سال گذشته ی میلادی، دو هواپیمای بوئینگ 737 مکس در فاصله ی چند ماه سقوط کردند و متأسفانه 346 نفر جان خود را از دست دادند. در پی آن اتفاق ها، تحقیقات گسترده درباره ی هواپیمای مذکور آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. به تازگی گزارش جدید وابسته به کنگره ی آمریکا مدعی شده که بوئینگ نقص های موجود در طراحی هواپیمای 737 مکس (Boeing 737 Max) را از خلبانان و نهادهای ناظر پنهان کرده است که ادعای بزرگی به حساب می آید. درواقع، بوئینگ می خواسته هواپیمای 737 مکس در موعد مقرر به پرواز دربیاید و حاضر نبود نقص های طراحی را به خلبانان و نهادها بگوید تا آغاز به کار رسمی هواپیما به تعویق نیفتد. 

گزارش جدیدی که کمیته ی حمل و نقل مجلس نمایندگان ایالات متحده ی آمریکا منتشر کرده است، با ارائه ی برخی شواهد اعلام می کند شرکت هواپیماساز بوئینگ تصمیم گرفته راه میان بر را انتخاب کند و نهادهای ناظر را زیرفشار قرار دهد تا از نظارت دقیق روی تمامی جوانب طراحی هواپیمای بوئینگ 737 مکس چشم پوشی کنند. کنگره ی آمریکا می گوید بوئینگ از این طریق قصد داشته است تلاش کند در میدان رقابت با رقیب بزرگش، یعنی ایرباس، باقی بماند. ظاهرا بوئینگ به نهادهای ناظر نیز گفته است که برای اعمال نظارت درست، بیش از حد نگران هستند. 

گزارش جدید کمیته ی حمل و نقل مجلس نمایندگان می گوید دو بار سقوط بوئینگ 737 مکس در سال گذشته نتیجه ی مجموعه ای از فرضیات فنی اشتباه مهندسان بوئینگ و شفاف نبودن گروه مدیریتی بوئینگ درباره ی طراحی این هواپیما بوده است. کنگره می گوید واضح است اداره ی هوانوردی فدرال آن طور که باید و شاید بر بوئینگ 737 مکس نظارت نکرده و این کار نیز به سقوط مرگ بار هواپیما منتهی شده است.

کنگره ی آمریکا به مجموعه ای از محاسبات فنی اشتباه و قضاوت های نادرست گروه مدیریت اشاره می کند که همگی تقصیر بوئینگ هستند. کنگره باردیگر روی نقص های موجود در سیستم نظارتی اداره ی هوانوردی فدرال تأکید می کند و از نقش درخورتوجه این اتفاق روی سقوط 737 مکس سخن به میان می آورد.

از سال گذشته ی میلادی، تحقیقات گسترده و متعددی روی فعالیت های بوئینگ انجام شده است و چند نهاد نظارت را شروع کرده اند. بوئینگ 737 مکس در مدت پنج ماه دو بار سقوط کرد و نگرانی های بسیار زیادی به بار آورد. به دنبال این موضوع، مجوز پرواز این هواپیما به سرعت لغو شد تا دراین زمینه بررسی هایی دقیق انجام شود.

در اکتبر 2018، نخستین بار یکی از پروازهای خطوط هوایی «لای ن ایر» (Lion Air) دقایق کوتاهی پس از بلندشدن از فرودگاهی در نزدیکی جاکارتا در اندونزی سقوط کرد که درنتیجه ی آن، تمامی 157 مسافر هواپیما به همراه خدمه به کام مرگ کشانده شدند. چند ماه بعد و در مارس 2019، یکی از هواپیماهای خطوط هوایی «اتیوپین ایرلاینز» (Ethiopian Airlines) در نزدیکی منطقه ای به نام آدیس آبابا در کشور اتیوپی سقوط کرد و درنتیجه ی آن، 189 نفر فوت شدند. 


دلایلی که باعث سقوط هواپیما شدند، کم نیستند. مجموعه ی اشتباه ها و نقص های فنی درنهایت دست به دست هم دادند و صدها نفر را به کام مرگ کشاندند.

بررسی نهادهای ناظر نشان می دهد یکی از حسگرهای ویژه ی هواپیما دچار نقص فنی بوده و باعث شده 737 مکس به یک باره دماغه ی خود را به سمت پایین متمایل کند تا فرایند سقوط آغاز شود. خلبانان هر دو هواپیمایی که سقوط کردند، تلاش کرده بودند دماغه ی 737 مکس را باردیگر به سمت بالا هدایت کنند؛ اما سیستم هدایت خودکار هواپیما بر آن ها غلبه کرد. 

از فصل نخست سال گذشته ی میلادی، اعضای کنگره اعلام کردند که در پی بررسی جوانب پرونده ی بوئینگ هستند. گزارشی که روز چهارشنبه ی این هفته منتشر شد، نتیجه ی 17 ماه تحقیقات دقیق و گسترده است. این تحقیقات پنج جلسه ی استماع عمومی و 24 مصاحبه و 600،000 صفحه سند را شامل می شود. اداره ی هوانوردی فدرال در بیانیه ای گفت خود را به همکاری با کمیته ی حمل و نقل مجلس نمایندگان به منظور اعمال تغییرات لازم متعهد می داند.