معرفی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس یکی از معروف ترین و شاید مهم ترین خودروهای هیبریدی جهان است که از سال 1997 در سبد تولیدات کمپانی تویوتا جای گرفت. درحال حاضر این محصول در قالب سه نسل روانه بازار بین المللی شده که نسل سوم آن به عنوان یک خودرو پنج در لیفت بک به دست مشتریان ایرانی نیز رسیده است.

شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا ژاپن در ایران، نسل سوم پریوس را از سال 2016 راهی بازار ایران کرد که به خاطر طراحی نسبتا متفاوت و بهره گیری از خطوط متمایز در آن، چهره پردازی دلنشینی در این مدل صورت نپذیرفته بود، اما بااین حال تاحدودی مورد استقبال مشتریان در بازار ایران قرار گرفت. در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین ویژگی های ظاهری، فنی و وضعیت فروش تویوتا پریوس 2016-2017 خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری تویوتا پریوس

نمای بیرونی پریوس نسل سوم از همان ابتدا چندان دلپسند جلوه نکرد و مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مشتریان قرار گرفت. نسل سوم تویوتا پریوس در قیاس با گذشته آن ظاهر آرام و اصطلاحا خانوادگی خود را کنار گذاشته و سعی کرد چهره ای خشن، تهاجمی و مطابق با اصول اوریگامی که مشابه آن را در برخی محصولات لکسوس البته به صورت بسیار زیباتر دیده ایم، به نمایش بگذارد. بااین حال پس از گذشت مدتی به تدریج چهره جدید تویوتا پریوس برای بسیاری از مشتریان و کارشناسان عادی تر شد و انتقادات نسبت به آن رو به فروکش کردن نهاد.

به هر روی سبک طراحی قسمت جلو با بهره گیری از المان های سه گوش و زوایای تیز همچنان مورد انتقاد برخی افراد قرار دارد. البته طراحی بدنه تویوتا پریوس به نحوی است که اصول آیرودینامیک در آن به خوبی رعایت شده و ضریب درگ آن تا حد امکان کاهش یافته است. در قسمت عقب نیز سبک طراحی بسیار متفاوت و خاصی را مشاهده می کنید که در هماهنگی مناسبی با بخش چهره این خودرو قرار داشته و شیشه عقب تا قسمت زیرین بالچه تداوم یافته است.

درمجموع باید عنوان داشت شیوه طراحی ظاهری تویوتا پریوس همان طور که در ابتدا اشاره شد، بسیار متفاوت، خاص و مطابق اصول آیرودینامیک طراحی شده که گرچه در ابتدا کمی نازیبا به نظر می رسد؛ اما رفته رفته می توان با آن اخت شد و به زیبایی های این محصول محبوب ژاپنی بیشتر پی برد.

طراحی داخلی تویوتا پریوس

گرچه نمای داخلی تویوتا پریوس به اندازه قسمت بیرونی آن چندان متفاوت جلوه نمی کند؛ اما باز هم از جنبه های خلاقانه بسیاری بهره برده و به خصوص انتقال پنل کیلومترشمار دیجیتال به قسمت وسط داشبورد و عدم حضور این سیستم در پشت فرمان، یکی از اصلی ترین تفاوت های آن با خودروهای معمول به شمار می رود. طراحی کنسول میانی غربیلک فرمان و سایر قسمت ها نیز در نوع خود تقریبا آینده نگرانه بوده و می تواند رضایت افراد متفاوت پسند را نسبت به خود جلب سازد.

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین خودرو بسیار قابل قبول بوده و از مرغوبیت متقاعدکننده ای بهره می برد. همچنین کابین تویوتا پریوس جهت حضور 4 سرنشین بزرگسال با قد متوسط تقریبا مناسب به نظر رسیده و فضای کافی را دراختیار آن ها قرار خواهد داد. بااین حال، محدودیت هایی در ردیف عقب احساس خواهد شد. صندوق عقب تویوتا پریوس نیز قادر است فضای تقریبا کافی را به اسباب و وسایل کاربران اختصاص دهد. در مجموع باید عنوان داشت که فضای داخلی تویوتا پریوس همچون نمای بیرونی آن از طراحی متفاوت و آینده نگرانه ای سود می برد که البته نسبت به طراحی بدنه از دلنشینی بیشتری برخوردار بوده و انتقادات کمتری را نسبت به خود جلب کرده است. ازلحاظ کاربردی و کیفیت متریال نیز کابین خودرو به راحتی می تواند نیازهای خانواده های با جمعیت متوسط را برآورده سازد.

