه شد و تا سال 2018 با نسل های متنوع در بازار حضور داشت.

با معرفی سری 4 بی ام و در سال 2014، خودروهای اسپرت دودر و چهادر شرکت سازنده، به خوبی تفکیک شدند. از این دوران به بعد، M4 یک خودروی دودر با تکیه بر پلت فرم سری 3 بود و M3 صرفا به صورت چهاردر تولید می شد. با این شرایط، ظاهر خودروهای M3 و M4 از نظر نوع چراغ های اصلی، جلو پنجره و سپرها، شبیه به یکدیگر و البته متفاوت از سری 3 استاندارد، شکل گرفت.

BMW  M4 2021 بی ام و  M4


BMW  M4 2021 بی ام و  M4
BMW  M4 2021 بی ام و  M4
BMW  M4 2021 بی ام و  M4
BMW  M4 2021 بی ام و  M4

رونمایی از نسل دوم بی ام و سری 4 در سال 2020 با جلوپنجره بزرگ و چراغ های باریک، پیش نمایش کاملا واضحی از مدل های بعدی M3 و M4 ارائه کرد. با این شرایط، تفاوت ظاهری M3 و سری 3 در سال 2021، بیش از گذشته خواهد بود؛ چراکه این خودروها جلوپنجره متفاوت خواهند داشت.

در نمای بیرونی M3 و M4، چراغ های باریک طرح لیزرلایت بی ام و با جلوپنجره بزرگ و عمودی، جلب نظر می کند. حجم دهی چشم گیر با خطوط برجسته روی کاپوت جلو هم تأکید زیادی بر ساختار جلو پنجره دارند. در عقب، گلگیرها و سپر، ساختاری بسیار چشم نواز و اسپرت ارائه می کنند که پیچیدگی بیشتری نسبت به نسل های قبل دارد. مشابه سری 4 استاندارد که پیش تر معرفی شده بود، M3 و M4 هم دارای سقف کشیده تا نزدیک صندوق و کاپوت عقب کم عرض هستند؛ ضمن اینکه روی سقف و انتهای بدنه، بالچه های طولی و عرضی از چنس فیبر کربن برای بهبود آیرودینامیک و ظاهر اسپرت خودروها اضافه شده است.

BMW  M3 2021 بی ام و  M3


BMW  M3 2021 بی ام و  M3
BMW  M3 2021 بی ام و  M3
BMW  M3 2021 بی ام و  M3
BMW  M3 2021 بی ام و  M3

علاوه بر مدل استاندارد M3 و M4، نسخه کاپتیشن از این محصولات نیز تولید خواهد شد که تفاوت ظاهری در بدنه، کابین و توانایی های فنی فراهم خواهد کرد. مثلا چرخ های 19 اینچ در جلو و 20 اینچ در عقب، ادوات فیبر کربن در سپرها و رکاب، صندلی های اسپرت و تزئینات داخلی ویژه، مخصوص سری کاپتیشن خواهد بود.

در فضای داخلی M3 و M4، تفاوت ساختاری با سری 4 استاندارد دیده نمی شود. البته جزئیات خاص مثل کلیدهای قرمز رنگ با حرف M که حالت رانندگی اسپرت و استارت /استاپ پیشرانه را فعال می کنند، مخصوص خودروهای M3 و M4 خواهد بود. در میان داشبورد، نمایشگر لمسی 10/3 اینچ وجود دارد؛ درحالی که پشت فرمان هم نمایشگر 12/3 اینچ با امکانات گرافیکی متنوع نصب شده است. نسخه هفتم از فناوری مدیریت سیستم سرگرمی بی ام و iDrive با رابط های اپل کارپلی و اندروید اتو، فرمان پذیری صوتی و نمایشگر روی شیشه (head-up display) در تمامی مدل های M3 و M4 وجود خواهد داشت.


در نسخه پایه، M3 و M4 دارای پیشرانه توئین توربوشارژ 3 لیتر 6 سیلندر خطی با قدرت 473 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتن متر خواهد بود که سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 4/1 ثانیه فراهم می کند. مدل کاپتیشن از همین موتور، قدرت 503 اسب بخار و گشتاور 650 نیوتن متر می گیرد که منجر به رسیدن به سرعت 100 کیلومتربرساعت در زمان 3/8 ثانیه خواهد شد. نهایت سرعت این خودروها محدود به 250 کیلومتربرساعت خواهد بود؛ اما با سفارش پکیج ویژه می توانند نهایت سرعت 290 کیلومتر داشته باشند.

BMW M3 M4 2021 بی ام و M3 M4  فضای داخلی


BMW M3 M4 2021 بی ام و M3 M4  فضای داخلی
BMW M3 M4 2021 بی ام و M3 M4  فضای داخلی
BMW M3 M4 2021 بی ام و M3 M4  فضای داخلی
BMW M3 M4 2021 بی ام و M3 M4  فضای داخلی

نکته جالب در مراسم رونمایی M3 و M4 مدل 2021، ارائه جعبه دنده دستی 6 سرعته برای نسخه های پایه است؛ درحالی که سری کامپتیشن فقط با جعبه دنده خودکار 8 سرعته و سیستم انتقال نیرو به چرخ های عقب، قابل خرید خواهد بود. مدل های دو دیفرانسیل مجهز به فناوری xDrive بی ام و، حدود یک سال بعد ارائه خواهند شد.

قیمت نهایی بی ام و M3 مدل 2021 از 70 هزار دلار شروع می شود؛ درحالی که M4 حدود دو هزار دلار گران تر خواهد بود. همین تفاوت قیمت برای نسخه های کاپتیشن هم وجود دارد. آستانه قیمت M3 کاپتیشن 72,800 دلار است.