پس از هفته ها انتظار، ال جی سرانجام ساعاتی پیش نخستین گوشی پروژه ی جاه طلبانه ی اکسپلورر (Explorer Project) را با نام ال جی وینگ (LG Wing) رونمایی کرد. در هفته های اخیر، این گوشی ال جی به دفعات در اخبار ظاهر شده بود و در مراسم عصر امروز، توجهات نسبتا زیادی را به خود جلب کرد. 

در اواخر سال 2018، صنعت گوشی های هوشمند با تغییر محسوسی مواجه شد؛ جایی که شرکتی با نام رویول با معرفی گوشی جدیدی با عنوان فلکس پای، فرم فاکتوری منحصربه فرد برای صنعت موبایل تعریف کرد. به دنبال آن، گوشی های تاشدنی بیشتری در بازار عرضه شدند و پرتلاش ترین شرکت در این حوزه بدون شک سامسونگ بوده است. در یکی دو سال اخیر، سامسونگ تلاش کرد چند دستگاه تاشدنی باکیفیت بسازد و در این امر نیز موفق بود. گلکسی زد فولد 2 (Samsung Galaxy Z Fold 2) جدیدترین گوشی تاشدنی سامسونگ است که تمامی مشکلات نسل اول را رفع می کند و طبق نظر کارشناسان، تجربه ی کاربری لذت بخشی ارائه می دهد.

شرکت های فعال در صنعت گوشی همواره در تلاش برای بهبود فناوری هستند. هیچ گاه روزی نخواهد رسید که پایان نوآوری در صنعت گوشی اعلام شود؛ زیرا در پشت نوآوری، ذهن خلاق انسان حضور دارد و ذهن انسان هیچ گاه از فکرکردن به بهترین ها دست برنمی دارد. بنابراین، هرچه بیشتر پیش برویم، قطعا بالغ ترشدن فرم فاکتورهای فعلی و روی کار آمدن فرم فاکتورهای جدید را شاهد خواهیم بود. یکی از شرکت هایی که تلاش کرده حضور پررنگی در دنیای تاشدنی ها داشته باشد، مایکروسافت است. البته گوشی سرفیس دوئو (Microsft Surface Duo) بیشتر از اینکه دستگاهی تاشدنی باشد، دستگاهی دونمایشگره است. 

مشاهده ویدئو و پیام رسانی در ال جی وینگ / LG Wing

ال جی وینگ


ال جی در یکی از تلاش های جدی چند سال اخیرش به منظور پیشروی بیشتر نوآوری در صنعت موبایل، فرم فاکتور جدیدی در قالب گوشی وینگ معرفی کرده که در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می رسد. ال جی وینگ دو صفحه نمایش دارد؛ اما نحوه ی قرارگرفتن این نمایشگرها در گوشی به نوعی است که پیش تر، نمونه ی آن را ندیده ایم. نمایشگر چرخان ال جی وینگ با زاویه ی 90 درجه می چرخد تا گوشی فرمی شبیه به حرف T پیدا کند. 

اکنون در سال 2020 و درکنار گوشی های هوشمند سنتی، فرم فاکتورهای جدیدی داریم که فعلا در اول راه هستند؛ اما قطعا برخی از آن ها می توانند آینده ی صنعت گوشی باشند. قطعا بزرگ ترین تفاوت بین دستگاه هایی که در پی مقایسه کردنشان هستیم، فرم فاکتور است. در نگاه اول، فرم فاکتور تاشدنی کاربرد بیشتری از فرم فاکتور ال جی وینگ دارد. بااین حال، ال جی اهداف مشخصی از عرضه ی وینگ دنبال می کند. ال جی قطعا به دنبال فروش تعداد زیادی از وینگ نیست؛ بلکه قصد دارد به تنهایی قدم در مسیری بردارد که آینده ی آن روشن به نظر می رسد. 

صفحه نمایش اصلی وینگ 6٫8 اینچی با وضوح P-OLED است که محتوای بصری را با وضوح 2،460 در 1،080 پیکسل به تصویر می کشد. نمایشگر دوم گوشی که هنگام چرخش نمایشگر اول نمایان می شود، از نوع G-OLED با ابعاد 3٫9 اینچ و وضوح 1،240 در 1،080 پیکسل است. ال جی زیرشاخه ای با عنوان ال جی دیسپلی دارد؛ به همین دلیل، محصولاتش همواره از نمایشگرهایی باکیفیت بهره مند هستند. 

در گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد 2، از صفحه نمایش داینامیک AMOLED با ابعاد 7٫6 اینچ و وضوح خیره کننده استفاده شده است. افزون بر این صفحه نمایش، زد فولد 2 در بخش بیرونی خود صفحه نمایش دیگری هم دارد. این صفحه نمایش 6٫23 اینچی از نوع سوپر AMOLED است و از وضوح 1080p بهره می گیرد. سرفیس دوئو در حالت نمایشگر تکی، یک نمایشگر 5٫6 اینچ با وضوح 1،800 در 1،350 پیکسل دارد. بااین حال، اگر گوشی را باز کنید، به صفحه نمایشی 8٫1 اینچ دسترسی خواهید داشت که وضوحش به 2،700 در 1،800 پیکسل می رسد. 

نمای پشت و جلو سامسونگ گلکسی Z فولد 2

سامسونگ گلکسی زد فولد 2


ال جی وینگ با 260 گرم وزن، گوشی سنگینی است؛ اما هنگام صحبت درباره ی وزن گوشی، نباید آن را با وزن گوشی های عادی مقایسه کنیم. وینگ دو نمایشگر مجزا دارد و نحوه ی قرار گرفتن این نمایشگرها در گوشی باعث شده به طور کلی با دستگاهی بزرگ طرف باشیم. وزن گلکسی زد فولد 2 حتی از وینگ هم بیشتر است (282 گرم) و سرفیس دوئو 250 گرم وزن دارد؛ بنابراین، به طور کلی تفاوت وزن دستگاه ها چندان زیاد نیست؛ اما قطعا سنگین تر بودن زد فولد 2 را تا حدی حس خواهید کرد. 

ال جی اعلام کرده است که گوشی وینگ را به صورت پیش فرض با اندروید 10 روانه ی بازار می کند و این قضیه برای سرفیس دوئو و گلکسی زد فولد 2 هم برقرار است. ال جی وینگ از تراشه ی اسنپدارگون 765G بهره می گیرد که تراشه ای هفت نانومتری است و جزو تراشه های میان رده ی محبو ب به حساب می آید. در گلکسی زد فولد 2، از تراشه ی اسنپدراگون 865 پلاس، یعنی جدیدترین پرچم دار کوالکام با لیتوگرافی هفت نانومترپلاس، استفاده شده و همین موضوع نشان می دهد زد فولد 2 قدرتمندتر است. در سرفیس دوئو، استفاده از تراشه ی اسنپدراگون 855 را شاهد هستیم که قدیمی ترین تراشه در بین سه تراشه ی یادشده به حساب می آید.

هشت گیگابایت حافظه ی رم به همراه 128 یا 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی در ال جی وینگ کاملا کافی به نظر می رسد. درمقابل، زد فولد 2 از 12 گیگابایت حافظه ی رم و 256 یا 512 گیگابایت حافظه ی ذخیره سازی و سرفیس دوئو 6 گیگابایت حافظه ی رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه ی ذخیره سازی برخوردار است. ال جی وینگ برای تصویربرداری به سه دوربین مجزا با حسگرهای 64 و 13 و 12 مگاپیکسلی متکی است.

گوشی دونمایشگره سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo از جلو در دست کاربر

مایکروسافت سرفیس دوئو


ازآنجاکه مشغول مقایسه ی عمومی گوشی ها هستیم، از بررسی کارشناسانه ی مشخصات دوربین ها خودداری می کنیم؛ بااین حال درصورت تمایل به فهمیدن جزئیات کامل، می توانید جدول انتهای مقاله را ببینید. در گلکسی زد فولد 2 از سه دوربین 12 مگاپیکسلی استفاده شده و مایکروسافت ترجیح داده سرفیس دوئو را فقط به یک دوربین 11 مگاپیکسلی مجهز کند. بنابراین ازلحاظ توانایی های تصویربرداری، سرفیس دوئو در پشت دو گوشی دیگر قرار می گیرد. نکته ی جالب شباهت بسیار زیاد بین چینش دوربین گلکسی زد فولد 2 و ال جی وینگ است.

ال جی وینگ با باتری 4،000 میلی آمپرساعتی عرضه می شود. با درنظرگرفتن بهره مندی ال جی وینگ از دو صفحه نمایش باکیفیت، احتمال می دهیم این باتری نتواند شارژدهی بسیار طولانی ارائه دهد؛ بااین حال، وجود فناروی شارژ سریع خبر بسیار خوشحال کننده ای است. درمقابل، گلگسی زد فولد 2 از باتری 4،500 میلی آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع 25 وات و سرفیس دوئو از باتری 3،577 میلی آمپرساعتی با شارژ سریع 18 وات استفاده می کند. دیگر مشخصه های ال جی وینگ بهره مندی از حسگر اثرانگشت اپتیکال در زیر صفحه نمایش و بلوتوث 5٫1 است. 

درادامه می توانید، مقایسه ی عمیق بین گوشی هایی را مشاهده کنید که بیشتر از همه چیز به دلیل فرم فاکتور خاصشان در کانون توجه هستند. اگر به چنین مقایسه هایی علاقه مند هستید، حتما سری به بخش محصولات زومیت بزنید.