مایکروسافت اسناد جدیدی را برای کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ارسال کرد تا مجوز برنامه هایی خاص را برای سرویس ابری خود دریافت کند. ردموندی ها تصمیم دارند سرویسی با قابلیت اتصال مستقیم ماهواره ها به شبکه ی پردازش ابری خود راه اندازی کنند. این سرویس، به صورت مستقیم با سرویسی مشابه از آمازون رقابت خواهد کرد.

برنامه های جدید نشان می دهد که غول های زیرساخت ابری دنیای فناوری، طرح هایی بسیار جدی برای رقابت با یکدیگر دارند. همین رقابت باعث می شود تا آن ها سرویس های خود را برای شکست یکدیگر بهبود دهند. درنهایت، مشتریانی که از خدمات ابری استفاده می کنند، بیشترین بهره برداری را از بهبود سرویس ها خواهند داشت.

اسناد جدیدی که مایکروسافت برای FCC ارسال کرده است، برنامه های اولیه ی این شرکت در اتصال ماهواره ها به زیرساخت ابری را نشان می دهد. ردموندی ها تصمیم دارند تا یک ماهواره ی تصویربرداری اسپانیایی را به ایستگاه های زمینی خود در ایالت واشنگتن متصل کنند. هدف از این اتصال، نشان دادن توانایی دانلود داده های ماهواره به سرویس ابری آژور است که پردازش آنی را انجام خواهد داد. ایستگاه زمینی (Ground Station یا Earth Station)، اتصال حیاتی اصلی برای انتقال داده بین زمین و ماهواره های موجود در جوّ محسوب می شود. مایکروسافت در اسناد جدید پیشنهاد داد که یکی از دو ایستگاه زمینی را در دیتاسنتر خود در کوینسی واشنگتن بسازد.


سازمان FCC در تاریخ دوم سپتامبر، اجازه ی پیاده سازی اولیه ی طرح سرویس جدید را به مایکروسافت داد. این مجوز به ردموندی ها امکان می دهد تا به مدت 6 ماه، ارتباط با ماهواره و دانلود تصاویر را انجام دهند. ماهواره ی اسپانیایی موسوم به Deimos-2 در جون 2014 به فضا پرتاب شد. این ماهواره تحت مدیریت یکی از زیرمجموعه های شرکت کانادایی UrtheCast فعالیت می کند. ماهواره ی مذکور، برای آزمایش های اولیه، تنها به مدت چند دقیقه در محدوده ی پوشش آنتن های مایکروسافت خواهد بود.

در بخش دیگری از اسناد ارسالی مایکروسافت به FCC، برنامه ی نمایش طرح جدید در کنفرانس آتی Ignite شرح داده می شود. ردموندی ها تصمیم دارند در کنفرانس مذکور در تاریخ 22 سپتامبر، قبل و حین و بعد از کنفرانس، پیش نمایشی از طرح جدید ارائه کنند. در این بخش از سند نوشته شده است: «اگر پیش نمایش طرح، با استقبال مناسبی ازسوی بازار روبه رو شود، مایکروسافت پیشنهاد دریافت مجوز ایستگاه زمینی را به International Bureau ارسال می کند تا فعالیت های تجاری آتی پشتیبانی شوند. این درخواست مجوز شامل درخواست دسترسی بازار ایالات متحده به Deimos-2 نیز می شود».

منظومه ماهواره ای در مدار نزدیک زمین

آمازون امروز به عنوان فرمانروای بازار پردازش ابری شناخته می شود که در سال 2019، حدود 45 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. درمقابل، مایکروسافت تنها 18 درصد از بازار را دراختیار دارد. شرکت های دیگر همچون علی بابا، گوگل، تنسنت و دیگر ارائه دهنده های خدمات ابری، هرکدام سهمی کمتر از 10 درصد دارند. ردموندی ها یک وب سایت اختصاصی برای نمایش سرویس های قابل دریافت ابری دارند و البته هنوز خبری از سرویس های ایستگاه زمینی در آن نیست. درحال حاضر، آمازون سهم عمده ی درآمد خود را از زیرساخت ابری تأمین می کند. در سمت دیگر هم سرویس های ابری آژور بیشترین رشد را در مایکروسافت تجربه کرده اند و بخش های ویندوز و اشتراک های تجاری Office 365 را پشت سر گذاشته اند.


مایکروسافت در اسناد پیشنهادی خود می گوید که با ساختن یک شبکه از ایستگاه های زمانی، توانایی و ظرفیت اتصال مستقیم به شبکه ی ابری آژور را به شرکت های ماهواره ای نشان خواهد داد. البته همان طور که گفته شد، ردموندی ها در این بازار تنها نیستند. استراتژی جدید آن ها شباهت زیادی به طرحی دارد که آمازون در نوامبر 2018 در رونمایی از سرویس AWS Ground Station ارائه داد. درنتیجه اکنون دو غول بزرگ دنیای فناوری، در ارائه ی خدمات ابری ماهواره ای رودرروی هم قرار گرفته اند.

طرح AWS Ground Station اولین حرکت عمومی آمازون در مسیر سخت افزارهای مرتبط با فناوری های فضایی بود. آن ها همچنین زیرمجموعه ای به نام Aerospace and Satellite دارند و پروژه هایی با تمرکز روی شبکه ی اینترنت ماهواره ای به نام Prject Kuiper توسعه می دهند. شبکه ی ایستگاه های زمینی AWS امسال با راه اندازی دو موقعیت از 12 موقعیت برنامه ریزی شده، فعالیت خود را شروع کرد. آمازون هنوز فهرستی از مشتریان رسمی سرویس ماهواره ای خود منتشر نکرده است، اما نام شرکت هایی همچون NASA Jet Propulsion Lab, Capella Space, Spire Gloal, Maxar Technologies, Myriota و Thales Alenia Space در میان آن ها به چشم می خورد.

آمازون می گوید AWS Ground Station توانایی اتصال به مجموعه ای گسترده از ماهواره ها را دارد که در مدارهای پایین یا میانی زمین پرواز می کنند. آن ها ادعا می کنند که سرویس جدید، زمان پردازش و تحلیل داده های ماهواره ای را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش می دهد و درنهایت منجر به صرفه جویی 80 درصدی در هزینه ها می شود.