اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست ندارید فیلم های هالیوودی یک ژانر خاص مثل رمانتیک، کمدی، درام یا اکشن را داشته باشند، قطعا عاشق فیلم هایی می شوید که داستان و سبک پیچیده ای دارند. درست حدس زدید؛ ما در این مقاله می خواهیم درباره فیلم هایی صحبت کنیم که باعث می شوند مغز شما از فکر کردن درد بگیرد و شما را در پیچ و خم خودشان همراه می کنند. حالا دراین میان یک سری فیلم های دیگر هم هستند که با یک پیچ و تاب، همه چیز را تغییر می دهند و کاری می کنند تا شما مجبور شوید دوباره آن ها را تماشا کنید تا اصل ماجرا را درک کنید و لذت ببرید.


دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

ما در این مقاله قرار است 10 مورد از این فیلم ها را به شما معرفی کنیم. البته قبل از هر چیزی به این موضوع هم دقت کنید که ادامه این مطلب ممکن است بخش هایی از داستان فیلم های ذکر شده را فاش کند. پس حسابی مواظب اسپویل ها باشید!

The Usual Suspects

10. The Usual Suspects

مظنون همیشگی

نویسنده: کریستوفر مک کوری | کارگردان: برایان سینگر

بازیگران: استیون بالدوین، گابریل بیرن

متاکریتیک: 77 | راتن تومیتوز: 89

ما قصد داریم که فهرست خود را با فیلمی شروع کنیم که در آن، کوین اسپیسی مورد بازجویی قرار گرفته؛ کسی که یک مرد حقه باز کوچک و همچنین تنها بازمانده یک قتل عام وحشیانه محسوب می شود. ما در این فیلم، شاهد نمایش فلش بک ها و داستانی هستیم که توسط راوی غیرقابل اعتماد آن برای مخاطب بیان می شود. این راوی داستان یک رئیس جنایتکار افسانه ای را بازگو می کند. زمانی که شما حقیقت اصلی ماجرای کایزر شوزه را متوجه می شود، یک زاویه دید جدید مقابل شما شکل می گیرد که همه چیز را تغییر می دهد.

ادواردو نوریگا بالای یک ساختمان در فیلم Open Your Eyes

9. Open Your Eyes

چشمانت را باز کن

نویسنده: آلخاندرو آمنابار | کارگردان: آلخاندرو آمنابار

بازیگران: ادواردو نوریگا، پنه لوپه کروز

راتن تومیتوز: 85

بعد از اینکه فیلم مظنون همیشگی را دوباره تماشا کردید، سراغ اثر اصیل اسپانیایی چشمانت را باز کن بروید؛ این فیلم یک بار دیگر هم با اسم Vanilla Sky ساخته شد. در این فیلم تام کروز به همراه پنه لوپه کروز بازی کردند اما متاسفانه کیفیت آن به اندازه همان نسخه اول خوب نشد. در داستان این فیلم، یک مرد خوش تیپ درگیر یک مثلث عشقی می شود. اما بعد از اینکه یک تصادف شدید را پشت سر می گذارد، برای اینکه بتواند دوباره ظاهر و چهره خوب خودش را برگرداند، مجبور می شود به اتاق عمل برود و چهره خود را بازسازی کند. صحنه «پیچیده» این فیلم، متاسفانه با یک روایت و داستان سرایی عجولانه پیش برده می شود. به همین خاطر هم شما اگر دوباره این فیلم را ببینید، قطعا توجه بیشتری به داستان آن می کنید و چیزای بیشتری را متوجه می شوید.

تیم رابینز زخمی و خونین در فیلم Jacob’s Ladder

8. Jacob’s Ladder

نردبان یعقوب

نویسنده: بروس جوئل رابین | کارگردان: آدریان لین

بازیگران: تیم رابینز، الیزابت پینا

متاکریتیک: 62 | راتن تومیتوز: 72

وحشت روانشناختی؛ یکی از آن سبک های ترکیبی محسوب می شود که در طی این سال ها طرفدارهای خیلی زیادی را به دست آورده است. فیلم نردبان یعقوب حول محور یکی از سربازان قدیمی جنگ ویتنام می چرخد که دچار وحشت و اضطراب حاصله از صدای انفجار شده است و مدام برای فرزندی که از دست داده، گریه و زاری می کند. حالا نکته مهم این فیلم اینجا است که این فرد باید با یک جدایی شدید هم مقابله کند؛ اتفاقی که او را از واقعیت جدا کرده است. دقیقا همان شکلی هم که همه ما انتظار داریم، توهم ها و رویاهای مختلفی برای این شخصیت به وجود می آید که او مدام تلاش می کند که این توهم ها را منطقی کند و با آن ها کنار بیاید. بنابراین، تمام این ماجراها دست به دست هم می دهند تا این فیلم را تبدیل به اثری بکنند که با یک بار دیدن، نمی شود خیلی خوب داستان آن را درک کرد و کار شما حتما به بار دوم هم کشیده می شود.