آپشن ها و امکانات تویوتا پریوس

 تویوتا پریوس در تیپ ها و پکیج های مختلف وارد بازار کشور شده که در این میان تیپ c عنوان نسخه فول آپشن این محصول شناخته می شود. در ادامه به مهم ترین آپشن ها و امکانات به خدمت گرفته شده در تویوتا پریوس تیپ c اشاره کرده ایم:

کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، سامانه های کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، چهار حالت رانندگی (نرمال – اکو - اسپرت و برقی)، حسگر پارک در جلو و عقب، حسگر باران، حسگر فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف از جلو و عقب، رادار تابلوخوان، سامانه تشخیص عابر پیاده، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، بازیابی انرژی، ترمز دیلایت، اتولایت، نور بالا خودکار، صفحه کیلومتر دیجیتال با قابلیت نمایش خطوط پارک، تنظیم ارتفاع نور خودکار، چراغ مه شکن در جلو و عقب، چراغ چرخشی در سر پیچ ها، چراغ های جلو از نوع زنون، فرمان برقی چهارحالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه های کنترل، سیستم صوتی با 10 اسپیکر، نمایشگر لمسی هفت اینچی، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب، بلوتوث، USB، هفت عدد کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو و زانویی راننده + پرده ای و جانبی جلو)، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم تهویه خودکار، دریچه تهویه عقب، کنترل رطوبت، صندلی راننده با تنظیمات 6 حالته دستی و تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی پارچه ای یا چرمی، ایزوفیکس صندلی، برق 12 ولت، شارژر وایرلس، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف.

مشخصات فنی پریوس

تویوتا پریوس از یک سامانه برقی بنزینی جهت تأمین قوای خود بهره می برد. این پیشرانه هیبریدی شامل یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.8 و موتور الکتریکی است که در مجموع قادر به تولید 121 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. شتاب صفر تا صد این مدل برابر با 10.5 ثانیه بوده و سرعت آن به 180 کیلومتر بر ساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو هیبریدی نیز بسیار پایین و معادل 3.6 لیتر در 100 کیلومتر عنوان شده است.

مزایا و معایب تویوتا پریوس

در بحث نقاط قوت تویوتا پریوس می توان به کیفیت ساخت بالا، سیستم تعلیق نرم و سواری راحت، مصرف سوخت بسیار پایین، کیفیت کابین بالا، عملکرد فنی متقاعدکننده اشاره کرد. از سوی دیگر پیچیدگی فنی این خودرو و تنظیم دستی صندلی ها را می توان در مقایسه با خودروهایی نظیر هیوندا سوناتا هیبرید به عنوان نقطه ضعف پریوس در بازار ایران و در مقایسه با سایر حریفان هم قیمت در نظر گرفت.

بازار خرید و فروش تویوتا پریوس

تویوتا پریوس از محبوب ترین خودروهای هیبریدی در جهان و البته در بازار ایران به شمار می آید. بااین حال در بازارهای بین المللی این محصول به عنوان یک خودروی اقتصادی به دست خریدار می رسد؛ اما در ایران این مسئله کمی متفاوت بوده و قیمت بالای تویوتا پریوس سبب شده تا بسیاری از مشتریان قید خرید این خودرو هیبریدی را زده و به سوی تصاحب و تملک برخی محصولات کراس اور یا سدان هم قیمت با تویوتا پریوس تمایل پیدا کنند. در مجموع باید عنوان داشت که بازار خرید و فروش تویوتا پریوس در ایران به عنوان یک خودروی هیبریدی تقریبا نسبت به سایر محصولات مشابه وضعیت بهتری دارد؛ اما در قیاس با خودروهای بنزینی چندان پررونق و پرحرارت دنبال نمی شود.