نائومی واتس و لورا هرینگ در حال تلفن صحبت کردن در فیلم Mulholland Drive

7. Mulholland Drive

جاده مالهالند

نویسنده: دیوید لینچ | کارگردان: دیوید لینچ

بازیگران: نائومی واتس، لورا هرینگ

متاکریتیک: 85 | راتن تومیتوز: 83

در مورد سوم به سراغ یک اثر نئو-نوآر سورئالیستی می رویم که داستان آن حول محور یک بازیگر زن با اشتیاق می چرخد که دچار فراموشی شده است. چندین روش مختلف برای تفسیر این فیلم وجود دارد. این اتفاق هم به این دلیل افتاده که فیلم روی چیزها و المان هایی که به ظاهر ارتباطی با هم ندارند، تمرکز کرده است. درست در همین حین هم اصلا فرصت کافی را در اختیار شما قرار نمی دهد که همه چیز را بررسی کنید و به این نتیجه برسید که آیا این صحنه واقعی است، یک رویا است یا حتی در حال نمایش یک استعاره است. اگر بخواهیم ساده تر وضعیت را شرح بدهیم، می توانیم بگوییم که هیچ توافقی در این فیلم وجود ندارد؛ مخصوصا بخش دوم فیلم. البته نکته جالب ماجرا به همین است.

برد پیت در فیلم fight club

6. Fight Club

باشگاه مبارزه

نویسنده: جیم اوهلز | کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: برد پیت، ادوارد نورتون

متاکریتیک: 66 | راتن تومیتوز: 79

خب بالاخره رسیدیم به فیلم محبوب همه سینما دوستان یعنی فایت کلاب. شاید شهرت و محبوبیت بسیار زیاد این فیلم، یکی از دلایل اصلی و کافی باشد که شما دوباره آن را تماشا کنید. در ابتدا، ظاهرا کل داستان در رابطه با نورتون است. او یک کارمند دفتری محسوب می شود که از بی خوابی رنج می برد، به نوعی آنارشیست است و ارتباط زیادی با جذابیت، ساخت صابون و مبارزه دارد. بااین حال، زمانی که بحث دوست جدید او به میان می آید و حقایقی درباره آن مطرح می شود، وقت آن می رسد که شما دوباره بروید اول فیلم؛ دوباره از اول آن را تماشا کنید تا تمام سرنخ ها و شواهدی را که قطعا در دفعه اول از دست دادید، پیدا کنید. البته مهم تر از همه این است که کارگردان فیلم یعنی دیوید فینچر هم دستی در کار آورده است و در سرتاسر فیلم، یک سری فریم ها و المان های زیرکانه ای را اضافه کرده تا داستان کمی پیچیده تر شود.

لئوناردو دی کاپریو به همراه یک فرفره در فیلم inception

5. Inception

تلقین

نویسنده: کریستوفر نولان | کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، جوزف گوردن لویت

متاکریتیک: 74 | راتن تومیتوز: 87

کریستوفر نولان که یکی از کارگردان های محبوب همه ما به حساب می آید، سر ساخت فیلم تلقین حسابی تلاش خودش را کرده تا ما حقایق را گم کنیم و از مسیر اصلی خارج شویم. در این فیلم، لئوناردو دی کاپریو و یک سری بازیگرهای دیگر استخدام شدند تا از فناوری پیشرفته خود استفاده کنند و وارد رویاهای هدف مورد نظر خود شوند. شنیدن همین ایده اصلی فیلم باعث می شود که خیلی از ما، به نبوغ سازنده آن پی ببریم. البته شاید تا حدودی این ایده ساده محسوب شود، اما فیلم بیشتر از هر چیزی روی مفهوم رویاهایی که داخل رویاها قرار دارند، تمرکز کرده است. این فیلم علاوه بر رویاها، با جریان زمان هم به شدت بازی کرده است. در آخر هم شما را با این فکر تنها می گذارد که پایان فیلم چه می شود. حالا بالاخره فهمیدید آخر فیلم چه می شود یا قرار است برای دور سوم آن را تماشا کنید

جیک جایلنهال در فیلم Donnie Darko

4. Donnie Darko

دانی دارکو

نویسنده: ریچارد کلی | کارگردان: ریچارد کلی

بازیگران: جیک جیلنهال، جنا مالون

متاکریتیک: 71 | راتن تومیتوز: 87

این فیلم که یک اثر ماوراءطبیعی محسوب می شود، به یک دلیلی لقب کالت کلاسیک را به دست آورده است. داستان کلی این فیلم روی شخصیت جیک جیلنهال یعنی دانی تمرکز دارد که یک زمانی، موتور یک جت مسقیم به اتاق خواب او می آید و همه چیز را به هم می ریزد. دانی بدبخت هم به زور از این حادثه جان سالم به در می برد. بعد از این ماجرا هم دانی پا به یک ماجراجویی عجیب و پیچیده می گذارد؛ ماجراجویی ای که پر از مفاهیم هیپنوتیزمی، کرم چاله ها و خطوط زمانی مختلف است. حالا اگر این فیلم را تماشا نکردید، جالب است بدانید که یک خرگوش عجیب و غریب با سایز انسان هم وارد داستان می شود که اسم او فرانک است و همه چیز را عجیب تر می کند. هر چیزی که در این فیلم هست، تلاش می کند که شرایط را پیچیده و عجیب کند. اما درنهایت همین چیزها است که دانی دارکو را تبدیل به یک اثر لذت بخش می کند که سر شما را به درد می آورد.

بروس ویلیس و هالی جوئل آزمنت در حال صحبت کردن در فیلم The Sixth Sense

3. The Sixth Sense

حس ششم

نویسنده: ام. نایت شیامالان | کارگردان: ام. نایت شیامالان

بازیگران: بروس ویلیس، هالی جوئل آزمنت

متاکریتیک: 64 | راتن تومیتوز: 86

در این فیلم بسیار جذاب که دوباره مثل موارد قبلی سبکی ترسناک و روانشناختی دارد، ما با یک پسر آشنا می شویم که می تواند افرادی را که مرده اند، ببیند؛ از طرف دیگر هم این بچه یک روانشناس دارد که با تمام توان خودش تلاش می کند تا کمکی به این بچه برساند. اگر شما هنوز این فیلم را ندیدید، اولا باید بگوییم که فرصت زیادی را از دست داده اید، بعد هم نترسید زیرا ما قصد نداریم در این مطلب تجربه شما را خراب کنیم که باز هم از این به بعد سراغ آن نروید؛ پس به خاطر خدا هم که شده این فیلم را در اولویت خود قرار بدهید. البته همین اول به شما بگویم که از اول تا آخر فیلم، نشانه های پنهان خیلی زیادی وجود دارد و چند بار دیدن لازم است تا شما متوجه تک تک آن ها بشوید. اما امان از آن زمانی که شما این فیلم را تمام کنید؛ دیگر نمی توانید همان دید قبلی را به آن داشته باشید.

شین کاروث و دیوید سالیوان در فیلم Primer

2. Primer

آغازگر

نویسنده: شین کاروث | کارگردان: شین کاروث

بازیگران: شین کاروث، دیوید سالیوان

متاکریتیک: 68 | راتن تومیتوز: 73

ابتدای این فیلم، ما یک گروه از دانشمندان را می بینیم که در حال کار کردن روی یک پروژه ای هستند. در همین حین، آن ها به صورت کاملا تصادفی یک ماشینی را می سازند که می تواند در زمان سفر کند. جذاب نیست اما مشکل اینجا است که هر کدوم از این خط زمانی ها، کاملا مجزا و منحصر به فرد هستند. بعد از دیدن این فیلم، شما به این نتیجه می رسید که تا الان کلا تصور اشتباهی از سفر در زمان داشتید و اصلا ماجرا به این سادگی ها هم که در تفسیرهای سفر در زمان گفته می شود، نیست. در نتیجه، این فیلم یک اثر فوق العاده پیچیده محسوب می شود که مغز شما را به هم می پیچد. تا جایی که فیلم دوستان حرفه ای بعد از تماشای این اثر نمودارهایی را ایجاد کردند تا فقط ذره ای برای فهمیدن بیشتر این فیلم تلاش کنند.

فیلم های خیلی زیادی را می شد در این فهرست گذاشت. اما قبل از اینکه سراغ اولین مورد خود برویم، یک سری به آثاری بزنیم که ارزش اشاره شدن را در این مقاله دارند:


فیلم The Prestige از سال 2006
فیلم Twelve Monkeys از سال 1995
فیلم Shutter Island از سال 2010

گای پیرس در حال ریختن عکس ها در فیلم memento/ممنتو

1. Memento

یادگاری

نویسنده: کریستوفر نولان | کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: گای پیرس، کری-ان ماس

متاکریتیک: 80 | راتن تومیتوز: 93

خب خب خب، بالاخره رسیدیم به مورد اول که آن هم چیزی نیست جز اثر هیجان انگیز کریستوفر نولان؛ کارگردان نابغه و افسانه ای فیلم Dark Knight (شوالیه تاریکی) و فیلم تلقین. نکته ای که درباره این فیلم لازم به ذکر است، این است که این اثر، با یک ترتیب معکوس نمایش داده می شود. حالا ماجرا جایی پیچیده تر می شود که شخصیت اصلی و مثبت داستان، دیگر نمی تواند خاطرات جدیدی را به وجود بیاورد و متوجه شود که چه کسی زنش را به قتل رسانده است. درنهایت، بعد از اینکه شما یک بار این اثر نئو-نوآر، دلهره آور و روانشناختی را تماشا کردید، تا مدت ها ذهن شما درگیر آن می شود. به طوری که مدام حدس می زنید، رمزگشایی می کنید و سعی دارید که رویدادهای مختلف را کنار هم بگذارید تا شاید ماجرا را متوجه شوید. درضمن این را هم به شما بگویم که برعکس نگاه کردن هم احتمالا کمکی به بیشتر فهمیدن آن نمی کند.

نظر شما درباره فهرست ما چیست با آن موافق بودید، به نظر شما کدام فیلم پیچیده دیگه ای باید در این فهرست قرار می گرفت